Personal meanings of the concept of fair play in Costa Rican boys and girls
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3429Keywords:
Comprehension, Probability, Games, Evaluation, Mathematics, EducationAbstract
This paper aims to describe the personal meanings assigned to the term fair play by Costa Rican sixth-grade students. Deriving out of a quantitative and qualitative analysis of the answers to the problems associated with the notion of fair play, we describe the strategies used and the semiotic conflicts detected. Also, the obtained outcomes are compared with data gathered in previous research. In general, this paper shows an adequate understanding of the notion of fair play. However, a significant difficulty to justify winning according to each player’s hope of winning was found; they often justified their answers with additive strategies, which generated incorrect answers. Furthermore, a lower performance was obtained concerning the results reported in previous studies with subjects of the same age who did not receive education in the subject.
References
Alpízar, M., Barrantes, J., Bolaños, H., Céspedes, M., Delgado, E., Freer, D., Padilla, E., y Víquez, M. (2012). Aspectos relevantes sobre la formación docente en I y II ciclos en los temas Probabilidad y Estadística. EDUCARE, 16(2), 113-129.
Alpízar, M., Chavarría, L. y Oviedo, K. (2015). Percepción de un grupo de docentes de I y II ciclo de educación general básica de escuelas públicas de Heredia sobre los temas de estadística y probabilidad. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-23. DOI: dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17728.
Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA). (2013). The Australian curriculum: Mathematics. Sidney, NSW: Author.
Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Matemática Educativa, 8(3), 247-264.
Batanero, C., Henry, M. y Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. En G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 16-42). New York, USA: Springer.
Batanero, C., Ortiz, J., Gómez, E. y Gea, M. M. (2019). Les jeux équitables comme contexte pour l’enseignement des probabilités et la formation des enseignants. En V. Martin, M. Thibault y L. Theis (Eds.), Enseigner les premiers concepts de probabilités. Québec: Presses de l’Université de Québec.
Bayless, S. y Schlottmann, A. (2010). Skill-Related Uncertainty and Expected Value in 5-to 7-Year-Olds. Psicologica: International Journal of Methodology and Experimental Psychology, 31(3), 677-687.
Beltrán-Pellicer, P., Godino, J. D. y Giacomone, B. (2018). Elaboración de Indicadores Específicos de Idoneidad Didáctica en Probabilidad: Aplicación para la Reflexión sobre la Práctica Docente. Bolema, 32(61), 526-548.
Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: P.P.U.
Cañizares, M. J. (1997). Influencia del razonamiento proporcional y combinatorio y de creencias subjetivas en las intuiciones probabilísticas primarias. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
Cañizares, M. y Batanero, C. (1997). Influencia del razonamiento proporcional y de las creencias subjetivas en la comparación de probabilidades. UNO, 14, 99-114.
Cañizares, M., Batanero, C., Serrano, L. y Ortiz, J. (1999). Comprensión de la idea de juego equitativo en los niños. Números, 37, 37-55.
Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. DOI: 10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510.
Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht: Reidel.
Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics. Dordrecht: Reidel.
Fischbein, E. y Gazit, A. (1984). Does the teaching of probability improve probabilistic intuitions? Educational Studies in Mathematics, 15(1), 1-24.
Fichbein. E., Pamput, E. y Minzat, I. (1967). The child’s intuition of probability. Enfance, 2, 193-280.
Gil, J., León, J. y Morales, M. (2017). Los paradigmas de investigación educativa, desde una perspectiva crítica. Conrado, 13(58), 72-74.
Godino, J. y Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 14(3), 325-355.
Godino, J. Batanero, C. y Font, V. (2007). The ontosemiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135.
Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 38-43.
Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C. y Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: 31(57), 90-113.
Green, D. R. (1982). Probability concepts in school pupils aged 11-16 years. Ph. Dissertation. University of Loughborough.
Hernández-Solís, L. A., Batanero, C., Gea, M. M. y Álvarez-Arroyo, R. (2021). Comparing probabilities in urns: A study with primary school students. Uniciencia, 35(2), 1-19.
Jones, G., Langrall, C., y Mooney, E. (2007). Research in probability: responding to classroom realities. En F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (vol. 2, pp. 909-955). Greenwich, CT: Information Age Publishing y NCTM.
Krippendorff, K. (2013). Content analysis: an introduction to its methodology. London, Sage.
Laplace, P. S. (1985). Ensayo filosófico sobre las posibilidades. Madrid: Alianza Editorial. (Trabajo original publicado en 1814)
Lecoutre, M. P. (1992). Cognitive models and problem spaces in "purely random" situations. Educational Studies in Mathematics, 23, 557-568.
Lidster, S. T., Watson, J. M., Collis, K. F. y Pereira-Mendoza, L. (1996). The relationship of the concept of fair to the construction of probabilistic understanding. En Clarkson, P. C. (Ed.), Technology in Mathematics Education, Proceedings of the Nineteenth Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Melbourne, 352-359. Sydney: MERGA.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2014). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Madrid: Autor.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Programas de Estudio de Matemáticas. I, II Y III Ciclos de la Educación General Básica y Ciclo Diversificado. San José: Autor.
Mohamed, N. y Ortiz, J. (2012). Evaluación de conocimientos de profesores en formación sobre el juego equitativo. Números, 80, 103-117.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Council.
Nilsson, P. y Li, J. (2015). Teaching and learning of probability. En S. J. Cho (Ed.). The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education: Intellectual and Attitudinal Challenges (pp. 437-442). New York: Springer.
Noelting, G. (1980a). The development of proportional reasoning and the ratio concept. Part I. Diferentiation of stages. Educational Studies in Mathematics, 11(2), 217-253.
Noelting, G. (1980b). The development of proportional reasoning and the ratio concept. Part II. Problem structure at successive stages: Problem solving strategies and the mechanism of adaptive restructuring. Educational Studies in mathematics, 11(3), 331-363.
Ortiz, J., Batanero, C. y Contreras, J. (2012). Conocimiento de futuros profesores sobre la idea de juego equitativo. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 15 (1): 63-9.
Piaget, J., e Inhelder, B. (1951). La genése de l'idée de hasard chez l'enfant. Paris: Presses Universitaires de France.
Pino, G. y Estrella, S. (2012). Educación estadística: relaciones con la matemática. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 53-64.
Peard, R. (1990). Gambling and ethnomathematics in Australia. En Booker, G., Cobb, P. y Mendicutti, T. (Eds). Proceedings of the XIV PME Conference (V.2, pp. 335-342). México. PME Group.
Schlottmann, A. y Anderson, N. H. (1994). Children's judgements of expected value. Developmental Psychology, 30 (1), 56-66.
Watson, J. y ColIis, K. F. (1994). Multimodal functioning in understandi chance and data concepts. En Ponte, J. P. y Matos, J. P. (Eds), Proceedings of the XVIII International Conference for the Psychology of Mathematics Education, v4, 369-376. Universidad de Lisboa.
Zapico, M. (2007). Interrogantes acerca de análisis de contenido y del discurso en los textos escolares. En MINEDUC (Ed.), Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (SITE 2006) (pp. 149-155). Santiago: MINEDUC.