Methodological reflections for management analysis and quality indicators with educational administrators
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2694Keywords:
Education quality, Action research, Quality indicators, Education management, Focus groupAbstract
The methodological approach is fundamental in any research process, since the development of the information gathering processes allows the adequate systematic construction of results that meet the objectives. In this article, it centralizes on the methodological tool of the focus group, which has demonstrated it is usefulness as a research technique in differents contexts and for multiple disciplines, however, the literature on its methodological development in the field of Educational Administration has been limited. Therefore, we seek to reflect on the theoretical-methodological proposal where the processes of organization and planning of the focus group are detailed and makes a reflection from the first workshop executed. That was raised within the research carried out by the staff of the Educational Administration career at Universidad Estatal a Distancia (UNED) and Colegio de Licenciados y Profesores en Letras, Filosofía, Ciencias y Artes (Colypro) for the analysis of management and quality indicators with educational administrators
References
Aguerrondo, I. (2007). Racionalidades subyacentes en los modelos de planificación educativa. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 23(3), 463-481.
Amezcua, M. (2003). La entrevista en grupo. Características, tipos y utilidades en investigación cualitativa. Enfermería clínica, 13(2), 112-117.
Balcázar, P., González-Arratia, N., Gurrola, G. & Moysén, A. (2013). Investigación cualitativa. Estado de México, México. Universidad Autónoma de Estado de México.
Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, Colombia: Pearson Educación.
Campos, J. (2015). Cómo hacer un Trabajo Final de Graduación. Lineamientos para la Escuela Ciencias de la Educación. San José, Costa Rica: EUNED.
Campos, J. & Madriz, L. (2015). Investigación–Acción en Contextos Educativos. San José, Costa Rica: EUNED. Colmenares, A. & Piñero, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión de realidades y prácticas socio-educativas. Revista Laurus, 14(27), 96-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf
Consejo Superior de Educación. (2008). El Centro Educativo de Calidad como Eje de la Educación Costarricense. San José, Costa Rica. Consejo Superior de Educación. (2017). La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica.
Dorio, I., Sabariego, M. & Massot, I. (2009). Características generales de la metodología cualitativa. En Bisquerra, R. (Coordinador), Metodología de la investigación educativa (pp.275-292). Madrid, España: Editorial La Muralla.
Elizondo, A. (coord.) (2005). La nueva escuela. Dirección, liderazgo y gestión escolar (t. I). Distrito Federal, México: Paidós.
Martínez, N. (2015). Reseña metodológica sobre los grupos focales. Diálogos 9, 47-53.
Onwuegbuzie, A., Dickinson, W., Leech, N. & Zoran, A. (2011) Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Revista Paradigmas, 3(1), 127-157. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3798215.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2013). Modelo de Evaluación de la Calidad de la Educación (MECEC). San José, Costa Rica: Dirección y Gestión de la Evaluación de la Calidad. Departamento de Evaluación de la Calidad.
Ramírez, M. & Quesada, J. (2019). Repensando los indicadores educativos: la gestión educativa, curricular y de vinculación con la comunidad. Revista Innovaciones Educativas, 21(30), 37-47. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2483/3153