Challenges of education as human right at nowadays

Challenges of education as human right at nowadays

Authors

  • José Laurián Ramírez-Díaz Universidad Católica de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2482

Keywords:

Education, Human Rights, Inclusion, Humanism, Duties.

Abstract

This paper proposes an analysis of some challenges in today`s education from human rights framework: the consideration of the human rights and human duties, the educational inclusive, the quantity of school years completed, the influence of the technology on student`s characteristics, and the incertitude of the humanities future, all of these elements are considered from the Humanism. Thereby, the goal of this paper is the treat of some situations that the education`s professionals need to know, also the students, in special because of the crisis of some actually learning methodologies what trying to resist the changes in a globalizing world that goes toward the development of skills as change capacity, the innovation, the creativity and the change adaptation.

Author Biography

José Laurián Ramírez-Díaz, Universidad Católica de Costa Rica

Profesor de la Universidad Católica de Costa Rica y Asesor de Educación No Formal del Centro de Capacitación y Desarrollo (CECADES) de la Dirección General de Servicio Civil, Costa Rica.

References

Aranibar, D. (2010). Los siete saberes según Édgar Morín. Gaceta Médica Boliviana, 33(1), 76-78. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/gmb/v33n1/a15.pdf
Arce, R. & Medina, I. (2016). Retos de la educación superior ante nuevas características de estudiantes nuevos retos docentes. En Márques, L. y Ahumada, A., La Universidad Pública en México y su compromiso social (pags. 66-74). Ciudad de México: ECORFAN-México.
Argüello, J. (2018). Debate. La hora de los deberes humanos. Diario el Clarín. [Versión en línea]. Recuperado de https://www.clarin.com/opinion/hora-deberes-humanos_0_r1wu57B2M.html
Avilés, G. (2012). Retos y desafíos de la educación costarricense. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 13(26), 105-122. ISSN: 2215-2458.
Carslon, N. (2014). Physiology of behavior. (11th. ed.). New York: Pearson.
Castillo, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 1-33. https://doi. org/10.15517/aie.v15i2.18534
Castillo, M. & Gamboa, R. (2012). Desafíos de la educación en la sociedad actual. Diálogos educativos, 12(24), 55-69. ISSN: 0718-1310.
Copson, A. (2015). The Wiley Blackwell Handbook of Humanism. New Jersey: John Wiley & Sons, Ltd. Corrales, E. (2012). El lenguaje no verbal: un proceso cognitivo superior indispensable para el ser humano Revista Comunicación, 20(1), 46-51. ISSN: 0379-3974.
Correa, L. & Forero, A. (2016). Desafíos en educación superior para las ciencias sociales. Tendencias, 17(2), 126-135.
Daros, W. (2013). La invisibilización de los deberes humanos universales. Enfoques, 25(2), 9-31. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/enfoques/v25n2/v25n2a02.pdf Davies, T. (2008). Humanism. The new critical idiom. (2nd. ed.). New York: Routledge.
García, A. (2012). Cuando el cuerpo comunica. Manual de la comunicación no verbal. (Trabajo final de graduación para optar por el grado de licenciatura en Comunicación Audiovisual, Universidad Politécnica de Valencia). Gandia, España.
Honoré, T. (2015). La causalidad en el Derecho. Enciclopedia de Filosofía y Teoría del Derecho, vol. 2, 14791499. Ciudad de México: Universidad Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Jurídicas.
Infante, M. (2010). Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Estudios Pedagógicos, 36(1), 287297. Recuperado de http://mingaonline.uach.cl/pdf/estped/v36n1/art16.pdf
Law, S. (2011). Humanism. A very short introduction. New York: Oxford University Press.
León, A. (2007). ¿Qué es la educación? Educere, 11(39), 595-604. ISSN: 1316-4910
Mellerup, S. (2015). Recuerdo y memoria, componentes esenciales en tres cuentos de Juan José Saer. Diálogos Latinoamericanos, (24), 88-103. ISSN: 1600-0110. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/162/16242735007.pdf
Núñez, C. y Aula, L. (2013). El Humanismo contemporáneo como fuente y fundamento de los derechos fundamentales. Revista de Derecho UNED, (12), 667-688. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/ fez/eserv/bibliuned:RDUNED-2013-12-6105/Documento.pdf
Organización de las Naciones Unidas. (2016). Derechos humanos. Manual para Parlamentarios No 26. [Documento digital]. Recuperado de https://www.ohchr.org/Documents/Publications/ HandbookParliamentarians_SP.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2012). La UNESCO y “Toda persona tiene derecho a la educación”. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/ images/0021/002127/212715s.pdf
Ors, C. (2010). La crisis del humanismo y el futuro de la filosofía. Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 3, 125-133. ISSN: 1130-0507.
Ramírez, J. (2015). Orientación vocacional ocupacional: un análisis desde la teoría humanista existencial y la formación a nivel superior. Veritatem, 1(1), 167-188. ISSN 2215-4574.
Ramírez, J. (2013). Humanización del aprendizaje en la era de la información: una arista andragógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-18. https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12029
Ramírez, J. (2016). Repercusiones del consumismo en el proyecto de vida: un análisis desde la educación ciudadana. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.2
REEVO: Red de Educación Alternativa. (2012). La educación prohibida. [Documental]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc
Rodríguez, L. (2004). La causalidad. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4051811. pdf
Sánchez, E. (2015). Los deberes humanos, según Saramago. Recuperado de https://lamenteesmaravillosa. com/los-deberes-humanos-segun-saramago/
Sant’Ana, A. (2014). Los deberes de las personas y la realización de los derechos fundamentales. Estudios Constitucionales, 12(2), 13-28. ISSN: 0718-0195.
Segura, M. & Martínez, R. (2014). Proyecto: Apoyo a la gestión pedagógica a centros educativos de calidad con orientación inclusiva. Conexiones, 6(3), 15-23. ISSN: 1659-4487. Sotillo, J. (2015). Desarrollo y derechos humanos: la implementación del derecho al desarrollo en el marco de la cooperación internacional y el enfoque basado en Derechos Humanos. e-dhc, (5), 12-28. Recuperado de https://www.uv.es/edhc/edhc005_sotillo.pdf
Soto, R. (2003). La inclusión educativa: una tarea que le compete a toda una sociedad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-17. E-ISSN: 1409-4703.
Zorrilla, M. (2002). ¿Qué relación tiene el maestro con la calidad y la equidad en educación? Conferencia dictada en el marco del Panel Calidad y Equidad en Educación en la Escuela Normal Rural “Raúl I. Burgos”. Guerrero, México.

Published

2019-06-28

How to Cite

Ramírez-Díaz, J. L. (2019). Challenges of education as human right at nowadays . Innovaciones Educativas, 21(30), 25–36. https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2482
Loading...