Curriculum Autopsy: In Search of the Causes of Educational Collapse in COVID-19 Times

Curriculum Autopsy: In Search of the Causes of Educational Collapse in COVID-19 Times

Authors

  • César Toruño Arguedas Universidad Técnica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.22458/rr.v12i1.3988

Keywords:

education, curriculum, critical pedagogy, critical curriculum, pandemic

Abstract

The implications of the SARS-CoV-2 virus (known socially as Coronavirus or COVID-19) have transformed social, political, economic, and cultural realities globally; including impacts on the education system which, in most Western countries, has involved the suspension of the school cycle for long periods in response to the system’s inability to adapt to a virtual reality; this according to the most accepted thesis. This trial contends that the inability to adapt the educational system is the result of a number of latent diseases in the educational curriculum, which is why an Autopsy of the Curriculum is carried out. It is concluded that the curriculum suffered from serious diseases that, when subjected to the change of face-to-face to virtual modality, caused the collapse of the traditional education system.

Author Biography

César Toruño Arguedas, Universidad Técnica Nacional

Doctor en Ciencias de la Educación, máster en Planificación Curricular y Administración Educativa. Ha sido asesor nacional en currículum, en el Consejo Nacional de Enseñanza Superior Universitaria Privada (Costa Rica); consultor para el diseño y la evaluación de carreras en la educación superior; profesor universitario, y, actualmente, ejerce funciones en el Programa Éxito Académico de la Universidad Técnica Nacional (Costa Rica)

References

Abrahamson, Stephen. 1978. Deseases of the curriculum. Recuperado de: https://edu.umsu.ac.ir/uploads/curr_29984.PDF
Apple, Michael. 1999. “La política del saber oficial: ¿tiene sentido un currículum nacional?” En: Manzano, Pablo. (coord.). Volver a pensar la educación. (Vol. I). Madrid: Morata.
Apple, Michael. 1996a. El conocimiento oficial. España: Paidós.
Apple, Michael. 1996b. Política Cultural y Educación. España: Paidós.
Apple, Michael. 1997. Educación y poder. España: Paidós.
Freire, Paulo. 2001. Política y Educación. México, D. F: Siglo XXI.
Gimeno, José. 1997. La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia. España: Morata.
Gimeno, José. 2009. “Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación”. En Gimeno, José (comp.), Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? (15-58). Madrid: Morata.
Gimeno, José. 2010a. “¿Qué significa el currículum?” En José Gimeno (comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (21-44). Madrid: Morata.
Giroux, Henry. 2006. La escuela y la lucha por la ciudadanía. Pedagogía crítica de la época moderna. México, D. F.: Siglo XXI.
Pérez, Ángel. 1998. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
Kemmis, Stephen. 1998. El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. España: Morata.
Santos, Miguel. 1995. La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe.
Santos, Miguel. 1999. “Democracia escolar o el problema de la nieve frita” (128-141). En: Congreso Internacional de Didáctica. Volver a pensar la educación (Vol. I), La Coruña, PAIDEA.
Stenhouse, Lawrence. 2003. Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.
Taba, Hilda. 1974. Elaboración del Currículo. Teoría y Práctica. Buenos Aires: Troquel.
Tyler, Ralph. 1973. Principios básicos del currículum. Buenos Aires: Troquel.
Torres, Jurjo. 2006. La desmotivación del profesorado. Madrid: Morata.
Torres, Jurjo. 2007. Educación en tiempos de neoliberalismo. Morata. Madrid, España
Torres, Jurjo. 1998. El currículum oculto. Sexta Edición. España: Morata.
Toruño, César. 2020. “El currículum en el contexto costarricense: propuesta de definiciones para su conceptualización”. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1): 39-59. Recuperado de: https://doi.org/10.15359/rep.15-1.2
Toruño Arguedas, César. 2020. “Marcos conceptuales para un currículo crítico: una propuesta desde la pedagogía crítica brasileña, española y estadounidense”. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1): 1-27Recuperado de: Doi 10.15517/aie.v20i1.40124
Toruño, César. 2010. “Los fundamentos curriculares de la ciudadanía en un Estado Neoliberal: el caso del sistema educativo costarricense”. Actualidades Investigativas en Educación, 10 (2): 1-25. Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10132

Published

2022-01-18

How to Cite

Toruño Arguedas, César. 2022. “Curriculum Autopsy: In Search of the Causes of Educational Collapse in COVID-19 Times”. Revista Rupturas 12 (1):1-18. https://doi.org/10.22458/rr.v12i1.3988.

Issue

Section

Artículos
Loading...