Study of the activities that are part of the procedures for the self-evaluation processes of Instituto Tecnológico de Costa Rica degree programs
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4711Keywords:
educational evaluation, program evaluation, higher education, quality managementAbstract
The academic departments of higher education institutions are acquiring important and relevant experience in the execution of the tasks that are required for the quality certification processes, so it is imperative that this experience be used to establish common lines in the search of efficiency and effectiveness in institutional management and the use of resources. The objective of this research focuses on the study and analysis of the activities that are carried out instinctively and unofficially as part of the self-evaluation process of the academic programs of the Instituto Tecnológico de Costa Rica.
References
Agudelo, L. F., y Escobar, J. (2008). Gestión por procesos. Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación.
Alarcón, A. A., Munera, L., y Montes, A. J. (2017). La teoría fundamentada en el marco de la investigación educativa. Saber, Ciencia y Libertad, 12(1), 236-245. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475
Álvarez, M. G. (2008). La gestión por procesos en la investigación universitaria, como búsqueda de calidad educativa. Propuesta de un modelo innovador de la gestión por procesos en la investigación. El caso de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá-Colombia. [Doctoral, Universidad de Deusto]. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=H5kOYEplMgo%3D
Bagur, S., Rosselló, M. R., Paz, B., y Verger, S. (2021). El Enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053
Barrios, C. E. (2018). Gestión educativa basada en un sistema de calidad en instituciones de educación universitaria. Revista Docencia Universitaria, 19(1), 53-73. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/7847
Brítez, G., Gómez, J. M., y Acosta, O. (2021). Lecciones aprendidas y destiladas en los procesos de evaluación y acreditación de carreras de grado en universidades públicas del Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 1-32. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1303
Chaves-Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. En Rompiendo barreas en la investigación. Ediciones UTMACH. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/15178/La_utilizacion_de_una_metodologia_mixta.pdf?sequence=2
Chinchilla, N. (2017, noviembre 6). TEC, primera universidad latinoamericana acreditada por Consejo Francés de Evaluación Hceres. Hoy en el TEC. https://www.tec.ac.cr/hoyeneltec/2017/11/06/tecnologico-costa-rica-logra-acreditacion-institucional-consejo-frances-evaluacion-hceres
CONARE-OPES. (2015). Plan nacional de la educación superior universitaria estatal 2016-2020. https://www.conare.ac.cr/images/articulos/planes_2016_2020.pdf
De la Espriella, R., y Gómez, C. (2020). Teoría Fundamentada. Revista Colombiana de Psiquiatría, 49(2), 127-133. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v49n2/0034-7450-rcp-49-02-127.pdf
Dobles, I. (2018). Investigación cualitativa, metodología, relaciones y ética. Editorial UCR.
Fedorov, A., Hernández, F., Lira, R. I., Masís, C., Rodríguez, U., y Sánchez, C. (2003). Diagnóstico institucional sobre el estado actual de la gestión de los procesos de autoevaluación con propósitos de mejoramiento continuo y de acreditación, de las carreras del ITCR, a partir de 1998 (p. 114). Tecnológico de Costa Rica. https://repositoriotec.tec.ac.cr/bitstream/handle/2238/6920/camina%202003.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Franklin, E. (2014). Organización de Empresas (Cuarta edición). McGraw-HIll.
Grajales, I. (2019, junio 14). TEC es la primera universidad pública en acreditar todas sus carreras de grado. Hoy en el TEC. https://www.tec.ac.cr/hoyeneltec/2019/06/14/tec-primera-universidad-publica-acreditar-todas-sus-carreras-grado
Hidalgo-Bonifaz, L., Márquez-Sañay, F., González-Escobar, D., y Egas-García, J. (2020). Gestión de la Calidad en la Educación Superior. Polo del Conocimiento, 5(2), 377-394. https://doi.org/10.23857/pc.v5i2.1282
ITCR. (1985). Manual de Normas y Procedimientos para el Cálculo de la la Carga del Profesor en el ITCR. https://www.tec.ac.cr/reglamentos/manual-normas-procedimientos-calculo-carga-profesor-itcr
ITCR. (2019). Sistema Institucional de Gestión de la Calidad. https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/propuesta_4_sigeca_aprobada.pdf
ITCR. (s.f.). Plan Estratégico 2017-2021. https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/plan_estrategico_2017_0.pdf
ITCR-CEDA. (2007). Reglamento de Funcionamiento del Centro de Desarrollo Académico (CEDA). https://www.tec.ac.cr/reglamentos/reglamento-funcionamiento-centro-desarrollo-academico-ceda
ITCR-OPI. (2019). Plan Anual Operativo 2020. https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/plan_anual_operativo_2020_v_final.docx
Jiménez, J. A., Contreras, I. D. J., y López, M. (2022). Lo cuantitativo y cualitativo como sustento metodológico en la investigación educativa: Un análisis epistemológico. Revista humanidades, 12(2), e51418. https://doi.org/10.15517/h.v12i2.51418
Lemaitre, M. J. (2018). La educación superior como parte del sistema educativo en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372632
López, R., Avello, R., Palmero, Sánchez, S., y Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2). https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390
Medina, A., Nogueira, D., Hernández-Nariño, A., y Comas, R. (2019). Procedimiento para la gestión por procesos: Métodos y herramientas de apoyo. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 27(2), 328-342. https://doi.org/10.4067/S0718-33052019000200328
Medina, A., Nogueira, D., y Sánchez, A. (2020). Documentación y procedimientos de apoyo para la gestión y mejora de procesos.
Medina-Manrique, R., Carcausto, H., y Guzmán, E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: Tendencias, ausencias y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 33-47. https://doi.org/10.35362/rie8814774
Miranda, S., y Ortiz, J. A. (2020). Los paradigmas de la investigación: Un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
Mosteiro, M., y Porto, A. M. (2017). La investigación en educación. En Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: Concepções e trajetórias. EDISUR S.R.L. https://books.scielo.org/id/yjxdq/pdf/mororo-9788574554938-01.pdf?fbclid=IwAR0JwekZRi5JUmv0UzryksQouSp-ZTzC25pa_I3ttbyYQq9Wm6vW57Ei6_E
Muga, A., y Sotomayor, A. (2017). Sistemas de evalaución de calidad y control político-administrativo. Educación Superior y Sociedad, 22(22), 111-130.
Murillo-Vargas, G., Gonzalez C, C. H., y Urrego-Rodríguez, D. (2020). Transformación del Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Colombia 2019-2020. Educación y Humanismo, 22(38). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3541
Naranjo, M. (2022). Calidad en Educación Superior y procesos de mejora continua, frente a un nuevo escenario de la política educativa [Magister en Gestión y Políticas Públicas, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/187094/Calidad-en-Educacion-Superior-y-procesos-de-mejora-continua-frente-a-un-nuevo.pdf?sequence=1
Olvera, A. (2018). Aportaciones de la Teoría Fundamentada a la investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 27(3), 82-88. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2018.27.1894
Ortega-Bastidas, J. (2020). ¿Cómo saturamos los datos? Una propuesta analítica «desde» y «para» la investigación cualitativa. Interciencia: Revista de ciencia y tecnología de América, 45(6), 293-299. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2020/07/06_6651_E_Ortega_v45n6_7-corregido.pdf
Ortiz, L. (2020). La teoría fundamentada como método de investigación para el desarrollo de la educación contable. Revista Visión Contable, 22, 60-77. https://doi.org/10.24142/rvc.n22a3
Portal, J., Pérez, L., y Keeling, M. (2017). La autoevaluación como parte del proceso de evaluación y acreditación institucional. Varona, 65, 1-9. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657469023.pdf
Rodríguez, J. (2008). Estudio de sistemas y procedimientos administrativos (3era Edición). ECAFSA : Thomson Learning.
Strah, M. (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior en Iberoamérica. OEI. https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/los-sistemas-nacionales-de-aseguramiento-de-la-calidad-de-la-educacion-superior-en-iberoamerica
Sucasaire, J. (2022). Orientaciones para la selección y el cálculo del tamaño de la muestra en investigación. https://repositorio.concytec.gob.pe/bitstream/20.500.12390/3096/1/Orientaciones_para_seleccion_y_calculo_del_tama%C3%B1o_de_muestra_de_investigacion.pdf
Taday, A. L. (2021). Gestión por procesos y la mejora continua en las Instituciones de Educación Superior de la provincia de Tungurahua [Mestría en Administración de Empresas, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/32665/1/022%20ADE.pdf
Torres-Salas, M. I., García-Rojas, A., y Alvarado-Arguedas, A. (2018). La evaluación externa: Un mecanismo para garantizar la calidad de la educación superior en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.16
Valenzuela, L., y Barrios, C. (2022). Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior, un debate que sigue pendiente. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1220-1231. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.179
Vallaeys, F. (2021). Hacia una política pública latinoamericana de responsabilidad Social Universitaria: Innovación social, calidad y pertinencia de la educación superior. Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1825
Vázquez, M. L., Vargas, I., y Porthé, V. (2018). La redacción del apartado de metodología en los estudios cualitativos. Quaderns de la Fundació Dr. Antoni Esteve, 43, 34-39. https://raco.cat/index.php/QuadernsFDAE/article/view/395602.
Villarreal-Puga, J., y Cid, M. (2022). La Aplicación de Entrevistas Semiestructuradas en Distintas Modalidades Durante el Contexto de la Pandemia. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 52-60. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.