Student body in university self-appraisal processes, experiences and constructed knowledge
Keywords:
Self-appraisal, student engagement, academic quality, communication, universityAbstract
In the context of self-appraisal processes, student’s role is essential to guarantee representation in the evaluation. Nevertheless, the active participation of this group might be a challenge in the organization of this process. This investigational effort, pretends through interviews and focal groups, to understand the experiences of the students of the career of Social Studies and Civics Teaching in the University of Costa Rica undergoing a self-appraisal process. In order to create a more participatory and inclusive environment for students, among the recommended measures there was establishment of a horizontal communication, discussion and reunion spaces and the socialization of university organization.
References
Andréu-Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido; una revisión actualizada. Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X200300010 0002&lng=en&tlng=es
Cebotarev, E. A. (2003). El enfoque crítico: Una revisión de su historia, naturaleza y algunas aplicaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(1), 17- 56. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000100002&lng=en&tlng=es
lnstituto lnternacional de Planeamiento de la Educación. (2011). La gestión institucional en la educación superior. París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000120341_spa/PDF/120341spa.pdf.multi
Flórez-Nisperuza, E., P., Hoyos-Merlano, A., M. (2020). Una mirada cualitativa sobre la autoevaluación institucional desde la praxis universitaria. Revista Científica,37(1), 78-89. Doi: https://doi.org/10.14483/23448350.13645
Murcia-Peña, N., Murcia-Gómez, N., & Murcia-Gómez, J. (2009). Imaginarios sociales y autoevaluación universitaria. Educación y Educadores, 12(3),99-115. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83412235006
SINAES. (2011). Guía para la autoevaluación de las carreras con fines de acreditación oficial. Costa Rica: SINAES. Recuperado de SINAES (2011). Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/08/GuiaparalaAutoevaluacionparacarrerasdegrado.pdf
Tóala, M. (2017). La gestión de la calidad universitaria en las carreras de administración, fuente de desarrollo en la educación superior. Dominio de las Ciencias, 3 (1) 466-479. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6134922.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.