Student body in university self-appraisal processes, experiences and constructed knowledge

Student body in university self-appraisal processes, experiences and constructed knowledge

Authors

Keywords:

Self-appraisal, student engagement, academic quality, communication, university

Abstract

In the context of self-appraisal processes, student’s role is essential to guarantee representation in the evaluation. Nevertheless, the active participation of this group might be a challenge in the organization of this process. This investigational effort, pretends through interviews and focal groups, to understand the experiences of the students of the career of Social Studies and Civics Teaching in the University of Costa Rica undergoing a self-appraisal process. In order to create a more participatory and inclusive environment for students, among the recommended measures there was establishment of a horizontal communication, discussion and reunion spaces and the socialization of university organization.

References

Andréu-Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido; una revisión actualizada. Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X200300010 0002&lng=en&tlng=es

Cebotarev, E. A. (2003). El enfoque crítico: Una revisión de su historia, naturaleza y algunas aplicaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(1), 17- 56. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000100002&lng=en&tlng=es

lnstituto lnternacional de Planeamiento de la Educación. (2011). La gestión institucional en la educación superior. París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000120341_spa/PDF/120341spa.pdf.multi

Flórez-Nisperuza, E., P., Hoyos-Merlano, A., M. (2020). Una mirada cualitativa sobre la autoevaluación institucional desde la praxis universitaria. Revista Científica,37(1), 78-89. Doi: https://doi.org/10.14483/23448350.13645

Murcia-Peña, N., Murcia-Gómez, N., & Murcia-Gómez, J. (2009). Imaginarios sociales y autoevaluación universitaria. Educación y Educadores, 12(3),99-115. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83412235006

SINAES. (2011). Guía para la autoevaluación de las carreras con fines de acreditación oficial. Costa Rica: SINAES. Recuperado de SINAES (2011). Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/08/GuiaparalaAutoevaluacionparacarrerasdegrado.pdf

Tóala, M. (2017). La gestión de la calidad universitaria en las carreras de administración, fuente de desarrollo en la educación superior. Dominio de las Ciencias, 3 (1) 466-479. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6134922.pdf

Published

2022-11-30

How to Cite

Gamboa-Fallas, M. (2022). Student body in university self-appraisal processes, experiences and constructed knowledge . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 251–266. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/4497

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...