Neurolinguistic Programming and the learning styles present in the student's learning process from the Virtual Learning Environments
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4470Keywords:
Learning, teaching, virtual education, university students, audiovisual instruction, visual learning, verbal learningAbstract
Neurolinguistic Programming (NLP) and learning styles are two factors that can influence the teaching and learning process of students in virtual learning environments (VLEs). The aim of this study is to determine the influence of these factors on the learning process through a sample of 70 students enrolled in two Marketing courses during the third quarter of 2021. Descriptive and correlational research designs were used, along with a survey method to collect information about the learning style of the sample and their perception towards the use of NLP in the teaching process. The results indicated that VLEs are suitable environments for promoting all three learning styles - visual, auditory, and kinesthetic - though not in equal proportions. Additionally, NLP should be present in all units of the virtual environment, as it considers these learning styles and improves students' intrapersonal skills.
References
Alavez, F. (2016). Estilos de aprendizaje: PNL en Nova Universitas. Perspectivas docentes, (60), 5-14.
Benavides, R. (2018). Estilos de aprendizaje, técnicas didácticas y su relación con el rendimiento académico en educación superior. Revista de Pedagogía, 39(105), 33–56
Crisol, E., Herrera, L., y Montes, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13.
Delgado, J., y Mahecha, M. (2021). Relación entre los estilos de aprendizaje, según el modelo de programación neurolingüística (PNL) y el desarrollo de la capacidad metacognitiva en estudiantes de dos centros educativos de Huila y Bogotá, Colombia (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios).
Deminco, M. (2019). Programación Neurolingüística. Comenzando Por El Principio. Clube de Autores (managed).
Douat, G. (2017). PNL programación neurolingüística. México: Parkstone International. (Original publicado en 2012 por Editorial de Vecchi S.A.)
Fernández, V. y Beligoy, M. (2015). Estilos de aprendizaje y su relación con la necesidad de reestructuración de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios de primer año. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 18(5), 361-366.
Flores, F. (2020). Comunicación verbal y no verbal. En F. Flores (Ed.), Introducción a la comunicación (pp.67-83). Pearson.
García, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218-228.
Geijo, P. (2009). Estilos de enseñanza: Conceptualización e Investigación. (En función de los estilos de aprendizaje de Alonso, Gallego y Honey). Revista de Estilos de Aprendizaje, 2(3).
Goleman, D. (2018). Inteligencia emocional en la empresa (Imprescindibles). Conecta.
Guerri. M. (2014). Inteligencia Emocional. Un guía útil para mejorar tu vida. Madrid, España: Jorge A. Miestas Ediciones, S.L.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Hurtado, M. J. R., Bueno, A. R., & Martínez-Olmo, F. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilidad de las actividades de aprendizaje para desarrollar competencias. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 221-240.
Macancela, P., García, M. y Vélez, E. (2018). Programación Neurolingüística (PNL) en el salón de clases. In Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente:" desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI" (pp. 1575-1587). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano.
Mora-Vicarioli, F. (2012). Objetos De Aprendizaje: Importancia De Su Uso En La Educación Virtual. Learning Objects: The Importance of It’s use in the Virtual Education. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 104-118.
Mora-Vicarioli, F. (2019). Estado del arte de la evaluación de los aprendizajes en la modalidad del e-learning desde la perspectiva de evaluar para aprender: precisiones conceptuales. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 10(1), 58-95.
Nivela, A., Alcívar, M. y Izquierdo, J. (2017). Influencia de la Programación Neurolingüística en el Nivel Cognitivo con Entornos virtuales. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 1(9).
Palomares, A., Cebrián, A., y López, J. (2020). E-igualdad de género y rendimiento académico en Entornos Virtuales de Aprendizaje: un estudio inter-sujetos. Formación Universitaria, 13(5), 137–146. https://doi-org.cidreb.uned.ac.cr/10.4067/S0718-50062020000500137
Pozo, J. I. (2019). Aprender y enseñar ciencia. Alianza Editorial.
Rama, C. (2016). La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América Latina. Universidades, 66(70), 27-39.
Rodríguez, B. y Castillo, C. (2019). Entornos Virtuales de Aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario (Vol. 14). Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
Tamayo, S. (2017). Aportes de los entornos virtuales (EVEA) en el proceso de enseñanza aprendizaje de la anatomía humana. Revista Argentina de Anatomía Clínica, 9(1), 6-8.
Vargas-Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129.
Vega, N., Flores-Jiménez, R., Flores-Jiménez, I., Hurtado-Vega, B., & Rodríguez-Martínez, J. S. (2019). Teorías del aprendizaje. XIKUA boletín científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 7(14), 51-53.
Villacorta, I. (2019). La influencia de los estilos de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes del quinto año de secundaria en el área de matemática de la institución educativa "Luis Ernesto Pinto Sotomayor" de la provincia Mariscal Nieto, 2019 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa].
Villalobos, L. (2019). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.
Viloria, H. y González, J. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (140), 367-384.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.