Procesos de acreditación de la calidad en la Carrera de Enseñanza del inglés para I y II ciclos en la UNED: fortalezas y compromisos de mejoramiento
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3079Keywords:
self-assessment, accreditation, ongoing improvement, quality, strengths, commitmentAbstract
Processes of quality accreditation in the English Major for I and II cycles at UNED: strengths and commitment to improvement
Abstract
The quality of higher education is a matter that should bring together all possible actors, committed to the objective of providing the most effective and updated tools in terms of education so that versatile professionals are trained and able to contribute to the building of a more just, democratic, and inclusive society.
The university should always ensure and systematize processes of self-assessment and in the case of processes that result in university degrees, ensure their accreditation.
The purpose of this article is in one hand, to describe the processes that the UNED has undergone in order to achieve accreditation from SINAES for their university degree programs and, on the other hand, systematize the actions taken by the English Major regarding those processes; its strengths and commitment to improvement.
References
Consejo Nacional del SINAES (2019) Modelo de Acreditación de Carreras Universitarias. Recuperado de: https://www.sinaes.ac.cr/index.php/beneficios-left
González, Luis Eduardo (2005). “El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina”. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/12.pdf
Inga, M. & Velásquez, D. (2012) La evaluación y la acreditación de la calidad en las nuevas leyes de educación superior de América. Recuperado de https://www.oei.es/.../evaluacion_acreditacion_calidad_nuevas_
Mora, Y. (2013). La autoevaluación con miras a la mejora continua: La experiencia de la Carrera de Enseñanza del inglés para I y II Ciclos de la UNED, Revista Calidad en la Educación Superior. Volumen. 4 Núm 2. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/471
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2011). Guía para la autoevaluación modalidad a distancia. Recuperado de: https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Guia_para_la_Autoevaluacion_Modalidad_a_Distancia_mayo_2011.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2008). Guía para la elaboración y revisión del Compromiso de Mejoramiento. Recuperado de: https://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6065/guia_para_elaborar_revisar_CM26_abril_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Torres, M. y Trujillo, A. (2014) “La gestión de la calidad en la Universidad Estatal a Distancia” Revista Calidad en la Educación Superior Programa de Autoevaluación Académica Universidad Estatal a Distancia ISSN 1659-4703 Costa Rica. Volumen 5, Número 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.