Development of investigative skills in graduates from the Graduate School. César Vallejo University
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2951Keywords:
Skill, development of investigative, empirical, analytical, hermeneutical, critical abilityAbstract
The skills of an investigator are basic conditions; whose main activity is to seek new knowledge in the scientific field; The main objective of this research was to diagnose the level of development of investigative skills of the teachers. The research design was descriptive evaluative and the sample of 65 subjects was administered a questionnaire with responses on a Likert scale. According to the observed abilities, the results show the following, in the empirical analytical knowledge 13.8% demonstrate a very high development; medium 30.8% and low 33.8%. In the hermeneutical historical knowledge 1.5% reached a very high development, average 20% and under 35.4% and; finally, in critical knowledge 4.6% show a very high development, medium 30.8%, and low 43.1%. It is concluded that there is no relevant percentage difference in the development of investigative skills according to the type of knowledge.
References
Guerrero Useda, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología. Scielo, 10(2), 190 - 192.
Habermas , J. (1989). La Teoria de la Acción Comunicativa. América Latina Especializada en Comunicación.
Habermas, J. (1968). Conocimiento e interés. Selección de los apartados.
Habermas, J. (1987). La Acción Comunicativa. Madrid. España: Taurus.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (1997). Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill / Interamericana.
Koetting. (1984). Paradigmas de Investigación. Scielo.
Machado Ramírez, E. F., Montes de Oca , N., & Mena Campos, A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior (Vol. XII). Revista Pedagogía Universitaria.
Machado, E., & Montes De Oca, N. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Scielo, 28.
Martinez, D., & Marquez, D. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias Pedagógicas, 3(24), 14.
Mesa, O. (2011). Modelo metodológico para desarrollar habilidades investigativas. Trabajo de grado. Facultad de Educación, Universidad San Buenaventura.
Ministerio de Educación (2014). Ley Universitaria, Ley 30220. Diario El Peruano. Editora Perú. Lima
Moreno Bayardo, M. G. (2005). Potenciar la educación. un currículum transversal de formación para la investigación . REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 520-540.
Pérez, C., & López, L. (1999). Las habilidades e invariantes investigativas en la formación del profesorado. Una propuesta metodológica para su estudio. Pedagogía Universitaria, 4(2), 13- 44.
Popper, K. R. (1973). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
Popper, K. R. (1985). Realismo y el objetivo de la ciencia. Madrid, España: Tecnos.
Popper, K. R. (1997). El cuerpo y la mente. Madrid, España: Paidós Ibérica.
Ruiz, A. (2014). Habilidades científico-investigativas a través de la investigación formativa en estudiantes de educación secundaria. UCV-Hacer, 3(1), 15.
Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Caracas: Panapo.
Ley 30948 (2019). Promoción del desarrollo del investigador científico. Diario El Peruano. Editora Perú. Lima.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.