EXPERIENCE OF STUDENTS WHO ENTER THEIR EQUITY AT SCHOOL OF OBSTETRICS OF THE UNIVERSITY OF CHILE.
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v8i2.1839Abstract
At the University of Chile, since 2013 a new entrance system has been implemented for students of excellence in the academic trajectory that come from public establishments of high vulnerability. Objective: To know the experience of the students that enter by equity quotas to the School of Obstetrics between the years 2013 to 2016. Methods: Case studies. A questionnaire was applied to the students and interviews were held with the teachers. Results: The dropout rate was 41%, whose main cause was vocational. 90% of the students who still remain present reprobation. According to the students and teachers, the main obstacles were the lack of study techniques and the lack of knowledge in basic sciences. Conclusions: The experience for the students is gratifying, since it assures them the entrance to the University. However, it is frustrating for them to realize all the theoretical shortcomings they have, as a result of the inequalities that exist in education in Chile. It is necessary to rethink the support strategies so that they are perceived as help and not as academic overload.
References
Bellei, C & Huidobro, J. (2003). Desigualdad educativa en Chile. Santiago, Chile: Departamento de Educación, Universidad Alberto Hurtado.
Castillo, J & Cabezas, G. (2010). Caracterización de jóvenes de primera generación en educación superior. Nuevas trayectorias hacia la equidad educativa. Revista Calidad en la educación (32), pp. 54-74. Recuperado el 6 de abril de 2016 desde http://www.cned.cl/public/secciones/SeccionRevistaCalidad/doc/67/cse_ar ticulo900.pdf
Castro, P., Antivilo, A., Aranda, C., Castro, C., Lizama, C., Williams, J., & De Torres, H. (2012). El efecto de la implementación del “cupo de equidad” en la carrera de Psicología de la Universidad de Chile. Revista de Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior (10), 161-174. Recuperado el 15 de abril de 2016 desde http://reclutamiento.webcindario.com/rev_10/ISEES10_Maria%20Paulina%20Castro%20Torres.pdf
Cepal (2010). Panorama social de América Latina. Recuperado de http://www.cepal.org/publicaciones/xml/9/41799/PSE-panoramasocial2010.pdf.
Coll, C. y Solé, I. (2002). “Enseñar y aprender en el aula”. Capítulo 14 en: Comp. Coll, C., Palacios, J. y Marchesi, A. Desarrollo psicológico y educación, tomo II, colección Psicología y Educación. Alianza Editorial.
Comisión de Equidad Universidad de Chile (2013). Memoria 2010-2013 Equidad y Calidad: el compromiso de la Universidad de Chile con el país. Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Comisión Equidad Universidad de Chile (2014). Política de equidad e inclusión en la Universidad de Chile. Informe al Consejo Universitario. Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Contreras, M., Corbalán, F., & Redondo, J. (2007). Cuando la Suerte está Echada: Estudio Cuantitativo de los Factores Asociados al Rendimiento en la PSU. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 5(5e), 259-263. Recuperado el 15 de abril de 2016 desde http://www.redalyc.org/pdf/551/55121025031.pdf
Espinoza, O., González, L., & Latorre, C. (2009). Un modelo de equidad para la educación superior: Análisis de su aplicación al caso chileno. Revista de la educación superior, 38(150), 97-111. Recuperado el 31 de mayo de 2016 desde http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602009000200006&lng=es&tlng=pt.
Neves de Azevedo, M. (2013) Igualdade e Equidade: qual é a medida da justiça social? Avaliação, vol. 18(1), 129-150. Recuperado el 16 de mayo de 2016 desde http://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/113712
OCDE (2004). Chile. Revisión de políticas nacionales de educación. París: OECD Publishing.
OCDE (2009). La educación superior en Chile. Recuperado de http://www.oecd-ilibrary.org/laeducacion-superior-en-chile_5ksntst3t7hd.pdf
Pérez, V. (2009). "Nuevo trato con el Estado. Hacia una política para las universidades estatales". Documento de trabajo.
Pérez, V. (2011). Discurso en inauguración de año académico 2011. Recuperado de http://www.uchile.cl/.
Sobrero, V., Lara, R., Méndez, P., & Suazo, B. (2014). Equidad y diversidad en universidades selectivas: la experiencia de estudiantes con ingresos especiales en las carreras de la salud. Pensamiento Educativo. Revista De Investigación Educacional Latinoamericana, 51(2), 152-164. Recuperado el 31 de mayo de 2016 desde http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/669
Solimano, A. & Torche, A. (2008). La distribución del ingreso en Chile 1987-2006: análisis y consideraciones de política (Documento de trabajo n°480, Banco Central de Chile). Recuperado desde http://www.bcentral.cl/esp/estpub/estudios/dtbc
UNESCO (1998). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas: IESALC-UNESCO.
Valenzuela, J., Bellei, C. & De Los Ríos, D. (2009). Evolución de la segregación socioeconómica de los estudiantes chilenos y su relación con el financiamiento compartido. En Mineduc (Ed.), Evidencias para Políticas Públicas en Educación (pp. 231-284). Santiago, Chile: FONIDE, Ministerio de Educación.
Williams, J (2013). Discursos de estudiantes sobre su propia situación social y educativa en programas de equidad en universidades selectivas. (Tesis de Magíster). Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.