Perceptions of Chemistry teachers regarding their pedagogical and technological needs during the SARS-CoV-2 pandemic in 2020 and 2021

Perceptions of Chemistry teachers regarding their pedagogical and technological needs during the SARS-CoV-2 pandemic in 2020 and 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5086

Keywords:

Chemistry, science education, Evaluation, Higher Education, ICTs

Abstract

This study aim to recognize the perceptions of teachers in the sección de Química General at the Universidad de Costa Rica regarding their pedagogical, human, and technological needs in adapting to remote teaching due to the confinement imposed by the SARS-CoV-2 pandemic. It is a mixed method research with a descriptive scope. The qualitative component employed semi-structured interviews as the information collection technique, while the quantitative utilized a questionnaire. The study identify emerging needs related to student engagement, evaluation, as well as the availability and use of information and communication technologies.

Author Biography

José-Alfredo Jerez-Chaverri, Universidad Estatal a Distancia

Licenciado en Química, Licenciado en Docencia Universitaria. Profesor, Escuela de Química, Universidad de Costa Rica y Universidad Estatal a Distancia. Investigador asociado de Programa de Fundamentos de Investigación a Distancia (PROIFED-UNED),   https://orcid.org/0000-0002-1617-5345.

References

Acevedo-Duque, Á., Argüello, A., Pineda, B. y Turcios, P. (2020). Competencias del docente en educación online en tiempo de COVID-19: Universidades Publicas de Honduras. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 206-224. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146014/html/

Alzate, F. y Castañeda, J. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24 (1), 1 - 14. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1409-42582020000100411

Ander-Egg, E. (2016). Diccionario de psicología. Argentina: Editorial Brujas.

Camargo, M., Calvo, G., Franco, M., Vergara, M., Londoño, S., Zapata, F. y Garabito, C. (2014). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y Educadores, 7, 79 - 112. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400708.pdf

Chanto, C. y Mora, M. (2021). De la presencialidad a la virtualidad ante la pandemia de la Covid-19: impacto en docentes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), 1 - 16. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1342

Díaz, B. y Hernández, A. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, J., Corell, A. y Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la CoVId-19. Campus Virtuales, 10(1), 49-58. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/145122/4.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Hernández, A. y Quintero, A. (2009). La integración de las TIC en el currículo: necesidades formativas e interés del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (2), 103 – 119. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015206009.pdf

Hernández, R. y Mendoza, C.P. (2018) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill

León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 5(1), 136 - 155. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/348

Prieto, D. (2020). Volver a la Pedagogía. Revista Innovaciones Educativas, 22(1), 7 - 12. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3158

Riveros, V., Mendoza, M. y Castro, R. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quórum Académico, 8(15), 111 - 130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3999014

Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9 (2), 109 - 114. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/299

Umaña, A. (2020). Educación Superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22, 36 - 49. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3199

Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47 - 53. https://www.redalyc.org/pdf/747/74711353004.pdf

Published

2024-05-30

How to Cite

Jerez-Chaverri, J.-A. (2024). Perceptions of Chemistry teachers regarding their pedagogical and technological needs during the SARS-CoV-2 pandemic in 2020 and 2021. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(1), 1–35. https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5086

Issue

Section

Artículos
Loading...