Perceptions of Chemistry teachers regarding their pedagogical and technological needs during the SARS-CoV-2 pandemic in 2020 and 2021
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5086Keywords:
Chemistry, science education, Evaluation, Higher Education, ICTsAbstract
This study aim to recognize the perceptions of teachers in the sección de Química General at the Universidad de Costa Rica regarding their pedagogical, human, and technological needs in adapting to remote teaching due to the confinement imposed by the SARS-CoV-2 pandemic. It is a mixed method research with a descriptive scope. The qualitative component employed semi-structured interviews as the information collection technique, while the quantitative utilized a questionnaire. The study identify emerging needs related to student engagement, evaluation, as well as the availability and use of information and communication technologies.
References
Acevedo-Duque, Á., Argüello, A., Pineda, B. y Turcios, P. (2020). Competencias del docente en educación online en tiempo de COVID-19: Universidades Publicas de Honduras. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 206-224. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146014/html/
Alzate, F. y Castañeda, J. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24 (1), 1 - 14. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1409-42582020000100411
Ander-Egg, E. (2016). Diccionario de psicología. Argentina: Editorial Brujas.
Camargo, M., Calvo, G., Franco, M., Vergara, M., Londoño, S., Zapata, F. y Garabito, C. (2014). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y Educadores, 7, 79 - 112. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400708.pdf
Chanto, C. y Mora, M. (2021). De la presencialidad a la virtualidad ante la pandemia de la Covid-19: impacto en docentes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), 1 - 16. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1342
Díaz, B. y Hernández, A. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, J., Corell, A. y Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la CoVId-19. Campus Virtuales, 10(1), 49-58. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/145122/4.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Hernández, A. y Quintero, A. (2009). La integración de las TIC en el currículo: necesidades formativas e interés del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (2), 103 – 119. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015206009.pdf
Hernández, R. y Mendoza, C.P. (2018) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill
León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 5(1), 136 - 155. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/348
Prieto, D. (2020). Volver a la Pedagogía. Revista Innovaciones Educativas, 22(1), 7 - 12. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3158
Riveros, V., Mendoza, M. y Castro, R. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quórum Académico, 8(15), 111 - 130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3999014
Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9 (2), 109 - 114. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/299
Umaña, A. (2020). Educación Superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22, 36 - 49. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3199
Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47 - 53. https://www.redalyc.org/pdf/747/74711353004.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.