Strategy for the improvement of culture and entrepreneurial spirit in students at the Computer Science School, National University, Costa Rica, 2021
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4922Keywords:
Entrepreneurship, competition, strategy, computing, universitiesAbstract
The objective of this research is to define a strategy and an action plan to enhance the culture and entrepreneurial spirit of the students of the School of Informatics of the National University, Costa Rica. The methodology is mixed, combining qualitative and quantitative approaches, as well as an exploration of a non-probabilistic sample composed of 491 students, which represents approximately 33% of the population in 2021. Two specific methods were used: a questionnaire to carry out the initial diagnosis and a focus group to identify the strategic actions to follow. As a result, the student body has little knowledge of entrepreneurship, the scarcity of techniques provided by the university, the need to enhance this competence and increase female participation in fields related to STEAM and entrepreneurship. It is concluded that there must be a roadmap with gradual and quantifiable planned actions, which positively impacts all actors involved in the process.
References
Aguirre, F., & Caldera, D. del C. (2023). La Innovación en los Modelos de Negocio, una Estrategia para la Competitividad de las Mipymes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 492-513. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8703
Almansa, J. (2021). El fin de la innovación La era del Innovador. España: Editorial Planeta
Araya, E. y Garita, G. (2018). Propuesta para el fortalecimiento de habilidades blanda y complementarias y su impacto en el currículo TIC desde una perspectiva laboral, profesional y de gestión académica. Revista Electrónica Calidad en la Educación superior (CAES) UNED. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/1907
Bezos, J. (2021). Crea & Divaga. Barcelona: Editorial Planeta.
Blank, S. y Dorf, B. (2018). El Manual del Emprendedor. Guía paso a paso para crear un emprendimiento. España: Editorial El Planeta.
Cassidy, A. (2016). A practical guide to information systems strategic planning (2.a ed.). CRC press. Consultar en https://www.perlego.com/book/1604128/a-practical-guide-to-information-systems-strategic-planning-pdf
Dess, G., McNamara, G., Einser, A. & Lee, S. (2020) Strategic Management Text and Cases (10.a ed.). McGraw Hill.
Espina, B. & Raya, A. (2022). Digital Soft Skills: Habilidades necesarias para una gestión y liderazgo en los puestos de Trabajo. Barcelona: Profit Editorial.
European Comission (2016). JRC Science for Policy Report: EntreComp El Marco de Competencias Empresariales. ISBN 978-92-79-5853-8
GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students Survey). (2019). Espíritu Emprendedor en la Población Estudiantil Universitaria. Informe de Resultados para Costa Rica. St. Petersburg Russia: Graduate of Management St. Petesurg. . Consultar en: https://www.researchgate.net/publication/336829605_Global_University_Entrepreneurial_Spirit_Students'_Survey_-_National_report_-_Russia_2018
Inzunza, B.E., Wright, C, Ghys, T. & Cools, P. (2020). Imaginarios de la robotización: la automatización desde la perspectiva del empleado. Estudios sociológicos, 38(113), 567-599. Epub 04 de septiembre de 2020.https://doi.org/10.24201/es.2020v38n113.1923
Kale, V. (2019). Digital Transformation of Enterprise Architecture. CRC Press. Consultar en https://doi.org/10.1201/9781351029148
Kooskora, M. (2021). The Role of an Entrepreneurial Mindset. En Soltanifar, S. et al. (eds.). Digital Transformation–Case Study of the Estonian Business School (pp. 143-164). Consulta en: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-53914-6_8
Leiva, J.C.& Mora, R., de la O, D. (2019). Espíritu emprendedor en la población estudiantil universitaria. Estudio GUESSS. Informe de resultados para Costa Rica 2018. Instituto Tecnológico de Costa Rica: Cartago. Consulate en: https://www.guesssurvey.org/resources/nat_2018/GUESSS_Report_2018_Costa_Rica.pdf
McGrath, R. (2013). The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business. Massachusetts: Harvard Business Review Press.
MEIC (Ministerio de Economía y Comercio) Costa Rica(2019). Manual para las personas Emprendedoras en Costa Rica. MEIC, OIT. Consultar en: https://www.meic.go.cr/documentos/08k2mt84w/Manual_PersonasEmprendedorasCR300519.pdf
OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico) (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias, OCDE, Paris.
Soltanifar, M., Hughes, M.& Gocke, L. (2021). Digital Entrepreneurship: Impact on Business and Society. 10.1007/978-3-030-53914-6
Tirole, J. (2017). La Economía del bien común. Madrid: Taurus.
Tuning América Latina (2013). Educación Superior en América Latina: Reflexiones y perspectivas en informática. España.
Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (2021). Avanzar en las habilidades básicas del siglo XXI. Consultar en: https://www.unesco.org/es/articles/avanzar-en-las-habilidades-basicas-del-siglo-xxi
Vargas-Morúa, Gioconda. (2022). Educación emprendedora y gamificación como estrategia de aprendizaje. Revista Espiga, 21(43), 127-155. https://dx.doi.org/10.22458/re.v21i43.4240
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.