Strategy for the improvement of culture and entrepreneurial spirit in students at the Computer Science School, National University, Costa Rica, 2021

Strategy for the improvement of culture and entrepreneurial spirit in students at the Computer Science School, National University, Costa Rica, 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4922

Keywords:

Entrepreneurship, competition, strategy, computing, universities

Abstract

The objective of this research is to define a strategy and an action plan to enhance the culture and entrepreneurial spirit of the students of the School of Informatics of the National University, Costa Rica. The methodology is mixed, combining qualitative and quantitative approaches, as well as an exploration of a non-probabilistic sample composed of 491 students, which represents approximately 33% of the population in 2021. Two specific methods were used: a questionnaire to carry out the initial diagnosis and a focus group to identify the strategic actions to follow. As a result, the student body has little knowledge of entrepreneurship, the scarcity of techniques provided by the university, the need to enhance this competence and increase female participation in fields related to STEAM and entrepreneurship. It is concluded that there must be a roadmap with gradual and quantifiable planned actions, which positively impacts all actors involved in the process.

Author Biographies

Eduardo Araya-Fernández , Universidad Nacional

Bachiller en Informática Universidad de Costa Rica (UCR), Máster en Informática, Universidad Politécnica de Madrid, Estudios Doctorales Universidad de Gottingen, Alemania, Catedrático Universidad Nacional, Se desempeña como académico e investigador en la UNA y académico en la UNED, https://orcid.org/0000-0002-7813-2770

Mariana Ramírez-Sandí, Universidad Nacional

Licenciada en Planificación Económica y Social, Universidad Nacional (UNA), Máster MBA, Instituto Tecnológico de Costa Rica (TEC), Máster. Propiedad Intelectual, Universidad Estatal a Distancia (UNED), Se desempeña como académica e investigadora en la UNA y académica en la UNED,  https://orcid.org/0000-0002-6301-9230

Katty Vasquez-Avila, Universidad Nacional

Bachiller en Informática Empresarial Universidad de Costa Rica (UCR), Bachiller en Administración de Empresas Universidad de San José, Máster en Administración de Empresas en la Universidad de San José y Máster en Tecnologías de la Información Universidad Nacional (UNA). Se desempeña como coordinadora de proyectos de Educación Permanente de la Escuela de Informática (UNA), y además académica e investigadora en la UNA,  https://orcid.org/0009-0005-8917-1125

Gabriela Garita-González, Universidad Nacional

Ingeniera en Sistemas de Información, Universidad Nacional (UNA), Máster Execute MBA en Transformación Digital 4ta Revolución Industrial, Escuela de Negocios GADEX, España, Máster MBA en Gerencia de Proyectos, Universidad Estatal a Distancia (UNED), académica e investigadora en la UNA y productora académica en la UNED, https://orcid.org/0000-0002-7813-2770

References

Aguirre, F., & Caldera, D. del C. (2023). La Innovación en los Modelos de Negocio, una Estrategia para la Competitividad de las Mipymes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 492-513. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8703

Almansa, J. (2021). El fin de la innovación La era del Innovador. España: Editorial Planeta

Araya, E. y Garita, G. (2018). Propuesta para el fortalecimiento de habilidades blanda y complementarias y su impacto en el currículo TIC desde una perspectiva laboral, profesional y de gestión académica. Revista Electrónica Calidad en la Educación superior (CAES) UNED. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/1907

Bezos, J. (2021). Crea & Divaga. Barcelona: Editorial Planeta.

Blank, S. y Dorf, B. (2018). El Manual del Emprendedor. Guía paso a paso para crear un emprendimiento. España: Editorial El Planeta.

Cassidy, A. (2016). A practical guide to information systems strategic planning (2.a ed.). CRC press. Consultar en https://www.perlego.com/book/1604128/a-practical-guide-to-information-systems-strategic-planning-pdf

Dess, G., McNamara, G., Einser, A. & Lee, S. (2020) Strategic Management Text and Cases (10.a ed.). McGraw Hill.

Espina, B. & Raya, A. (2022). Digital Soft Skills: Habilidades necesarias para una gestión y liderazgo en los puestos de Trabajo. Barcelona: Profit Editorial.

European Comission (2016). JRC Science for Policy Report: EntreComp El Marco de Competencias Empresariales. ISBN 978-92-79-5853-8

GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students Survey). (2019). Espíritu Emprendedor en la Población Estudiantil Universitaria. Informe de Resultados para Costa Rica. St. Petersburg Russia: Graduate of Management St. Petesurg. . Consultar en: https://www.researchgate.net/publication/336829605_Global_University_Entrepreneurial_Spirit_Students'_Survey_-_National_report_-_Russia_2018

Inzunza, B.E., Wright, C, Ghys, T. & Cools, P. (2020). Imaginarios de la robotización: la automatización desde la perspectiva del empleado. Estudios sociológicos, 38(113), 567-599. Epub 04 de septiembre de 2020.https://doi.org/10.24201/es.2020v38n113.1923

Kale, V. (2019). Digital Transformation of Enterprise Architecture. CRC Press. Consultar en https://doi.org/10.1201/9781351029148

Kooskora, M. (2021). The Role of an Entrepreneurial Mindset. En Soltanifar, S. et al. (eds.). Digital Transformation–Case Study of the Estonian Business School (pp. 143-164). Consulta en: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-53914-6_8

Leiva, J.C.& Mora, R., de la O, D. (2019). Espíritu emprendedor en la población estudiantil universitaria. Estudio GUESSS. Informe de resultados para Costa Rica 2018. Instituto Tecnológico de Costa Rica: Cartago. Consulate en: https://www.guesssurvey.org/resources/nat_2018/GUESSS_Report_2018_Costa_Rica.pdf

McGrath, R. (2013). The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business. Massachusetts: Harvard Business Review Press.

MEIC (Ministerio de Economía y Comercio) Costa Rica(2019). Manual para las personas Emprendedoras en Costa Rica. MEIC, OIT. Consultar en: https://www.meic.go.cr/documentos/08k2mt84w/Manual_PersonasEmprendedorasCR300519.pdf

OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico) (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias, OCDE, Paris.

Soltanifar, M., Hughes, M.& Gocke, L. (2021). Digital Entrepreneurship: Impact on Business and Society. 10.1007/978-3-030-53914-6

Tirole, J. (2017). La Economía del bien común. Madrid: Taurus.

Tuning América Latina (2013). Educación Superior en América Latina: Reflexiones y perspectivas en informática. España.

Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (2021). Avanzar en las habilidades básicas del siglo XXI. Consultar en: https://www.unesco.org/es/articles/avanzar-en-las-habilidades-basicas-del-siglo-xxi

Vargas-Morúa, Gioconda. (2022). Educación emprendedora y gamificación como estrategia de aprendizaje. Revista Espiga, 21(43), 127-155. https://dx.doi.org/10.22458/re.v21i43.4240

Published

2024-05-30

How to Cite

Araya-Fernández , E., Ramírez-Sandí, M., Vasquez-Avila, K., & Garita-González, G. (2024). Strategy for the improvement of culture and entrepreneurial spirit in students at the Computer Science School, National University, Costa Rica, 2021. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(1), 223–267. https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4922

Issue

Section

Artículos
Loading...