Systematization of the self-assessment process of the Bachelor of Pedagogy degree with emphasis on Didactics in the context of the COVID-19 pandemic in Costa Rica

Systematization of the self-assessment process of the Bachelor of Pedagogy degree with emphasis on Didactics in the context of the COVID-19 pandemic in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4735

Keywords:

Pedagogy, self-evaluation, educational quality, higher education, pandemic

Abstract

The purpose of this writing is to share some actions, strategies and technological resources used in the implementation of the self-evaluation process with a view to the accreditation of the Bachelor's degree in Pedagogy with an emphasis in Didactics (LPED), of the Division of Educology (DE); as well as offering different alternatives to develop self-assessment processes under a remote presence modality in emerging contexts due to the health emergency. The self-assessment report of the LPED culminated in 2020, an atypical year marked by the COVID-19 pandemic.

Author Biographies

Silvia García-Vargas , Universidad Nacional

MEd Silvia García Vargas. Académica Universidad Nacional, División de Educología, ORCID https://orcid.org/0000-0002-0960-3567

 

 

Ana Azofeifa-Lizano, Universidad Nacional de Costa Rica

Académica Universidad Nacional, División de Educología, https://orcid.org/0000-0002-0960-3567

References

Bezies, P. y Obrera, B. (2020). La acreditación de programas educativos e institucionales en tiempos de COVID-19. Caso de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. CIEES Digital. 3-9. https://issuu.com/cieesmx/docs/num-00003

Blanca, E. (2019). La necesidad de la sensibilización en los procesos de autoevaluación de la Universidad de Costa Rica (UCR): una mirada crítica y una propuesta efectiva. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 10 (1),182-201. https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2481

Bonilla, A. y Calero Serrano, M. (2022). Los beneficios de obtener sellos internacionales de calidad para enseñanzas universitarias argentinas, chilenas, ecuatorianas, españolas y mexicanas. Revista Iberoamericana de Educación, 88 (1), 33-47. https://doi.org/10.35362/rie8814743

Chachagua, M. & Aixa, S. (2021). Universidad y TIC: estudio de caso de una experiencia educativa en Salta, Argentina, en contexto de pandemia. Contratexto, 36(036), 21-41 https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n036.5189

Gaytán, A. (2020). Las agencias acreditadoras de los Estados Unidos: Desafíos ante la crisis COVID-19. CIEES Digital. 3, 7-20. https://issuu.com/cieesmx/docs/num-00003

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos – 1ed. Bogotá́: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE. 258 pp Primera edición, Colombia. https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2019/09/La-Sistematización-de-Experiencias-práctica-y-teor%C3%ADa-para-otros-mundos-posibles.pdf

Ministerio de la Presidencia (2020). Estado de Emergencia Nacional. Decreto Ejecutivo 42227-MP-S, del 16 de marzo del 2020. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/13380/UNA-R-DISC-040-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Trabajo (2020). Modalidad de teletrabajo. Directriz N° 073-S-MTSS, del 9 de marzo del 2020. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/13380/UNA-R-DISC-040-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Trabajo (2020). Activación de protocolos y medidas sanitarias. Decreto Ejecutivo 42317-MTSS-S, del 20 de abril del 2020. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/13380/UNA-R-DISC-040-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mirabelli, G. y Ramírez, L. (2021). SINAES en tiempos de pandemia: la oportunidad de reinvención. Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). Costa Rica, https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/11/Articulo-SINAES-en-tiempos-de-pandamia.pdf

Morales, E. (2020). El aseguramiento de la calidad académica de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla en tiempos de covid-19. CIEES Digital. 3, 9-17 https://issuu.com/cieesmx/docs/num-00003

Morera, M., Azofeifa, C., Gómez, V., Azofeifa, A., y Rojas, D. (2019). Propuesta metodológica para efectuar un proceso de autoevaluación por conglomerado en carreras universitarias. Revista Electrónica Educare, 23(3), 263-282. Epub October 30, 2019. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.13

Pérez, T. (2016). Sistematización de experiencias en contextos universitarios. Guía didáctica. Colombia: Universidad Nacional Abierta. https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2016/04/GUIA-DID%C3%81CTICA-SISTEMATIZACI%C3%94N-abril-2016.pdf

Rafael, E. (2013). Impacto del uso de las TIC en el proceso de autoevaluación con fines de acreditación de carreras universitarias. La educación a distancia en el Perú. Universidad Católica de los Ángeles de Chimbote. Gráfica Real S.A.C. 1, 163-174. https://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf

Rosales, S. (2007). La Autoevaluación de la carrera,

una vía para el mejoramiento de la calidad académica. Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana (ISCM-H) Facultad de Estomatológica. http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v6n3/rhcm05307.pdf

Toala, G. (2017). La gestión de la calidad universitaria en las carreras de administración, fuente de desarrollo en la educación superior. Revista Científica Dominio de las Ciencias. 3 (1), 466-488. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6134922

Universidad Nacional (2020). Circular instrucción UNA-R-DISC-025-2020 del 19 de julio del 2020. Medidas Institucionales de Prevención del COVID-19 y Disminución de la Presencialidad en la institución. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/13380/UNA-R-DISC-040-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vara, J. (23 de setiembre del 2020). Proceso de Autoevaluación en tiempo de Crisis época de la Covid19. https://formacionib.org/noticias/?Proceso-de-Autoevaluacion-en-tiempo-de-Crisis-epoca-de-la-Covid19

Published

2024-05-30

How to Cite

García-Vargas , S., & Azofeifa-Lizano, A. (2024). Systematization of the self-assessment process of the Bachelor of Pedagogy degree with emphasis on Didactics in the context of the COVID-19 pandemic in Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(1), 268–307. https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.4735

Issue

Section

Artículos
Loading...