Professional improvement of agricultural teachers in pedagogical professional orientation promoting local development
Keywords:
Professional improvement, agricultural teachers, pedagogical professional orientation, local developmentAbstract
The paper addresses the importance of the topic: The Professional improvement of agricultural teachers in pedagogical professional orientation. It recognizes methodological limitations and insufficiently treated theoretical spaces, basing itself on the dialectical materialist method as a general methodology and is supported by other scientific methods, at the theoretical, empirical, mathematical and/or statistical level. It offers a foundation with reference international and national theoretical studies, based on the approach of lifelong learning. In response to the needs confirmed during the diagnosis, links and relationships are established between the school and the locality. The involvement of municipal decision makers and local actors in the process of professional improvement and their intention to contribute to local development is highlighted.
References
Alcides Delfino Ferreira, Y. J. (2021). La universidad en función del desarrollo local: acciones estratégicas desde el Instituto Superior Politécnico de Huambo. Opuntia Brava. Revista Electrónica, 13(2), 145-157. Recuperado el 1 de 3 de 2022, de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1342
Arocena, J. (2002). El perfil del actor local, su contexto y la construcción de un proyecto colectivo. Uruguay: Conosur.
Coraggio, J. L. (2006). Desarrollo local. Obtenido de Desarrollo local: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/libros/libros-000052.pdf Consultado: 27-12-2021.
Coraggio, J. L. (2019). Universidad y Desarrollo local. Obtenido de Universidad y desarrollo local: https://www.coraggioeconomia.org/jlc/archivos%20para%20descargar/uniydesa.pdf Consultado: 27-12-2021.
Del Pino, J. L. (2009). Curso pre-evento pedagogía. La orientación profesional. Ciudad de La Habana. Material en soporte magnético.
Garcés, R. (2012). La gestión del conocimiento en las condiciones del municipio de Remedios como contribución a su desarrollo local. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Sociológicas. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Santa Clara.
González, V. (2013). La orientación profesional en la educación superior. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural del desarrollo humano. La Habana: CEPES.
Jiménez, R. E. (2017). La orientación profesional en el proceso pedagógico de la asignatura Fundamentos del diseño estructural. Ciencia y Futuro, 7(1), 96-108.
Meier, A. (1984). Sociología de la Educación. La Habana: Ciencias Sociales.
Rivera, R. y. (2009). Elementos para una propuesta articuladora de lo local y lo comunitario en el desarrollo de América Latina. Santa Clara: Editorial Feijoo.
Roberto Hernández Sampieri, C. F. (2014). Metodología de la Investigación Científica. Sexta edición. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Robinson Jay, F. R. (2021). La lógica en las investigaciones con enfoque dialéctico materialista sobre desarrollo sociohumanista de profesionales de la salud. Revista científico - Educacional, 314-335. Obtenido de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2618
Torres, J. (2019). La superación profesional técnica, una concepción pedagógica para su desarrollo. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Viltre, C. (2019). Etapas de la orientación profesional desde un enfoque integrador. Revista académica de investigación (6).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.