Perception of Dominican students on the technological and communication skills of university teachers

Perception of Dominican students on the technological and communication skills of university teachers

Authors

Keywords:

Training, update, teacher improvement, pedagogy, university, technological competence and communicative competence

Abstract

Objective: to explore the perception of Dominican students of the Master's Degree in Social Sciences at the Universidad Católica Nordestana (UCNE), in the Dominican Republic, regarding the technological and communicative capacities of their teachers, as a contribution to decision-making processes. training and teacher training. Method: A descriptive quantitative research was carried out, with a questionnaire of 12 closed questions to a population of 33 students, of the Master's degree. Results: Most of the students participating in the study consider that technological and communication skills are the most important skills to guarantee the success of academic processes in the so-called new education, which has been largely virtualized since COVID-19.  Conclusions: The Dominican university system requires policies that guarantee the technological update of the teacher, as well as the communicational relationship with the student body, in order to improve the higher education system in the face of the challenges of today's education.

 

References

Alonso, P. (2019). El perfil del buen docente universitario desde una perspectiva del alumnado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945196029

Benavides, C., y López, N. (2020). Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. Educación y Educadores, 23(1), 71-88 https://scholar.google.com.

Cabrera, M. (2018). Competencias de los estudiantes universitarios en la era digital: nuevos retos docentes. Revista Prefacio, vol. 2, n° 2. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/PREFACIO/article/view/20600/20268

Garay Núñez, Jesús Roberto. (2021). Representaciones sociales de las competencias docentes en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00039. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2551

Hernández, A. (2017). Miradas sobre la educación superior dominicana. Publicaciones UAPA

Ley 139-01 de Educación Superior, Ciencia y tecnología. https://siteal.iiep.unesco.org

Ley 1-12 Estrategia Nacional de Desarrollo 2030.https://www.intec.edu.do

Ley 66’ 97 General de Educación de República Dominicana. Consultada en: http://www.educando.edu.do/files/5513/9964/5391/Ley_General_Educacion_66-97.pdf

Linares Cánovas, Lázaro Pablo, Linares Cánovas, Liyansis Bárbara, & Lazo Herrera, Luis Alberto. (2018). Tecnologías de la información y las comunicaciones: su uso racional en el proceso docente educativo. EDUMECENTRO, 10(2), 217-222. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200017&

Marín, F. V., A. Inciarte, H. Hernández y R. Pitre, (2017). Estrategias de las Instituciones de Educación Superior para la Integración de las Tecnología de la Información y la Comunicación y de la Innovación en los Procesos de Enseñanza. Un Estudio en el Distrito de Barranquilla, Colombia. Formación universitaria, 10(6), 29-38.

Martínez-Mínguez, Moya, Nieva y Cañabate (2019). Percepciones de Estudiantes y Docentes: Evaluación Formativa en Proyectos de Aprendizaje Tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59-84. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.004

Ministerio de Educación Superior, Ciencia y Tecnología (2016). Informe general sobre estadísticas de Educación Superior 2013 y 2014 y Resumen Histórico 2005-2014. https://cutt.ly/wTizLi2

Ministerio de Educación Superior, Ciencia y Tecnología (2019). Informe de ejecutorias. Santo Domingo, República Dominicana. https://mescyt.gob.do.

Portocarrero-Merino y Barrionuevo-Torres (2018). Cultura pedagógica y competencias del docente universitario desde la percepción del estudiante. Investigación y Postgrado, Vol. 34(1), nov-abr., 2019 pp. 135-151

Sánchez, M. & Navío, A. (2018). Las competencias TIC de los profesores de posgrado en la Universidad de La Sabana: la mirada de sus estudiantes. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), No 5. pp.84-101. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/336511

Sampieri, R., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2010). Metodología de la Investigación. México: El Comercio SA.

Sanhueza, D. M. G., & Leyton, A. D. C. C. (2022). Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena. Revista Educación. Vol. 46(1) 1-17.https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion.

Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. Desafíos Humanos ante el COVID-19. Número Especial. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299

Published

2022-11-30

How to Cite

González-Alburquerque, A. (2022). Perception of Dominican students on the technological and communication skills of university teachers. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 299–317. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/4499

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...