International experiences in the evaluation of Computer Science programs focused on the curriculum and the teaching-learning process. Case study: Argentina, Spain and Mexico.

International experiences in the evaluation of Computer Science programs focused on the curriculum and the teaching-learning process. Case study: Argentina, Spain and Mexico.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3561

Keywords:

International accreditations, Quality label, Teaching evaluation, Informatics

Abstract

This work aims to analyze how international accreditations are developed in the professional field of computing based on learning outcomes selected by academics and professionals from different countries in the field of computing. Methodology: The data used in this study have been obtained from the evaluations carried out by the National Agency for Quality Assessment and Accreditation (ANECA) in Spain, Argentina and Mexico between January 2014 and July 2020 and from those that are ongoing in the time of closing the article. Also, the information obtained in the meta evaluation carried out annually to the SIC Program has been analyzed. Results and conclusions: 26 universities have obtained the Euro-Inf label for their computer science degrees / educational programs in the period analyzed. Since 2020 the evaluation has been carried out virtually in its entirety, due to the pandemic caused by COVID-19.

Author Biographies

Ana Isabel Bonilla-Calero, ANECA

Jefa del Programa de Sellos Internacionales de Calidad (SIC) de la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y de la Acreditación de la Educación Superior (ANECA), Representante de ANECA en el Sello de Edición Académica para colecciones de     editoriales universitarias. Directora de Relaciones Internacionales de la Revista ACREDITAS por la Excelencia de Iberoamérica. https://orcid.org/0000-0003-25889769 Correo electrónico: abonilla@aneca.es

María Ángeles Serrano-García, Universidad de Salamanca

María Ángeles Serrano-García, maserrano@aneca.es, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA), Universidad de Salamanca, España.

Directora de la División de Enseñanzas e Instituciones de ANECA. Catedrática de Bioquímica y Biología Molecular en el Departamento del mismo nombre en la Universidad de Salamanca. https://orcid.org/0000-0001-6710-956X Correo electrónico: maserrano@aneca.es

References

Aguirregabiria, J. y García-Olalla, M.A.(2020). Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación. Primaria. Revista Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de https://ensciencias.uab.es/article/view/v38-n2-aguirregabiria-barturen-garcia/2717-pdf-es

Abella-García, V. et al., (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. Recuperado de https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661

ANECA (2020a). Criterios de evaluación de los Sellos Internacionales de Calidad. Recuperado de https://cloud2.aneca.es/owncloud/index.php/s/VYKqLoDaX7DTgVz?path=%2F1.%20Documentaci%C3%B3n%20General%20(procedimiento%20y%20criterios%20de%20evaluaci%C3%B3n)#pdfviewer.

ANECA (2020b). Listado de títulos (programas formativos) universitarios con Sellos. Recuperado de http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-titulos/SIC/Resultados-de-los-Sellos-Internacionales-de-Calidad/Titulos-con-sello.

Asenjo, J.T. y Asenjo, F. (2020). Educación y europeísmo, un itinerario de encuentro transnacional. Revista Española de Educación Comparada. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/26145/21661

Ayerbe, J. y Perales-Palacios, J. (2020). Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Revista Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de https://ensciencias.uab.es/article/view/v38-n2-ayerbe-perales/2812-pdf-es

Bonilla-Calero, A.I. (2019). Los reconocimientos internacionales de calidad en ingeniería, informática y química por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). ACREDITAS por la Excelencia de Iberoamérica. Recuperado de http://acreditas.com/images/acreditas01.pdf

Colomo, E. y Esteban, F. (2020). The European University: between Bologna and the Agenda 2020. Revista Española de Educación Comparada. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/26179

Cordón, O. et al., (2020). Informe sobre Procedimientos de Evaluación no Presencial. Estudio del Impacto de su implantación en las Universidades Españolas y Recomendaciones. Versión 1.0. Madrid, España: CRUE Universidades Españolas.

Chirumamilla, A.,Sindre, G. y Nguyen-Duc, A. (2020). Cheating in e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway. Assessment & Evaluation in Higher Education, In Press. Recuperado de https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1719975

García-Peñalvo, F.J. et al., (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/23086/0

Hernádez-Rivero, V.M, Santana-Bonilla, P.J. y Sosa-Alonso, J.A (2021) Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa. Recuperado de: https://revistas.um.es/rie/article/view/423341

Martínez-Martínez, R., Arenas-Ramiro, M. y Gumbau-Mezquita, J. P. (2020). Informe sobre el impacto normativo de los procedimientos de evaluación online: protección de datos y garantía de los derechos de las y los estudiantes. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de https://bit.ly/3bLsoiR

Published

2021-05-27

How to Cite

Bonilla-Calero, A. I., & Serrano-García, M. Ángeles. (2021). International experiences in the evaluation of Computer Science programs focused on the curriculum and the teaching-learning process. Case study: Argentina, Spain and Mexico. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(1), 362–389. https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3561
Loading...