International experiences in the evaluation of Computer Science programs focused on the curriculum and the teaching-learning process. Case study: Argentina, Spain and Mexico.
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3561Keywords:
International accreditations, Quality label, Teaching evaluation, InformaticsAbstract
This work aims to analyze how international accreditations are developed in the professional field of computing based on learning outcomes selected by academics and professionals from different countries in the field of computing. Methodology: The data used in this study have been obtained from the evaluations carried out by the National Agency for Quality Assessment and Accreditation (ANECA) in Spain, Argentina and Mexico between January 2014 and July 2020 and from those that are ongoing in the time of closing the article. Also, the information obtained in the meta evaluation carried out annually to the SIC Program has been analyzed. Results and conclusions: 26 universities have obtained the Euro-Inf label for their computer science degrees / educational programs in the period analyzed. Since 2020 the evaluation has been carried out virtually in its entirety, due to the pandemic caused by COVID-19.
References
Aguirregabiria, J. y García-Olalla, M.A.(2020). Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación. Primaria. Revista Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de https://ensciencias.uab.es/article/view/v38-n2-aguirregabiria-barturen-garcia/2717-pdf-es
Abella-García, V. et al., (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. Recuperado de https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661
ANECA (2020a). Criterios de evaluación de los Sellos Internacionales de Calidad. Recuperado de https://cloud2.aneca.es/owncloud/index.php/s/VYKqLoDaX7DTgVz?path=%2F1.%20Documentaci%C3%B3n%20General%20(procedimiento%20y%20criterios%20de%20evaluaci%C3%B3n)#pdfviewer.
ANECA (2020b). Listado de títulos (programas formativos) universitarios con Sellos. Recuperado de http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-titulos/SIC/Resultados-de-los-Sellos-Internacionales-de-Calidad/Titulos-con-sello.
Asenjo, J.T. y Asenjo, F. (2020). Educación y europeísmo, un itinerario de encuentro transnacional. Revista Española de Educación Comparada. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/26145/21661
Ayerbe, J. y Perales-Palacios, J. (2020). Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Revista Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de https://ensciencias.uab.es/article/view/v38-n2-ayerbe-perales/2812-pdf-es
Bonilla-Calero, A.I. (2019). Los reconocimientos internacionales de calidad en ingeniería, informática y química por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). ACREDITAS por la Excelencia de Iberoamérica. Recuperado de http://acreditas.com/images/acreditas01.pdf
Colomo, E. y Esteban, F. (2020). The European University: between Bologna and the Agenda 2020. Revista Española de Educación Comparada. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/26179
Cordón, O. et al., (2020). Informe sobre Procedimientos de Evaluación no Presencial. Estudio del Impacto de su implantación en las Universidades Españolas y Recomendaciones. Versión 1.0. Madrid, España: CRUE Universidades Españolas.
Chirumamilla, A.,Sindre, G. y Nguyen-Duc, A. (2020). Cheating in e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway. Assessment & Evaluation in Higher Education, In Press. Recuperado de https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1719975
García-Peñalvo, F.J. et al., (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/23086/0
Hernádez-Rivero, V.M, Santana-Bonilla, P.J. y Sosa-Alonso, J.A (2021) Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa. Recuperado de: https://revistas.um.es/rie/article/view/423341
Martínez-Martínez, R., Arenas-Ramiro, M. y Gumbau-Mezquita, J. P. (2020). Informe sobre el impacto normativo de los procedimientos de evaluación online: protección de datos y garantía de los derechos de las y los estudiantes. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de https://bit.ly/3bLsoiR
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.