Model for interuniversity consultancies, based on Gutiérrez and Prieto's pedagogical mediation proposal
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i1.3080Keywords:
Pedagogical mediation, written teaching materials, distance education, teaching method, adult learning, higher professional trainingAbstract
This article presents the experience of implementing a model for higher professional training based on the theoretical proposal of pedagogical mediation of Gutiérrez and Prieto, in the Workshop "Fundamentals of the production of written didactic materials in a distance education system”. The purpose of the experience is to promote adult learning with a participatory methodology, in a dynamic and practical environment. The model is validated in 2018 with a group of 30 academics from the University of El Salvador (UES) with positive results: the usefulness of the initial sections included in the workshop to motivate participation, as well as the usefulness for learning, is verified. of the themes and activities of the workshop in the achievement of the objectives.
References
Gutiérrez, E. (2019, marzo 20). Proyecto de Cooperación Académica Regional de la UNED se consolida. Acontecer. Gestión universitaria. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/acontecer/a-diario/gestion-universitaria/3450-proyecto-de-cooperacion-academica-regional-de-la-uned-se-consolida
Gambetta, M. (2015). Estrategias de capacitación desarrolladas en un entorno corporativo estatal en Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(2), 71-88. doi: https://doi.org/10.18861/cied.2015.6.2.37
García-Cabero, B., Luna, E., Ponce, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero, G., Espinosa, Y. y García, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. doi: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18816
Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2007). La mediación pedagógica. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Ramírez, V. (2020). Informe de la Gestión 2015-2019 del Proyecto 63, Proyecto de Cooperación Académica Regional (Informe). San José, Costa Rica: UNED.
Sáez, R. (2017). La prioridad del método en la investigación pedagógica. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 239-254. doi: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-04
SUCADES (Subsistema de Capacitación y Desarrollo del Régimen de Servicio Civil). (2017). Glosario de técnicas de aprendizaje utilizadas en la capacitación de personas.
Recuperado de
https://drive.google.com/file/d/0Bw8zgVChF5F4ZUozTUZMdHRzU1k/view
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2004). Modelo Pedagógico de la Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica: EUNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2017). Universidad de El Salvador. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/cidi/convenios/65-u/563-universidad-de-el-salvador
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2018). Marco de referencia para la educación superior a distancia para Centroamérica y República Dominicana. San José, Costa Rica: UNED.
UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura). (2015). Declaración de Incheon. Marco de acción para realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UES (Universidad de El Salvador. Educación en Línea y a Distancia). (2020). Sobre nosotros. Recuperado de https://distancia.ues.edu.sv/sobre-nosotros2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.