Continuing education as an agent for professional improvement and competitiveness in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i1.2994Keywords:
education permanen, education, permanent education, distance education, adult education, workers educationAbstract
Continuing education has now been characterized by a fairly wide educational offer in the international concert in the form of courses, workshops and diplomas, among other modalities, mainly delivered by higher education institutions. Notwithstanding the important role this activity plays for society, within the framework of globalization, still has challenges that reside in accreditation, adequacy to new means of communication and circumvent language limits. Nevertheless, continuing education is one of the ways to empower and improve professional practice in Mexico. In this contribution we show what continued education, its relevance and the challenges it will face in Mexico.
References
AMECYD (2022). Asociación Mexicana de Educación Continua y a Distancia, A.C., Recuperado de https://amecyd.com.mx/
Andrade, J., Nava, M.J. y Valverde, J. (2009). La educación continua como proceso de formación académica en los alumnos egresados de las instituciones de educación superior en el estado de Sonora (México). Contabilidad y Negocios, 4(8), 57-62. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2816/281621776008.pdf
Arruda, M.P. y Ghiggi, G. (2012). Conversações sobre educação popular e educação permanente – propostas concorrentes e complementares? Revista Espaço Pedagógico, 19(1), 135-150. Recuperado de http://www.seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2831
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (1990). Programa Nacional para el Mejoramiento de la Educación Continua. Revista de la Educación Superior, 73(19). Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista73_S3A6ES.pdf
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2010). Lineamientos y estrategias para el fortalecimiento de la educación continua. México. ANUIES-Dirección de Medios Editoriales.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2021). Campus Virtual de la ANUIES. Recuperado de https://campus-anuies.mx/course/index.php
Candia, F., Domínguez, J. y Carmona, J.C. (2018). La demanda de cursos de educación continua como elemento de pertinencia en la actualización curricular de nivel superior. Quinto Seminario del Sistema de Información de Estudiantes, Egresados y Empleadores (SIEEE). Recuperado de https://www3.azc.uam.mx/sieee/quintoseminario/articulo20.pdf
Cárdenas, T.J. (2015). La formación continua de los docentes de educación básica en México: una propuesta de cambio. Revista Visión Educativa IUNAES, 9(19), 87-97.
Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana y Ediciones UNESCO.
Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia de la UNAM (2020). Numeralia 2020. Recuperado de https://educacioncontinua.unam.mx/index.php/publico/numeralia
Cruz, Y. y Cruz, A.K. (2008). La educación superior en México tendencias y desafíos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(2), 293-311. Recuperado de https://planeacion.uaq.mx/docs/secplaneacion/novedades/MODELOS-EDUCATIVOS/articulos/04.pdf
Figueroa, V.M. (2013). El rol de la universidad en el desarrollo. La perspectiva de los organismos internacionales. En: Martínez de Ita, M.E., Julio Piñero, F. y . Figueroa Delgado, S.A. (Coords.). El papel de la universidad en el desarrollo. (pp. 11-22). Buenos Aires. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla y Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Feijó, I.C. y Arruda, M.P. (2014). Educación permanente y continua en una perspectiva de integridad del ser. Alteridad, 9(2), 142-150. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746089005
Fonseca, S., Hernández, V.M. & Forgas, J.A. (2017). Formación continua y formación permanente desde el desarrollo de competencias docentes en las instituciones de educación superior. Mikarimin-Revista Científica Multidisciplinaria, 3(1), 55-62. Recuperado de http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/565
González, L.H. (2014). Una interpretación de la educación continua a través de los planteamientos sociológicos de la ideología y la interpelación. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2(4), 135-148. Recuperado de http://www.riesed.org/index.php/RIESED/article/view/61
Izquierdo, E. y Schuster, J. (2000). La educación continua, una alternativa para la formación de los recursos humanos. Revista Ciencia Administrativa, 1-4. Recuperado de: http://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/continua2000.pdf.
López, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 13, (2), 267-291. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2191/219114873003.pdf
Martínez, P. y Echeverría, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 125-147. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2833/283322804008.pdf
Mejía, A. (1986). Educación continua. Educación Médica y Salud, 20(1), 43-71. Recuperado de https://pdf4pro.com/view/educacion-continua-hist-library-paho-org-5b8122.html
Mendoza, J. (2018). Subsistemas de educación superior. Estadística básica 2006-2017. Cd. de México DGEI-UNAM.
Nava (2013). Universidad e investigación en México. Un acercamiento a la carcterización del científico mexicano de principio del siglo XXI. En Martínez de Ita, M.E., Julio Piñero, F y Figueroa Delgado, S.A. (Coords.). El papel de la universidad en el desarrollo. (pp. 253-266). Buenos Aires. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla y Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
OECD (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education. Paris. OECD Publishing.
Pérez de Maza, T. (2000). Educación permanente y educación continua: más que una diferenciación terminológica. Ponencia presentada en la Jornada de Promoción a la Investigación Científica, Humanista y Tecnológica. Caracas, Venezuela. Recuperado de: http://rvcmar.org/otros/EDT_EDT/educacion_permanente_y_educacion_continua.pdf
Razeto-Barry, P., Veloz, T. y Blanco, C. (2017). Acreditación en red: un sistema de acreditación distribuida para la educación continua. International Journal Of Technology and Educational Innovation, 3(2), 146-158. Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/innoeduca/article/view/3057
Ruiz-Corbella, M. & López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189), 1-19. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100001
Sánchez, A. (2019). La práctica de la educación continua de docentes en Berlín y Lima desde la teoría de la educación de adultos. Lima. Pontificia Universidad Católica del Perú - Centro de Investigaciones y Servicios Educativos.
Tejada, J. y Ferrández, E. (2012). El impacto de la formación continua: claves y problemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 58(3), 1-14. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1427
Tyner, K., Gutiérrez, A. & Torrego, A. (2015). Mutialfabetización sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y la cultura del hacer como revulsivos para una educación continua. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(2), 41-56. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56741181004.pdf
Vega, R. (2005). La educación continua a distancia en México: transformaciones y retos. Revista de la Educación Superior, 34(133), 79-86. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/604/60411915007.pdf
Vega, R. (2006). La educación continúa en México: hacia la transición a la captación a distancia. Edutec-Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, 1-9. Recuperado de https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/519
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.