Didactic unit production process and the UNESCO framework as a reference for teaching materials development

Didactic unit production process and the UNESCO framework as a reference for teaching materials development

Authors

  • Vanessa Villalobos-Rodríguez Universidad Estatal a Distancia
  • Sarita Poltronieri-Méndez Universidad Estatal a Distancia
  • Gabriela Garita-González Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2942

Keywords:

Standardization, distance education, higher education, didactic unit, teaching materials

Abstract

The path traveled by university’s press in Latin America and the Caribbean has been consolidated, as have the organizations that promote its development and the didactic production; therefore, this paper speaks out this journey, its contributions and also, the theoretical framework. Specifically, this research focused on contrasting the didactic unit’s production process by the Programa de Producción de Materiales Didácticos (PROMADE) of the Universidad Estatal a Distancia (UNED) of Costa Rica with the UNESCO framework, as a theoretical reference for the of the teaching materials elaboration. The results indicate that the PROMADE process agrees with the selected theoretical reference, in addition, its material production contributions over the past 16 years are highlighted. We concluded that the PROMADE production process fulfills a mature cycle, whose characteristic allows it to apply quality standards that could be plotted. Improvement opportunities are also identified, including marketing and sales.

Author Biographies

Vanessa Villalobos-Rodríguez, Universidad Estatal a Distancia

Universidad Estatal a Distancia (UNED). Profesora, productora académica e investigadora. Bachiller en Filología Española por la Universidad de Costa Rica (UCR). Licenciada en Literatura y Lingüística con énfasis en Español como Segunda Lengua por la Universidad Nacional (UNA). Magíster en Administración Educativa por la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Contactar a vvillalobos@uned.ac.cr

Sarita Poltronieri-Méndez, Universidad Estatal a Distancia

Universidad Estatal a Distancia (UNED). Profesora, productora académica e investigadora. Bachiller en Biología con énfasis en Biología Tropical y licenciada en Biología con énfasis en Manejo de Recursos Naturales por la Universidad Nacional (UNA). Contactar a spoltronieri@uned.ac.cr

Gabriela Garita-González, Universidad Estatal a Distancia

Universidad Estatal a Distancia (UNED). Profesora, productora académica e investigadora. Ingeniería en Sistemas de Información de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Posgrado de maestría en Administración de Empresas con énfasis en Gestión de Proyectos, de la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Contactar a ggarita@uned.ac.cr

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Published

2020-05-29

How to Cite

Villalobos-Rodríguez, V., Poltronieri-Méndez, S., & Garita-González, G. (2020). Didactic unit production process and the UNESCO framework as a reference for teaching materials development. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(1), 129–157. https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2942

Issue

Section

Artículos
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