Educational implications of reading habits in the academic behavior of the university students to distance

Educational implications of reading habits in the academic behavior of the university students to distance

Authors

  • Ligia Arguedas-Ramírez Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2936

Keywords:

sity education at a distance, reading habits, academic behavior

Abstract

The article that is presented is contextualized in the research: Exploratory study on reading habits among the student population of the State Distance Learning University (UNED), Costa Rica. Presents aspects related to the educational implications of the reading habits of students in their academic behavior. The above, in a university level at a distance with the characteristics of this educational modality and competencies of academic character expected in the student body; for example, the self-management of learning, relationships of the person teaching and student and the mediation of vocational training, with the instructional use of the different information and communication technologies. Also, reference is made to the reading habits of the student body from its significance and impact on performance and the quality of the preparation in any field of study, with new patterns of what it is to be reader in the university world today. There are those variables of research that can broaden perspectives and analysis on the practice reading comprehension as a challenge in higher education and distance, aspects related with the methodology, participants, instruments and procedure.

Author Biography

Ligia Arguedas-Ramírez, Universidad Estatal a Distancia

Coordinadora del Programa de Orientación y Atención Psicoeducativa - OFODE-UNED-CR. Investigadora Académica - OFODE-PROIFED, UNED-CR. Correo electrónico: larguedas@uned.ac.cr

References

ADA, (2013). Programa Amigos del Aprendizaje, ADA. En: CR.www.ada.or.cr

Arguedas, L. (2013). Escritos sobre el rendimiento académico en estudiantes de la UNED. Materiales sin publicar. UNED, Costa Rica.

Arguedas, L. (2018), Figura 2. Características generales sobre la población investigada. Elaborada para el presente artículo.

Arguedas, L. (2018), Figura 3. Hábitos de lectura y características de orden académico. Elaborada para el presente artículo.

Arguedas, L. (2018), Figura 4. Contexto que antecede y acompaña los hábitos lectores de las y los estudiantes. Elaborada para el presente artículo.

Arguedas, L. (2018), Figura 5. Hábitos lectores en relación con sus estudios en la UNED. Elaborada para el presente artículo.

Barahona, M. (2017). Estudio exploratorio sobre los hábitos de lectura entre la población estudiantil de la UNED: una aproximación metodológica conceptual al proceso de investigación. UNED, San José, Costa Rica.

Bribiesca, F. (2014). Iniciativa que reforma los artículos 10, 14 y 15 de la Ley de Fomento para la lectura y el libro. En: Gaceta Parlamentaria, N. 4008-IV, 24 de abril 2014, México. (Cullian; Cunningham y Stanovich, citados por Barahona).

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica (p.39).

Cassany, D. y Morales, O. (2008). Leer y escribir en la Universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Ezequiel Zamora (Unellez). Cojodes, Venezuela.

Castañeda, L. y Henao, J. (1995). La lectura en la Universidad. Editorial Universidad de Antioquía, Colombia.

CERLAC. (2014). Metodología común para explorar y medir el comportamiento lector. El encuentro con lo digital. UNESCO, Bogotá, Colombia, (p.12). (Zapata, L. – CERLAC. (p. 9) (Álvarez, D. (2006), citado por la CERLAC, 2014, p.22.).

DʾAgostino, G., DʾAlton, C. (1999). Orientación y técnicas básicas para la lectura comprensiva. UNED. Costa Rica.

García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, vol. 16, núm. 1,2012, pp.203-221. Universidad de Granada, España.

García, N., Gerber, V., López, A., Nivón, E., Pérez, C., Pinochet, C. y Winocur, R., (2015). Hacia una antropología de los lectores. Telefonía Fundación. Universidad Autónoma Metropolitana, Editorial Ariel, México, D.F.

Jiménez, R., Lancho, P., Sanz, J. y Gil, I. (2011). Educación de adultos: modalidad a distancia, sectores de intervención, organización y oferta. Primera edición, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.

Jiménez, R., Lancho, P., Sanz, J. y Gil, I. (2011). Figura #1, pp. 30-31.

Larrañaga, E. y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de “falsos lectores”. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, N. 1, 2005, pp. 43-60, Universidad Castilla -La Mancha, Cuenca, España.

Montes, G. (2007). La gran ocasión, la escuela como sociedad de lectura. (2ed). Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.

Olave, G., Rojas, Ll. y Cisneros, M. (2013). Deserción universitaria y alfabetización académica. Revista de Educación y Educadores, 16, 3, 455-471. (Córdoba, Suárez y Grinsztajn (2009), citados por Olave et al.).

Pérez, C., y López, A. (2015). Capítulo 2. Los usos sociales de la lectura: del modo tradicional a otras formas colectivas de leer. Hacia una antropología de los lectores. Telefonía Fundación. Universidad Autónoma Metropolitana, Editorial Ariel, México, D.F. (Montes, 2007, citado por Pérez C. y López A., p. 65).

PROIFED, (2015). Proyecto de Investigación: Estudio exploratorio sobre los hábitos de lectura entre la población estudiantil de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica.

Reimers, F. y Jacobs, J. (2008). Leer (comprender y aprender) y escribir para comunicarse. Desafíos y oportunidades para los sistemas educativos. XXIII Semana Monográfica de la Educación. LA LECTURA EN LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN. Fundación Santillana, p.11-61, Madrid.

Yubero, S. y Larrañaga, E. (2015). Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información. En: El Profesional de la Investigación, 24, 6, 717-723.

Zaid, G. (2010). Los demasiados libros. Editorial De Bolsillo. México.

Published

2020-05-27

How to Cite

Arguedas-Ramírez, L. (2020). Educational implications of reading habits in the academic behavior of the university students to distance. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(1), 80–110. https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2936

Issue

Section

Artículos
Loading...