Analysis of the current procedure for the creation and management of subjects with virtual component of the UNED of Costa Rica and proposal for improvement
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2931Keywords:
Distance education, online learning, pedagogical mediation, teaching materialsAbstract
This article analyses the current process for creating subjects with a virtual component at the State Distance University (UNED) in Costa Rica, and confronts the guidelines regarding the characteristics that the resources that will make up the modular teaching unit must possess (UDM) of each subject of this type. Consequently, a set of actions is proposed to strengthen the current procedure for creating and managing subjects with a virtual component: (1) teacher training in the planning and implementation of subjects with a virtual component as a requirement for its opening, (2) compilation of punctual and detailed information by the academic offer committee about the resources to include in the platform, (3) analysis and evaluation of the pedagogical mediation of the materials proposed for the subjects with a virtual component and (4) selection and prioritization of resources to be produced, jointly, with the DPMD.
References
DLE (Diccionario de la Lengua Española). (2019). Antología. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=2xemoYX
Figueroa, L. F. y Gatgens, D. (2018). Anuario Estadístico 2017. Universidad Estatal a Distancia: San José. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/viplan/images/ciei/ANUARIO_2017/Anuario_2017_versi%C3%B3n_final_19-05-18.pdf
Hernández, R. M. (2003). Producción y evaluación del medio impreso. San José: EUNED.
Jardines, F. J. (2009). Desarrollo histórico de la educación a distancia. InnOvaciOnes de NegOciOs, 6(2), 225-236. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/12521/1/A5.pdf
Mora-Vicarioli, F. y Castro-Granados, A. (2018). El Programa de Aprendizaje en Línea: más de diez años contribuyendo con los procesos de virtualización de la UNED de Costa Rica. Calidad en la Educación Superior, 9(1), 169-204. Recuperado de https://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/2076/2428
PAL (Programa de Aprendizaje en Línea). (2018). Tipos de solicitudes de servicio del Programa de Aprendizaje en Línea [página web]. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/dpmd/pal/servici
PROMADE (Programa de Producción de Material Didáctico Escrito). (2016). Misión y visión [página web]. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/dpmd/promade/quienes-somos/mision-y-vision
Silvio, J. (2004). El liderazgo en la gestión de la calidad de la educación a distancia como innovación. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 7(1), 17-39. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/1073/989.
SINAES (Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior). (2011). Guía para la autoevaluación de carreras de grado que se imparten bajo la modalidad a distancia. Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Guia_
para_la_Autoevaluacion_Modalidad_a_Distancia_mayo_2011.pdf
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2004). Modelo Pedagógico de la Universidad Estatal a Distancia. San José: EUNED.
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2011). Reglamento de la Gestión Académica. San José: EUNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/docencia/gestion_academica_uned.pdf
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2013). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/publicaciones/FINAL24-9-13_Glosario_de_trminos_curriculares_UNED.pdf
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2017). Consideraciones para el diseño y oferta de asignaturas en línea. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/vicerrectoria/documentacion/Consideraciones-diseno-oferta-asignaturas-linea.pdf
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2018). Acta de la Comisión de Oferta Académica, tercer cuatrimestre 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.