Proposal for an instrument for teacher evaluation at UNAN-MANAGUA.

Proposal for an instrument for teacher evaluation at UNAN-MANAGUA.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.2886

Keywords:

Assessment, factor analysis, questionnaire.

Abstract

This article describes the procedures applied to the proposal of an evaluation instrument at the National University of Nicaragua, in response to the recently approved curricular changes; and presents the results of the Confirmatory Factor Analysis as applied to the questionnaire, using a scale of four adjectives of ordinal metering. There is a sample of 773 students to analyse the reliability and structural validity through a CFA. Results show that the three-factor model proposed presents high quality indexes of adjustment. The CFA of this model confirms that this questionnaire meets the technical requirements to be applied as an evaluation instrument.

Author Biographies

Tonys Romero-Díaz , UNAN-MANAGUA

Tonys Romero Díaz, Coordinador del Programa de Doctorado en Educación e Intervención Social de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-MANAGUA). Profesor Titular del Departamento de Ciencias de la Educación y Humanidades. Doctor en Educación e Intervención Social. Licenciado en Física-Matemática. Coordinador de la carrera de Física-Matemática en la UNAN-MANAGUA. Vicepresidente de la Comunidad Matemática de la Costa Caribe Nicaragüense. Asesor estadístico para tesis de grado, maestría y doctorado en diversas universidades. tonys.romero@unan.edu.ni

https://orcid.org/0000-0003-3910-6980

 

Almudena Martínez-Gimeno, Universidad Pablo de Olavide

Martínez Gimeno, Almudena, Doctora por la US, Especialista en Dirección y Gestión de Instituciones Educativas por la UCM, profesora Ayudante Doctora del Departamento de Educación y Psicología Social de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla. Martínez Gimeno, Almudena, amartinez@upo.es

http://orcid.org/0000-0002-6030-5135

 

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Published

2021-05-26

How to Cite

Romero-Díaz , T., & Martínez-Gimeno, A. (2021). Proposal for an instrument for teacher evaluation at UNAN-MANAGUA. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(1), 128–152. https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.2886
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