Tutorial action plan and its contribution to a university study program
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.2857Keywords:
Tutorial action plan, Competencies, Leadership, Soft skillsAbstract
A tutorial action plan is a coordinated activity that involves members of the educational community. The effects of a tutorial action plan on students' academic progress, in its personal, academic and professional dimensions, were studied. We worked with 59 obstetrics students in the year 2018 from the Universidad Nacional De San Cristóbal de Huamanga-UNSCH, Peru. The design was quasi-experimental, with pre-test - intervention - post-test. Workshops were organized: induction, curriculum, study methods, information reinforcement, feedback and evaluation of achievement of competencies with the help of teachers. It was demonstrated that students, before the intervention, showed attitudes with limitations in soft skills in the work activities, after the intervention significant improvements were observed in all attitudes.
References
Álvarez, M. y Castilla, C. (2006). La acción tutorial su concepto y su práctica. España: Ministerio de Educación y Ciencia.
Álvarez, P. y González, M. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48.
Álvarez, P. (2013). La función tutorial del profesorado universitario: Una nueva competencia de la labor docente en el contexto del EEES. Revista Portuguesa de Pedagogía, 47(2), 85-106.
Cano, R. y Pedro, A.P. (2008). Programa orienta: plan de acción tutorial universitaria para estudiantes de primer curso. Contextos educativos, 11, 161-179.
Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias: ¿cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 12(1), 181-204.
Conexiónesan (10 de junio de 2015). Competencias Laborales: Diferencias entre habilidades blandas y duras. Recuperado de: https://www.esan.edu.pe/apuntes-empresariales/2015/06/competencias-laborales-diferencias-entre-habilidades-blandas-duras/
Ganamas (5 de junio de 2017). Deserción universitaria alcanza el 30% en el Perú. Recuperado de: https://revistaganamas.com.pe/desercion-universitaria-alcanza-el-30-en-el-peru/
García, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M. y Guardia, S. (2011). Guía para la Labor Tutorial en la Universidad en el Espacio Europeo de Educación Superior. Recuperado de: file:///C:/Users/Carlos/Downloads/TUTORIA%20UNIVERSITARIA%20D135.pdf
González, J., García, A., Meléndez, C., Núñez, A. y Macías, J. (2011). Evaluación del plan de acogida de los alumnos de nuevo ingreso de la facultad de enfermería, fisioterapia y podología de la universidad de Sevilla. España. Revista CUIDARTE, 2(1), 119-126.
Ley 30220 (9 de julio de 2014). Ley Universitaria de Perú. Recuperado de: https://www.sunedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Ley-universitaria-30220.pdf
Narro, J. y Arredondo, M. (2013). La tutoría Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151.
Pinilla-Roa, A.E. (2013). Evaluación de competencias profesionales en salud. Revista de la Facultad de Medicina, 61(1), 53-70.
Peñaloza, R.W. (2005). El Currículo Integral. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Recuperado de: https://es.calameo.com/read/0003087053102a52f9f4c
Romo, A. (2011). La tutoría: una estrategia innovadora en el marco de los programas de atención a estudiantes. México, D.F.: Cuadernos de Casa ANUIES.
Santalucía, P. y Cisi, O. (2014). Herramientas para la acción tutorial. Buenos Aires: Editorial Dunken.
Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa-SINEACE (2009). Estándares para la Acreditación de la Carrera Profesional Universitaria de Obstetricia. Recuperado de: http://acreditacion.unsm.edu.pe/lib/docs/documentos_sineace_coneau/458_ESTANDARES%20DE%20OBSTETRICIA.pdf
Universia (14 de enero de 2020). Habilidades blandas: qué son y por qué es importante desarrollarlas. Recuperado de: https://noticias.universia.cl/empleo/noticia/2014/02/03/1078831/habilidades-blandas-que-son-que-es-importante-desarrollarlas.html
Vygotsky, L.S. (1964). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: Edititorial Lautaro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.