Discursive tensions between training and employment at the Doctorate in Social Sciences of the Autonomous University of Nayarit
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2677Keywords:
Education and employment, Postgraduate student, Discourse, Social SciencesAbstract
Starting from the categories of discourse and significant, through an interpretative analysis of different bibliographic documentary sources and interviews with methodological resources of qualitative research, this paper puts in review discursive, institutional and subjective positions on the relationship between Academic training and job expectations in PhD students in social sciences of the Autonomous University of Nayarit and the areas of work occupation promoted in graduate profiles of graduate programs and policies for higher education in Mexico. Results that identify various relationships between thesis work, quality discourse and those projections that students elaborate on the possible work scenarios at the graduation stage are presented, entering into tension with institutional and global discourses.
References
Aboites, H. (2007). Tratado de Libre Comercio y educación superior. El caso de México: un antecedente para América Latina. Perfiles Educativos. Vol. XXI. No. 118. pp. 25-53.
Becerra, A. (2017). Alcances y limitaciones del posgrado en la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista de la Educación Superior. 46(183). 105–121.
CICS/IED/UNESCO (2016). Informe Mundial sobre Ciencias Sociales 2016. Afrontar el reto de las desigualdades y trazar vías hacia un mundo justo. Ediciones UNESCO, París (Francia). Recuperado de: https://revistas.um.es/azarbe/article/view/275331/222721
CONACYT. (2019). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. [consultado 20 julio de 2019]. Recuperado de: http://www.conacyt.mx/index.php/becas-y-posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad
Forni, P. (2010). Los estudios de caso: Orígenes, cuestiones de diseño y sus aportes a la teoría social. Miríada. Universidad del Salvador. 3(5). Recuperado de https://p3.usal.edu.ar/index.php/miriada/article/view/5/168
Laclau, E. (2016). Discurso, Publicado en Goodin Robert & Philip Pettit (Ed.). The Blackwell Companion to Contemporary Political Thought, The Australian National University, Philosophy Program, 1993.Trad. de Daniel G. Saur. Revisión de Nidia Buenfil. Recuperado de: http://biblioteca.itam.mx/estudios/60-89/68/ErnestoLaclau Discurso.pdf
Masotta, O. (2008). Lecturas de psicoanálisis. Freud, Lacan, Psicología profunda, Paidós, Argentina.
Martínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Revista Pensamiento y Gestión. Universidad del Norte. 20. 165-193.
Méndez, O. (1972). La formación de recursos humanos de alto nivel y el crédito educativo (Apuntes para una política nacional: el caso mexicano). Revista de la Educación Superior, 1(2). 1-5.
Palacios, F. (2017). Vida académica, discursos de calidad y alto nivel en dos universidades públicas en México: UAN y UACJ. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Saussure, F. (1986). Curso de Lingüística general, Amado Alonso Trad., Ed. Losada, Buenos Aires.
Secretaría de Educación Pública. (Diciembre 2015). Diagnóstico. Investigación científica y desarrollo tecnológico. Subsecretaría de Planeación y Evaluación de Políticas Educativas. Dirección General de Evaluación de Políticas. México. Recuperado de: https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/6300/1/images/e021_diagnostico_2015.pdf
Taylor, S. J. y R. Bogdan (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós. Barcelona.
Universidad Autónoma de Nayarit (2019a). Conversatorio: ¿Después del doctorado, qué? La formación y los campos de trabajo en la investigación social en el estado de Nayarit. 11 de junio. Doctorado en Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Nayarit
Universidad Autónoma de Nayarit. (2019b). Doctorado en Ciencias sociales. Perfil de egreso. Recuperado de: http://www.uan.edu.mx/es/doctorado-en-ciencias-sociales#Medios_
Universidad Autónoma de Nayarit. (2019c). Secretaría de Investigación y Posgrado. Misión. Recuperado de: http://www.uan.edu.mx/es/sip-identidad
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.