Discursive tensions between training and employment at the Doctorate in Social Sciences of the Autonomous University of Nayarit

Discursive tensions between training and employment at the Doctorate in Social Sciences of the Autonomous University of Nayarit

Authors

  • Felipe Palacios-Lozano Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2677

Keywords:

Education and employment, Postgraduate student, Discourse, Social Sciences

Abstract

Starting from the categories of discourse and significant, through an interpretative analysis of different bibliographic documentary sources and interviews with methodological resources of qualitative research, this paper puts in review discursive, institutional and subjective positions on the relationship between Academic training and job expectations in PhD students in social sciences of the Autonomous University of Nayarit and the areas of work occupation promoted in graduate profiles of graduate programs and policies for higher education in Mexico. Results that identify various relationships between thesis work, quality discourse and those projections that students elaborate on the possible work scenarios at the graduation stage are presented, entering into tension with institutional and global discourses.

Author Biography

Felipe Palacios-Lozano, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Licenciado en Sociología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (México), Maestría y Doctorado en Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (México), Estancia posdoctoral, Universidad Autónoma de Nayarit (México), periodo Agosto 2018-julio 2019. Empleo actual: Profesor en la licenciatura en Sociología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez correo: felipe.palacios@uacj.mx 

References

Aboites, H. (2007). Tratado de Libre Comercio y educación superior. El caso de México: un antecedente para América Latina. Perfiles Educativos. Vol. XXI. No. 118. pp. 25-53.

Becerra, A. (2017). Alcances y limitaciones del posgrado en la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista de la Educación Superior. 46(183). 105–121.

CICS/IED/UNESCO (2016). Informe Mundial sobre Ciencias Sociales 2016. Afrontar el reto de las desigualdades y trazar vías hacia un mundo justo. Ediciones UNESCO, París (Francia). Recuperado de: https://revistas.um.es/azarbe/article/view/275331/222721

CONACYT. (2019). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. [consultado 20 julio de 2019]. Recuperado de: http://www.conacyt.mx/index.php/becas-y-posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad

Forni, P. (2010). Los estudios de caso: Orígenes, cuestiones de diseño y sus aportes a la teoría social. Miríada. Universidad del Salvador. 3(5). Recuperado de https://p3.usal.edu.ar/index.php/miriada/article/view/5/168

Laclau, E. (2016). Discurso, Publicado en Goodin Robert & Philip Pettit (Ed.). The Blackwell Companion to Contemporary Political Thought, The Australian National University, Philosophy Program, 1993.Trad. de Daniel G. Saur. Revisión de Nidia Buenfil. Recuperado de: http://biblioteca.itam.mx/estudios/60-89/68/ErnestoLaclau Discurso.pdf

Masotta, O. (2008). Lecturas de psicoanálisis. Freud, Lacan, Psicología profunda, Paidós, Argentina.

Martínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Revista Pensamiento y Gestión. Universidad del Norte. 20. 165-193.

Méndez, O. (1972). La formación de recursos humanos de alto nivel y el crédito educativo (Apuntes para una política nacional: el caso mexicano). Revista de la Educación Superior, 1(2). 1-5.

Palacios, F. (2017). Vida académica, discursos de calidad y alto nivel en dos universidades públicas en México: UAN y UACJ. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Saussure, F. (1986). Curso de Lingüística general, Amado Alonso Trad., Ed. Losada, Buenos Aires.

Secretaría de Educación Pública. (Diciembre 2015). Diagnóstico. Investigación científica y desarrollo tecnológico. Subsecretaría de Planeación y Evaluación de Políticas Educativas. Dirección General de Evaluación de Políticas. México. Recuperado de: https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/6300/1/images/e021_diagnostico_2015.pdf

Taylor, S. J. y R. Bogdan (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós. Barcelona.

Universidad Autónoma de Nayarit (2019a). Conversatorio: ¿Después del doctorado, qué? La formación y los campos de trabajo en la investigación social en el estado de Nayarit. 11 de junio. Doctorado en Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Nayarit

Universidad Autónoma de Nayarit. (2019b). Doctorado en Ciencias sociales. Perfil de egreso. Recuperado de: http://www.uan.edu.mx/es/doctorado-en-ciencias-sociales#Medios_

Universidad Autónoma de Nayarit. (2019c). Secretaría de Investigación y Posgrado. Misión. Recuperado de: http://www.uan.edu.mx/es/sip-identidad

Published

2020-05-29

How to Cite

Palacios-Lozano, F. (2020). Discursive tensions between training and employment at the Doctorate in Social Sciences of the Autonomous University of Nayarit . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(1), 209–233. https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2677

Issue

Section

Artículos
Loading...