Incorporation of the business management simulators as part of the learning techniques in higher education

Incorporation of the business management simulators as part of the learning techniques in higher education

Authors

  • Álvaro García-Otárola Universidad Estatal a Distancia
  • María Gabriela Romero-Valverde Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2242

Abstract

The following article addresses the business management simulation subject as part of the knowledge techniques that can be used on the higher teaching. The article was made from the theoretical investigation of the simulation technique and reference this theory to the college practicing. The document also states a experience of business management simulation arranged for the Business Management career on the UNED. Therefore, the data obtained from the aforementioned simulation are exposed from the evaluation instrument and from a focal group; obtaining results that allow to determine the convenience of using the alluded simulators in some of the own courses from the carrier above mentioned, visualizing that technique as an important link between the theory and the practice as it refers in a business strategy.   

Author Biographies

Álvaro García-Otárola, Universidad Estatal a Distancia

MAG. Álvaro García Otárola, Profesor, Universidad Estatal a Distancia, agarcia@uned.ac.cr

María Gabriela Romero-Valverde, Universidad Estatal a Distancia

MBA. María Gabriela Romero Valverde, Profesora, Universidad Estatal a Distancia, mromerov@uned.ac.cr

References

Aguirre, J. y Ramírez, M. (2014). Análisis Cienciométrico de Modelación y Simulación de Sistemas de Innovación. Primera Edición. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Instituto Tecnológico de Medellín.

Arias, D., Bustinza, O., Djundubaev, R. (2016). El efecto de los juegos de simulación de empresas y gamificación en la actitud emprendedora en enseñanzas medias. Revista de Educación 371, 133-155. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/efectos-de-los-juegos-de-simulacion-de-empresas-y-gamification-en-la-actitud-emprendedora-en-ensenanzas-medias--effects-of-gamified-business-simulations-on-entrepreneurial-attitude-at-high-school-level/investigacion-educativa/20646

Contreras, G., García, R. y Ramírez, M. (2010) Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Apertura, 2(1) Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/rt/printerFriendly/22/32

Contreras, G. y Carreño, M., (2012). Simuladores en el ámbito educativo: un recurso didáctico para la enseñanza. Revista Ingenium, 25, 107-119. Recuperado de:http://web.a.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=4&sid=1d14679b-bb6f-4644-8737-ea3600dc23fe%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=118042114&db=fua

Farrerons, V. y Olmedo, N. (2016). Las TIC y la ingeniería gráfica. Catalunya, España: OmniaScience.

Gelves, G., Torres, R. y Montoya, M. (2010). Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Revista de Innovación Educativa (1), 86-100. Recuperado de: http://web.a.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=2&sid=1d14679b-bb6f-4644-8737-ea3600dc23fe%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=52762765&db=eue

Giudicessi, S., Martínez-Ceron, M., Saavedra, S., Cascone, O. y Camperi, S. (2016). Las Tecnologías y la Enseñanza en la Educación Superior. Un Simulador Aplicado a la Integración de Conceptos Enseñados en Cursos de Posgrado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(2), 9-28. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=17&sid=ce2680f1-a8e1-434e-a9ec-16d9598b8b2c%40sessionmgr104

León, E. y Cañas, F. (2014). Modelos de Simulación en la Escuela de Administración de Negocios, UCR. InterSedes, 15(31), 86-98. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/16015

Liébana-Cabanillas, F., Martínez-Fiestas, M. (2013). La simulación empresarial como experiencia relacionada con el Marketing. Una propuesta empírica. Dos Algarves: A Multidisciplinary E-Journal, 22, 44-58. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=6&sid=74a3828a-eb86-4419-810a-e653132c0f88%40sessionmgr120&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=90537310&db=a9h

Mera A., Miranda F. y García J. (2015). Los simuladores de empresa como instrumentos docentes: un análisis de su aplicación en el ámbito de la dirección de marketing. REDU Revista de Docencia Universitaria, 13(3). Recuperado de: file:///C:/Users/mromerov/Downloads/Dialnet-LosSimuladoresDeEmpresaComoInstrumentosDocentesUnA-5300710.pdf

Ramírez, R. (2013). Simuladores de negocios; una herramienta valiosa para el desarrollo de las competencias profesionales. Leadership: Magazine for Managers, 31, 48-49. Recuperado de http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=11&sid=74a3828a-eb86-4419-810a-e653132c0f88%40sessionmgr120&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=89901642&db=bth

Sánchez V. (2012). Diseño de recursos digitales para entornos de e-learning en la enseñanza universitaria. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(2), 53-74. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=14&sid=ce2680f1-a8e1-434e-a9ec-16d9598b8b2c%40sessionmgr104

Stojanovic L. (2006). Las tecnologías de Información y Comunicación en la promoción de nuevas formas interactivas y de aprendizaje en la Educación a distancia. Revista de Investigación, No. 59, 125. Recuperado de: file:///C:/Users/mromerov/Downloads/Dialnet-LasTecnologiasDeInformacionYComunicacionEnLaPromoc-2117327%20(1).pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2012-2017). De la Formulación a la Práctica. Experiencias participativas para la elaboración del Plan de Desarrollo Académico UNED 2012-2017. San José, Costa Rica. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/plan_academico/insumos/mesas/evaluacion.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (2012). Plan de Desarrollo Académico 2012. San José, Costa Rica. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/plan_academico/insumos/PlanDesAcad_UNED_final.pdf

Work Economic Forum (2016). ¿Cuáles son las habilidades que todos los estudiantes necesitan para el 2020? Recuperado de https://www.weforum.org/es/agenda/2016/09/cuales-son-las-habilidades-del-siglo-21-que-todos-los-estudiantes-necesitan/

Published

2018-11-30

How to Cite

García-Otárola, Álvaro, & Romero-Valverde, M. G. (2018). Incorporation of the business management simulators as part of the learning techniques in higher education. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(2), 327–357. https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2242

Issue

Section

Artículos
Loading...