Incorporation of the business management simulators as part of the learning techniques in higher education
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2242Abstract
The following article addresses the business management simulation subject as part of the knowledge techniques that can be used on the higher teaching. The article was made from the theoretical investigation of the simulation technique and reference this theory to the college practicing. The document also states a experience of business management simulation arranged for the Business Management career on the UNED. Therefore, the data obtained from the aforementioned simulation are exposed from the evaluation instrument and from a focal group; obtaining results that allow to determine the convenience of using the alluded simulators in some of the own courses from the carrier above mentioned, visualizing that technique as an important link between the theory and the practice as it refers in a business strategy.
References
Aguirre, J. y Ramírez, M. (2014). Análisis Cienciométrico de Modelación y Simulación de Sistemas de Innovación. Primera Edición. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Instituto Tecnológico de Medellín.
Arias, D., Bustinza, O., Djundubaev, R. (2016). El efecto de los juegos de simulación de empresas y gamificación en la actitud emprendedora en enseñanzas medias. Revista de Educación 371, 133-155. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/efectos-de-los-juegos-de-simulacion-de-empresas-y-gamification-en-la-actitud-emprendedora-en-ensenanzas-medias--effects-of-gamified-business-simulations-on-entrepreneurial-attitude-at-high-school-level/investigacion-educativa/20646
Contreras, G., García, R. y Ramírez, M. (2010) Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Apertura, 2(1) Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/rt/printerFriendly/22/32
Contreras, G. y Carreño, M., (2012). Simuladores en el ámbito educativo: un recurso didáctico para la enseñanza. Revista Ingenium, 25, 107-119. Recuperado de:http://web.a.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=4&sid=1d14679b-bb6f-4644-8737-ea3600dc23fe%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=118042114&db=fua
Farrerons, V. y Olmedo, N. (2016). Las TIC y la ingeniería gráfica. Catalunya, España: OmniaScience.
Gelves, G., Torres, R. y Montoya, M. (2010). Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Revista de Innovación Educativa (1), 86-100. Recuperado de: http://web.a.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=2&sid=1d14679b-bb6f-4644-8737-ea3600dc23fe%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=52762765&db=eue
Giudicessi, S., Martínez-Ceron, M., Saavedra, S., Cascone, O. y Camperi, S. (2016). Las Tecnologías y la Enseñanza en la Educación Superior. Un Simulador Aplicado a la Integración de Conceptos Enseñados en Cursos de Posgrado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(2), 9-28. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=17&sid=ce2680f1-a8e1-434e-a9ec-16d9598b8b2c%40sessionmgr104
León, E. y Cañas, F. (2014). Modelos de Simulación en la Escuela de Administración de Negocios, UCR. InterSedes, 15(31), 86-98. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/16015
Liébana-Cabanillas, F., Martínez-Fiestas, M. (2013). La simulación empresarial como experiencia relacionada con el Marketing. Una propuesta empírica. Dos Algarves: A Multidisciplinary E-Journal, 22, 44-58. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=6&sid=74a3828a-eb86-4419-810a-e653132c0f88%40sessionmgr120&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=90537310&db=a9h
Mera A., Miranda F. y García J. (2015). Los simuladores de empresa como instrumentos docentes: un análisis de su aplicación en el ámbito de la dirección de marketing. REDU Revista de Docencia Universitaria, 13(3). Recuperado de: file:///C:/Users/mromerov/Downloads/Dialnet-LosSimuladoresDeEmpresaComoInstrumentosDocentesUnA-5300710.pdf
Ramírez, R. (2013). Simuladores de negocios; una herramienta valiosa para el desarrollo de las competencias profesionales. Leadership: Magazine for Managers, 31, 48-49. Recuperado de http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/detail/detail?vid=11&sid=74a3828a-eb86-4419-810a-e653132c0f88%40sessionmgr120&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=89901642&db=bth
Sánchez V. (2012). Diseño de recursos digitales para entornos de e-learning en la enseñanza universitaria. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(2), 53-74. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=14&sid=ce2680f1-a8e1-434e-a9ec-16d9598b8b2c%40sessionmgr104
Stojanovic L. (2006). Las tecnologías de Información y Comunicación en la promoción de nuevas formas interactivas y de aprendizaje en la Educación a distancia. Revista de Investigación, No. 59, 125. Recuperado de: file:///C:/Users/mromerov/Downloads/Dialnet-LasTecnologiasDeInformacionYComunicacionEnLaPromoc-2117327%20(1).pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2012-2017). De la Formulación a la Práctica. Experiencias participativas para la elaboración del Plan de Desarrollo Académico UNED 2012-2017. San José, Costa Rica. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/plan_academico/insumos/mesas/evaluacion.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2012). Plan de Desarrollo Académico 2012. San José, Costa Rica. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/plan_academico/insumos/PlanDesAcad_UNED_final.pdf
Work Economic Forum (2016). ¿Cuáles son las habilidades que todos los estudiantes necesitan para el 2020? Recuperado de https://www.weforum.org/es/agenda/2016/09/cuales-son-las-habilidades-del-siglo-21-que-todos-los-estudiantes-necesitan/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.