Pedagogical mediation and creativity: new cognitive ecologies for the transformation of education
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.1935Abstract
This essay has the intention to go through diverse co-constructed reflections, regarding creativity as an inherent process of the human being, that contributes to the generation of new forms to relate among ourselves, to assess processes, of looking and acting in the everyday nature, in such a way that it can contribute to the re-structuration of the cognitive ecologies so that they can attract again learning from the potentiality of the individual-species-society. Thus, the creative processes are considered that have re-blended up to the present the learning experiences, trying to decipher, from multiple perspectives (interrelated), the forms of re-configuring consciously their possibilities in new spaces, in multiple encounters, in renewed ways of sharing with Others, of being with Others (human beings).
References
Assmann, H. (2002). Placer y Ternura en la Educación. Madrid: Narcea.
Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. España: Trotta
Bohm, D. y Peat, D. (1998). (2 Ed.). Ciencia, orden y creatividad. Barcelona: Kairós
Capra, F. (1992). El punto crucial. Buenos Aires: Editoriales Troquel S.A.
Chopra, D. (2007). Cuerpos sin edad, mentes sin tiempo. Barcelona: Biblos
Gutiérrez, F. y Prado C. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. La Salle
Instituto Nacional de Estadística y Censos (2017). Encuesta Continua de Empleo al primer trimestre de 2017. Recuperado el 15-10-17 de: http://www.inec.go.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reece-i-t-2017.pdf
Land, G. y Jarman, B. (1992). Breakpoint and beyond mastering the future today. Illinois: HarperBusiness
Laszlo, E. (2004). La ciencia y el campo akásico. Una teoría integral del todo. España. Ediciones Nowtilus S.L.
Marina, J. y Marina, E. (2013). El aprendizaje de la creatividad. Barcelona: Planeta
Maturana, H. (1992). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Santiago de Chile: Centro de Educación del Desarrollo. Ediciones Pedagógicas
Maturana, H. y Varela, F (1995). De máquinas y seres vivos. Santiago de Chile: Editorial Universitaria
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Santiago de Chile: Dolmen
Maturana, H. y Varela, F. (2003). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis, la organización de lo vivo. Buenos Aires: Lumen
Méndez, M. (2010). El placer de aprender. Aportes para una pedagogía erótica. Diálogos, 4 (6) 21-39.
Ministerio de Educación Pública. (1994). Política Educativa hacia el Siglo XXI. Recuperado el 15-10-17 de http://www.mep.go.cr/politica-educativa
Obando, W. y Salas, M. (2015). Un acercamiento al aprendizaje de las personas adultas: apuntes para re-pensar la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 6 (1), 119 - 149
Obando, W. (2016). Entre permanencia y rupturas: reconstruyendo miradas epistemológicas para una nueva pedagogía de la vida. Redpensar, 3 (2), 113-136
Orozco-Jutorán, M. (2006). La evaluación diagnóstica, formativa y sumativa en la enseñanza de la traducción. En Varela, M.J. (ed.), La evaluación en los estudios de traducción e interpretación (pp. 47-68). Sevilla, España: Bienza.
Programa Estado de la Nación. (2015). Estado de la educación. Recuperado el 15-10-17 de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/
Programa Estado de la Nación. (2017). Informe estado de la educación. Recuperado el 15-10-17 de http://www.estadonacion.or.cr/inicio/estado-educacion-costa-rica
Robinson, K. (2015). Las escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.
Sheldrake, R., McKenna, R, y Abraham, T. (2005). Caos, creatividad y conciencia cósmica. España: Ellago Ediciones
Torre, S. y Violant, V. (2003) Creatividad aplicada. Barcelona: PPU/Autores
Torre, S. (2007). Campos de energía. Abriendo una puerta a la transdisciplinariedad. Encuentros Multidisciplinares, 25 (enero-abril), 14-26
Torre, S. (s.f.) Creatividad cuántica una mirada transdisciplinar. Recuperado el 15-10-17 de http://www.encuentros-ultidisciplinares.org/Revistan%BA28/Saturnino%20d e %20la%20Torre%20de%20la%20Torre.pdf
Torre, S. y Violant, V. (coord.) (2006). Comprender la creatividad. Málaga: Aljibe.
Varela, F. (2002). El fenómeno de la Vida. Chile: Dolmen Océano
Vigotsky, L. (2003). El desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Barcelona: Crítica.
Zohar, D. (1996). El yo cuántico. México: Editorial Diana
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.