Pedagogical mediation and creativity: new cognitive ecologies for the transformation of education

Pedagogical mediation and creativity: new cognitive ecologies for the transformation of education

Authors

  • Wendy Obando-Leiva Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.1935

Abstract

This essay has the intention to go through diverse co-constructed reflections, regarding creativity as an inherent process of the human being, that contributes to the generation of new forms to relate among ourselves, to assess processes, of looking and acting in the everyday nature, in such a way that it can contribute to the re-structuration of the cognitive ecologies so that they can attract again learning from the potentiality of the individual-species-society. Thus, the creative processes are considered that have re-blended up to the present the learning experiences, trying to decipher, from multiple perspectives (interrelated), the forms of re-configuring consciously their possibilities in new spaces, in multiple encounters, in renewed ways of sharing with Others, of being with Others (human beings).

Author Biography

Wendy Obando-Leiva, Universidad Estatal a Distancia

Profesora capacitadora, CECED, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica (UNED). Correo electrónico: wobando@uned.ac.cr

References

Assmann, H. (2002). Placer y Ternura en la Educación. Madrid: Narcea.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. España: Trotta

Bohm, D. y Peat, D. (1998). (2 Ed.). Ciencia, orden y creatividad. Barcelona: Kairós

Capra, F. (1992). El punto crucial. Buenos Aires: Editoriales Troquel S.A.

Chopra, D. (2007). Cuerpos sin edad, mentes sin tiempo. Barcelona: Biblos

Gutiérrez, F. y Prado C. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. La Salle

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2017). Encuesta Continua de Empleo al primer trimestre de 2017. Recuperado el 15-10-17 de: http://www.inec.go.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reece-i-t-2017.pdf

Land, G. y Jarman, B. (1992). Breakpoint and beyond mastering the future today. Illinois: HarperBusiness

Laszlo, E. (2004). La ciencia y el campo akásico. Una teoría integral del todo. España. Ediciones Nowtilus S.L.

Marina, J. y Marina, E. (2013). El aprendizaje de la creatividad. Barcelona: Planeta

Maturana, H. (1992). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Santiago de Chile: Centro de Educación del Desarrollo. Ediciones Pedagógicas

Maturana, H. y Varela, F (1995). De máquinas y seres vivos. Santiago de Chile: Editorial Universitaria

Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Santiago de Chile: Dolmen

Maturana, H. y Varela, F. (2003). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis, la organización de lo vivo. Buenos Aires: Lumen

Méndez, M. (2010). El placer de aprender. Aportes para una pedagogía erótica. Diálogos, 4 (6) 21-39.

Ministerio de Educación Pública. (1994). Política Educativa hacia el Siglo XXI. Recuperado el 15-10-17 de http://www.mep.go.cr/politica-educativa

Obando, W. y Salas, M. (2015). Un acercamiento al aprendizaje de las personas adultas: apuntes para re-pensar la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 6 (1), 119 - 149

Obando, W. (2016). Entre permanencia y rupturas: reconstruyendo miradas epistemológicas para una nueva pedagogía de la vida. Redpensar, 3 (2), 113-136

Orozco-Jutorán, M. (2006). La evaluación diagnóstica, formativa y sumativa en la enseñanza de la traducción. En Varela, M.J. (ed.), La evaluación en los estudios de traducción e interpretación (pp. 47-68). Sevilla, España: Bienza.

Programa Estado de la Nación. (2015). Estado de la educación. Recuperado el 15-10-17 de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/

Programa Estado de la Nación. (2017). Informe estado de la educación. Recuperado el 15-10-17 de http://www.estadonacion.or.cr/inicio/estado-educacion-costa-rica

Robinson, K. (2015). Las escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.

Sheldrake, R., McKenna, R, y Abraham, T. (2005). Caos, creatividad y conciencia cósmica. España: Ellago Ediciones

Torre, S. y Violant, V. (2003) Creatividad aplicada. Barcelona: PPU/Autores

Torre, S. (2007). Campos de energía. Abriendo una puerta a la transdisciplinariedad. Encuentros Multidisciplinares, 25 (enero-abril), 14-26

Torre, S. (s.f.) Creatividad cuántica una mirada transdisciplinar. Recuperado el 15-10-17 de http://www.encuentros-ultidisciplinares.org/Revistan%BA28/Saturnino%20d e %20la%20Torre%20de%20la%20Torre.pdf

Torre, S. y Violant, V. (coord.) (2006). Comprender la creatividad. Málaga: Aljibe.

Varela, F. (2002). El fenómeno de la Vida. Chile: Dolmen Océano

Vigotsky, L. (2003). El desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Barcelona: Crítica.

Zohar, D. (1996). El yo cuántico. México: Editorial Diana

Published

2018-05-30

How to Cite

Obando-Leiva, W. (2018). Pedagogical mediation and creativity: new cognitive ecologies for the transformation of education. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(1), 254–297. https://doi.org/10.22458/caes.v9i1.1935

Issue

Section

Artículos
Loading...