CAMPUS UNIVERSITARIOS COMO AGENTES DE LA EDUCACIÓN PARA LA SOSTENIBILIDAD AMBIENTAL

CAMPUS UNIVERSITARIOS COMO AGENTES DE LA EDUCACIÓN PARA LA SOSTENIBILIDAD AMBIENTAL

Authors

  • Claudia Zúñiga Vega Escuela de Biología, Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago
  • Cristina Benavides Benavides Escuela de Química, Universidad Nacional, Heredia
  • Elizabeth Arnáez Serrano Escuela de Biología, Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago

Keywords:

Environmental sustainability, University environmental culture, Environmental Education

Abstract

A review of various actions performed in universities of Costa Rica and other countries in search of a culture of environmental sustainability on their campuses is presented. Some of them are: the establishment of environmental policies, environmental axis incorporation into curricula and institutional environmental management programs. Some indicators to monitor these actions are also included.

 

References

Alba H., D., Barbeitos A., R., Barral, Silva, M.T., Benayas del Álamo, J., Blanco H, D., Domènech A., X., Fernández S., I., Florensa i B., A., García O., F., López Á, N., Ysern Comas.,P. (2012). Estrategias de sostenibilidad y responsabilidad social en las universidades españolas: una herramienta para su evaluación. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado 16 (2): 59-70 Disponible en <http://www.ugr.es/~recfpro/rev162ART4.pdf>

Conde H., R., González C., O., Mendieta M., E. (2006). Hacia una gestión sustentable del campus universitario. Tiempo 8(3):15-25. Disponible en <http://www.difusioncultural.uam.mx/casadeltiempo/93_94_oct_nov_2006/casa_del_tiempo_num93_94_15_25.pdf>

Cuello N., C. (2011). Desarrollo Sostenible y Experiencias costarricenses. EUNA. Heredia. CR. 292p.

Chacón, R. M., Montbrun, N., Rastelli, V. (2009). La educación para la sostenibilidad: rol de las universidades. Argos 26(50): 50-74.

Meza, E. (2011). Eje transversal ambiente en el ITCR-Costa Rica. Centro de Desarrollo Académico (CEDA). Cartago, Costa Rica. sp.

Powell, C., Beresford, R., Almaraz, M., Bull, C., Breuer, M., Fields, J., Klawunn, M., Li, Y., Lutz, C., Nozaki, R., Perry, K., Stein, D., Swann, M., Teichert, K., Yang, U., Morrell, S.K. (2013). Sustainability Strategic Planning and Advisory Committee. Interim Report. Brown U. Disponible en <http://brown.edu/about/brown-is-green/sites/brown.edu.about.brown-is-green/files/uploads/Interim-Report-Sustainability%200411%202013.pdf>

UI GreenMetric (2012). Guidelines of UI Greenmetric World University Ranking. Recuperado de <http://greenmetric.ui.ac.id/>

Universidad de Murcia. (2013). Guía de gestión ambiental Universidad de Murcia. Disponible en <http://campussostenible.um.es/pagina-tablon.php?id=129251>

Zúñiga, C.; Arnáez, E.; García, J.; Hernández, L. (2008). Conversatorio sobre Políticas Ambientales en las universidades estatales de Costa Rica. Comisión Interuniversitaria de Educación Ambiental (CIEA). CONARE-CIEA. 30p.

Published

2015-06-22

How to Cite

Zúñiga Vega, C., Benavides Benavides, C., & Arnáez Serrano, E. (2015). CAMPUS UNIVERSITARIOS COMO AGENTES DE LA EDUCACIÓN PARA LA SOSTENIBILIDAD AMBIENTAL. Biocenosis, 29(1-2). Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/887
Loading...