PERCEPTION OF THE ENVIRONMENTAL FOCUS ON STAFF AND WORKPLACE: IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF A PRE TEST

PERCEPTION OF THE ENVIRONMENTAL FOCUS ON STAFF AND WORKPLACE: IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF A PRE TEST

Authors

  • Lidia Mayela Hernández-Rojas Universidad Estatal a Distancia
  • Patricia Rojas-Nuñez Universidad de Costa Rica
  • Jacqueline García-Fallas Universidad de Costa Rica

Keywords:

Environmental Education, Environmental axis, Environmental indicators, University curricula

Abstract

The results gathered from the pre test Perception of the Environmental Dimension, applied in the course Environmental Dimension in the university work, and taught by Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA-CONARE)are shown in this study. Three Costa Rican public universities including the Universidad Nacional (UNA), the Universidad Estatal a Distancia (UNED), and the Universidad de Costa Rica (UCR) at UNA’s Liberia campus housed professors, students, administrative personnel, and others who received this course from August 5th to September 9th 2011. The instruments consist of Environmental Dimension indicators designed to register and monitor the processes of this test. Since the results shown in this study are preliminary, it was possible to validate the function of the instrument through a pilot test and to detect the students’ perception of Environmental Dimension at the beginning of the course. The indicators analyzed involved aspects related to the participant’s personal and labor life.

Author Biographies

Lidia Mayela Hernández-Rojas, Universidad Estatal a Distancia

Centro de Educación Ambiental y Comisión Interuniversitaria de Educación Ambiental (CONARE)

Patricia Rojas-Nuñez, Universidad de Costa Rica

Education School y Comisión Interuniversitaria de Educación Ambiental (CONARE)

Jacqueline García-Fallas, Universidad de Costa Rica

Instituto de Investigación en Educación (INIE) y Comisión Interuniversitaria de Educación Ambiental (CONARE)

References

Bedoy, V. (1997). La historia de la educación ambiental: reflexiones pedagógicas. Consideraciones sobre la interpretación ambiental en áreas naturales pro­tegidas, ponencia presentada en el Encuentro de Educadores Ambientales del Occidente de México, Aguascalientes.

CONARE. (2002). Indicadores para medir la incorporación de la dimensión ambiental en los currícula de las uni­versidades estatales. San José, Costa Rica: CONARE, OPES Publicaciones.

Curiel, A. (1997). Educación Ambiental: Evolución de un concepto. Boletín Orgánico Informativo de Educado­res Ambientales.

Emmons, K. (1997). Perspectives on environmental acting: reflection and revision though practical experience. Journal of Environmental Education, 29(1):34-44.

García, A. (2007). Breve historia de la educación ambien­tal: del conservacionismo hacia el desarrollo sosteni­ble. Revista Futuros, Nº 12 http://www.revistafutu­ros.info

García, J., Hernández, L. M., Zúñiga, C., Arnáez, E., Char­pentier, C. y Carrillo, M. A. (2010). Comunidad vir­tual de aprendizaje: Un espacio para la formación ambiental. San José, Costa Rica: INIE.

Mata, A., Zúñiga, C., Brenes, O., Carrillo, M. A., Char­pentier, C., Hernández, L. y Zúñiga, M. E. (2002). Estrategias innovadoras para la formación inicial de educadores en el campo ambiental. Cartago, Costa Rica: Imprenta Obando. 90 p.

Mata, A., Zúñiga, C., Brenes, O. E., Carrillo, M.A., Char­pentier, C., Hernández; L. y Zúñiga, M. E. (2003). Informe de Investigación. Estrategias innovadoras para la formación inicial de educadores en el campo ambiental. Coordinación Educativa y Cultural Cen­troamericana (CECC). Cartago, Costa Rica: Imprenta Obando 160 p.

Palos, J. (1998). Educar para el futuro: temas transversa­les del currículum. Bilbao: Ed. Desclée de Brouwer.

Trilla, J., Cano, E., Carretero M., Escofet, A., Fairstein, G., Fernández, J.A., González, J., Gros, B., Imber­nón, F., Lorenzo, N., Monés, J., Muset, M., Pla, M., Puig, J.M., Rodríguez, J.L., Solá, P., Tort, A., Vila, I. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó.

UICN. (1998). Género, estadística e indicadores. Taller Nacional: La incorporación de la perspectiva de géne­ro en la producción de análisis, estadísticas e indica­dores. San José, Costa Rica: UICN.

Published

2012-10-01

How to Cite

Hernández-Rojas, L. M., Rojas-Nuñez, P., & García-Fallas, J. (2012). PERCEPTION OF THE ENVIRONMENTAL FOCUS ON STAFF AND WORKPLACE: IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF A PRE TEST. Biocenosis, 26(1-2). Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/508
Loading...