PERCEPTION OF THE ENVIRONMENTAL FOCUS ON STAFF AND WORKPLACE: IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF A PRE TEST
Keywords:
Environmental Education, Environmental axis, Environmental indicators, University curriculaAbstract
The results gathered from the pre test Perception of the Environmental Dimension, applied in the course Environmental Dimension in the university work, and taught by Interuniversity Commission for Environmental Education (CIEA-CONARE)are shown in this study. Three Costa Rican public universities including the Universidad Nacional (UNA), the Universidad Estatal a Distancia (UNED), and the Universidad de Costa Rica (UCR) at UNA’s Liberia campus housed professors, students, administrative personnel, and others who received this course from August 5th to September 9th 2011. The instruments consist of Environmental Dimension indicators designed to register and monitor the processes of this test. Since the results shown in this study are preliminary, it was possible to validate the function of the instrument through a pilot test and to detect the students’ perception of Environmental Dimension at the beginning of the course. The indicators analyzed involved aspects related to the participant’s personal and labor life.References
Bedoy, V. (1997). La historia de la educación ambiental: reflexiones pedagógicas. Consideraciones sobre la interpretación ambiental en áreas naturales protegidas, ponencia presentada en el Encuentro de Educadores Ambientales del Occidente de México, Aguascalientes.
CONARE. (2002). Indicadores para medir la incorporación de la dimensión ambiental en los currícula de las universidades estatales. San José, Costa Rica: CONARE, OPES Publicaciones.
Curiel, A. (1997). Educación Ambiental: Evolución de un concepto. Boletín Orgánico Informativo de Educadores Ambientales.
Emmons, K. (1997). Perspectives on environmental acting: reflection and revision though practical experience. Journal of Environmental Education, 29(1):34-44.
García, A. (2007). Breve historia de la educación ambiental: del conservacionismo hacia el desarrollo sostenible. Revista Futuros, Nº 12 http://www.revistafuturos.info
García, J., Hernández, L. M., Zúñiga, C., Arnáez, E., Charpentier, C. y Carrillo, M. A. (2010). Comunidad virtual de aprendizaje: Un espacio para la formación ambiental. San José, Costa Rica: INIE.
Mata, A., Zúñiga, C., Brenes, O., Carrillo, M. A., Charpentier, C., Hernández, L. y Zúñiga, M. E. (2002). Estrategias innovadoras para la formación inicial de educadores en el campo ambiental. Cartago, Costa Rica: Imprenta Obando. 90 p.
Mata, A., Zúñiga, C., Brenes, O. E., Carrillo, M.A., Charpentier, C., Hernández; L. y Zúñiga, M. E. (2003). Informe de Investigación. Estrategias innovadoras para la formación inicial de educadores en el campo ambiental. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC). Cartago, Costa Rica: Imprenta Obando 160 p.
Palos, J. (1998). Educar para el futuro: temas transversales del currículum. Bilbao: Ed. Desclée de Brouwer.
Trilla, J., Cano, E., Carretero M., Escofet, A., Fairstein, G., Fernández, J.A., González, J., Gros, B., Imbernón, F., Lorenzo, N., Monés, J., Muset, M., Pla, M., Puig, J.M., Rodríguez, J.L., Solá, P., Tort, A., Vila, I. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó.
UICN. (1998). Género, estadística e indicadores. Taller Nacional: La incorporación de la perspectiva de género en la producción de análisis, estadísticas e indicadores. San José, Costa Rica: UICN.