Knitting and Environmental Education in Kichwa Communities of Tena, Ecuador

Knitting and Environmental Education in Kichwa Communities of Tena, Ecuador

Authors

  • Caroline Nicole Oriana Bacquet Pérez Universidad Regional Amazónica Ikiam
  • Jorge Alejandro Batres Quevedo Departamento Ecuménico de Investigación

DOI:

https://doi.org/10.22458/rr.v9i1.2226

Keywords:

Environmental education, knitting, biocentrism, kichwa culture

Abstract

This article describes such an experience: knitting Amazonian animals with Kichwa women, as a strategy for education and environmental conservation; without any formal framework, predefined objectives or pre-established goals. As the process developed, it also showed a potential for productive entrepreneurship, acquiring of soft skills, development of bonds between women, and interrelations between conservation of biodiversity and culture. Because it is an open process, theoretical conclusions have not been produced; however, the experiences and lessons learned can serve as a reference for similar initiatives.

Author Biographies

Caroline Nicole Oriana Bacquet Pérez, Universidad Regional Amazónica Ikiam

Doctora en Bioquímica. Docente e investigadora titular y coordinadora de Investigación de la Universidad Regional Amazónica Ikiam, Tena, Ecuador. Especialista en epigénita, interesada en usar el tejido como herramienta de difusión y de transferencia científica

Jorge Alejandro Batres Quevedo, Departamento Ecuménico de Investigación

Doctor en Ciencias Sociales. Miembro de la Red de Investigadores Adjuntos del Departamento Ecuménico de Investigación, DEI, Costa Rica. Especialista en Psicología social, interesado en temas de educación ambiental e identidad sociocultural.

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Published

2018-11-14

How to Cite

Bacquet Pérez, Caroline Nicole Oriana, and Jorge Alejandro Batres Quevedo. 2018. “Knitting and Environmental Education in Kichwa Communities of Tena, Ecuador”. Revista Rupturas 9 (1):1-17. https://doi.org/10.22458/rr.v9i1.2226.

Issue

Section

Artículos
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