From Self-evaluation to Quality Management and Innovation. The case of the School of Business Administration (UCR)
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2447Keywords:
Higher Education, Business Administration, self-evaluation and accreditation, quality management and innovationAbstract
The School of Business Administration (EAN) of the University of Costa Rica has been creating a path towards the construction of a culture of excellence; based on quality and innovation. The experience starts from the Self-assessment processes initiated in 2006 (through the Accreditation, obtained in 2016) and advances in the design of a Quality and Innovation Management System, to provide sustainability to continuous improvement. This article will present the evolution that this School has made in the theme of quality management and innovation as strategic axes of academic action. We will reference the background, actions undertaken, achievements, lessons learned and the prospective vision to make the commitment to excellence sustainable. The leading role of the Directorate will be highlighted, as well as the teams and key actors, led by the Commission for Quality and Innovation for Academic Improvement (CCIMA). The collaborative work, the assertive communication and the co-responsibility of the good progress of the process implementation, became dynamic elements that, added to the critical reflection and the ethical action, fed the implication of the different groups of interest. The progress achieved shows that this binomial "quality and innovation" directly affects not only the accreditation obtained, but also transcends its commitment to continuous improvement, through good practices that contribute to the consolidation of management systems and sustainability of a culture of Excellence in Higher Education.
References
Carballo, R. (2006). Innovación y gestión del conocimiento. Modelo, Metodología, Sistemas y Herramientas de Innovación. Madrid: Díaz de Santos.
Comisión de Calidad e Innovación para el Mejoramiento Académico (2014). Informe del Programa de Mejoramiento Académico. Escuela de Administración de Negocios. Universidad de Costa Rica.
Comisión de Calidad e Innovación para el Mejoramiento Académico (2015). Informe de Implementación del Sistema de Gestión de Calidad de la Escuela de Administración de Negocios. Universidad de Costa Rica.
Consejo Nacional de Rectores (2011a). Plan Nacional de Educación Superior Universitaria Estatal (2011-2015). San José: OPES-CONARE
Consejo Nacional de Rectores (2016b). Plan Nacional de Educación Superior Universitaria Estatal (2011-2015). San José: OPES-CONARE
Consejo de Rectoría-UCR (2013). Plan Estratégico Institucional (2013-2017). Recuperado de http://www.oplau.ucr.ac.cr/phocadownload/plan_estrategico/Plan_estrategico_institucional_2013-2017.pdf
Consejo Universitario (2004). Lineamientos institucionales para la implementación de un modelo de calidad. San José. Universidad de Costa Rica
European Foundation for Quality Management (2013). The EFQM Excellence Model. Retrieved from http://www.efqm.org/the-efqm-excellence-model
Escuela de Administración de Negocios (2008). Informe de Autoevaluación de las carreras de Dirección de Empresas y Contaduría Pública. Universidad de Costa Rica.
Escuela de Administración de Negocios (UCR) (2015). Plan Estratégico de la EAN (2015-2019). San José: Publicación de la EAN.
Fernández, M. J. (2005). La innovación como factor de calidad en las organizaciones educativas. Educación XXI, 8, pp.67-86
González, P. (1972). La Universidad de Santo Tomás. Universidad de Costa Rica. Tesis de Licenciatura en Historia, San José, págs.: 183-184
Hannan, A. y Silver, H. (2005). La innovación en la Enseñanza Superior. Enseñanza, aprendizaje y culturales institucionales. Madrid: Ediciones Narcea.
Rivera, L. (2010). Aprobación de la Ley Orgánica de la Universidad de Costa Rica, 26 de agosto de 1940. Departamento de Servicios Parlamentarios. Asamblea Legislativa. San José, Costa Rica.
Rojas, R. (2010). ¿De cómo nacieron las Ciencias Económicas en Costa Rica? Retos y Esperanzas, 60 Aniversario de la Facultad de Ciencias Económicas. Semanario Universidad, pág. 2.
Villa, A., Escotet, M. y Goñi, J. J. (2007). Modelo de innovación de la Educación Superior. Bilbao: Mensajero.
Zaballa, G. (2000). El modelo de calidad en educación “Goien”. Bilbao: Universidad de Deusto.
Zeledón, M. P. (2010). Calidad e Innovación en la Educación Superior. Estudios de Postdoctorado, Beca Fundación Carolina. Universidad de Deusto. País Vasco, España.
Zeledón, M. P. y Ugalde, N. (2014). Política de calidad e innovación en la Escuela de Administración de Negocios. Ponencia de la Memoria de la XIV Asamblea General de la Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. Panamá, 21-24 de octubre, del 2014.
Zeledón, M. P. (2014). Informe del Programa de Mejoramiento Académico de la Escuela de Administración de Negocios. Universidad de Costa Rica.
Zeledón, M. P. y Araya, Z. (2015). Informe Final del Proyecto de Investigación Gestión de la calidad e innovación en la Educación Superior. El caso de la Escuela de Administración de Negocios. Universidad de Costa Rica.
Zeledón, M. P., Araya, Z. y Zaballa, G. (2015). Gestión de la calidad e innovación en la Educación Superior. El caso de la Escuela de Administración de Negocios. Ponencia del XII Foro Internacional sobre Calidad e Investigación en la Educación Superior (FECIES). Sevilla (España), del 09 al 11 de julio del 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.