Evaluation between dentistry teachers with and without a teaching strengthening diploma, UNAM, Mexico (2020-2021). Pilot study
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5221Keywords:
Teacher evaluation, teacher training, odontology, educational qualityAbstract
Teacher training is an important institutional activity that provides teachers with elements aimed at strengthening didactic, pedagogical and technological references that allow them to better perform their activity. The objective of this work is to compare the teaching evaluation carried out by the students of the dental teaching staff who took the teacher training diploma with teaching staff who did not take it. An online questionnaire is applied to 183 students, blinding which ones took the diploma and which did not. The results are compared using the Mann-Withney U for independent samples with a significance of 0.05. 73.3% of the items show better ratings for teachers with a diploma, so it is concluded that the impact of the diploma was positive.
References
Arenas, M. V., & Fernández, T. (2009). Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la Facultad de Ciencias Administrativas de la UABC. Revista de la Educación Superior. 38 (150).
https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602009000200001
Armendano, A., González, S., Camino, N., & Martorelli, S. (2021). Percepciones estudiantiles sobre la cursada virtual de una asignatura de primer año de la facultad de Ciencias Naturales y Museo. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación Tecnológica, 28(1), 409-213. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e51
Acevedo, R., & Olivarez, M. (2010). Fiabilidad y validez en la evaluación de la docencia universitaria. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 10(1), 1-38. DOI: 10.15517/aie.v10i1.10089
Ausbel, D. P. (1962). A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention. The Journal of General Psychology, 66(2), 213-224. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221309.1962.9711837?journalCode=vgen20
Cañedo, T., & Figueroa, I. E. (2013). La práctica docente en educación superior: una mirada hacia su complejidad. Sinéctica, 41. http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=41_la_practica_docente_en_educacion_superior_una_mirada_hacia_su_complejidad
Chalmers, D., & Gardiner, D. (2015). The measurement and impact of university teacher development program. Rev. Educar. Vol. 51/1. p 53-88. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.655
Daura, F. T., & Amarante, A. M. (2012) La evaluación de la cátedra como recurso regulador de las prácticas docentes. Revista de Docencia Universitaria. Vol. 10(3) Octubre-Diciembre. Pag 379-398. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6028
De Zubiría, J. (2013). El maestro y los desafíos a la educación en el siglo XXI. Red Iberoamericana de Pedagogía. Editorial REDIPE VIRTUAL 825. p. 16
Delgado-García, M., Conde, S., & Boza, A. (2020). Perfiles y funciones del tutor universitario y sus efectos sobre las necesidades tutorials del alumnado /Profiles and functions of university tutors and their effects on students´tutorial needs. Revista Española de Pedagogía, 78 (275), 119-143. Doi:https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-03.
Dimaté, C., Celis, O., González, C. I., Rodríguez, R., & Arcila, M. (2017). La evaluación del desempeño docente. Folios, (46), 83-95. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702017000200083&lng=en&tlng=es.
García, M. R. (2006). Las competencias del alumno universitario. Revista Interuniversitaria de formación del Profesorado. Vol. 20, Núm. 3. Pág. 253-269. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411311013.pdf
Gómez, L. E., Muriel L. E., & Londoño, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Rev. Encuentros, 17(2), 118-131 https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/
González, R. M., & González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación No. 43/6. 1-14. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1889Maura.pdf
Guzmán, S., & Sánchez-Escobedo, P. A. (2006). Efectos de un programa de capacitación de profesores en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios en el Sureste de México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2). http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-guzman.htm
Hernández, R., Fernández, C., & Bautista, MP. (2006). Metodología de la Investigación. Cuarta edición. Edit. McGraw Hill. Pag. 850
Isoré, M. (2010). Evaluación docente: prácticas vigentes en los países de la OCDE y una revisión a la literatura. Documentos n.º 46. Chile: Preal.
Jato, E., Muñoz, M. A., & García, B. (2014). Las necesidades formativas del profesorado universitario. REDU Revista de Docencia Universitaria, 12(4). 203-229
Jerez, Ó., Orsini, C., & Hasbún, B. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la educación superior: una revisión sistemática. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 483-506. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400026
Latorre-Cosculluela, C., Sierra-Sánchez, V., Rodríguez-Martínez, A., & Guillén-Gámez, F. D. (2022). Educación inclusiva y calidad educativa: Avanzando hacia la igualdad de oportunidades. En Sifuentes-Valenzuela, M.C., Acosta-Torres, L.S., & De la Fuente-Hernández, J. Gestión, equidad educativa e innovación en cultura, artes y humanidades. Publicaciones y Fomento Editorial UNAM México. 35-49 http://dx.doi.org/10.22201/enesleon.9786073068130e.2022
Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19),93-110.
DOI: 10.17163/soph.n19.2015.04
Pacheco, M. L. C., Ibarra I., Iñiguez, M. E., García, H., & Sánchez, C. V. (2018). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Revista Digital Universitaria. 19(6). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a2
Ramírez, D. (2015). Formar para trascender. México: Mc Graw HILL Interamericana Editores SA de CV. Pag. 208. ISBN:978-607-15-1237-6
Rivera, K., Cordero, G., & Reyes-Angona, S. (2021). Formación continua de docentes durante la contingencia sanitaria desde la perspectiva de directivos escolares. Rev. Investigación Educativa. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1188
Rojo, L.E. & Martínez, A., (2023). La evaluación de la docencia, Perspectivas de una experiencia institucional. En evaluación y aprendizaje en educación universitaria: estrategias e instrumentos. Sánchez M. & Martínez, A. UNAM-CUAIEED. Pág. 772.
Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla. Vol. 5, Núm. 9
Rueda, M. (2008). La evaluación del desempeño docente en la universidad. Revista electrónica de investigación educativa, 10 (spe), 1-15. Recuperado eL 15 de agosto de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300002&lng=es&tlng=es.
Sáenz-Lozada, M. L., Cárdenas-Muñoz, M. L., & Rojas-Soto, E. (2010). Efectos de la capacitación pedagógica en la práctica docente universitaria- Rev. Salud Pública. 12(3) p 425-433. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/v12n3/v12n3a08.pdf
Santos, J., & Ruiz-Esteban, C. (2020). Teaching quality: The satisfaction of university students with their professors. Annals of psychology. Vo. 36, No. 2 (may), 3004-3012. .
Sánchez, M., & Martínez, A.M.P. (2021). Diagnóstico de Formación Docente 2021. CUAIEED/UNAM. p. 41. https://cuaieed.unam.mx/descargas/DiagnosticoFormacionDocente2021_VF.pdf
Stes, A., De Maeyer, S., Gijbels, D., & Van, P. (2013) Effects of teachers’ instructional development on students’ study approaches in higher education. Studies in Higher Education, 38, 2-19. DOI:10.1080/03075079.2011.562976
Stes, A., De Maeyer, S., Gijbels, D., & Van, P. (2012) Instructional development for teachers in higher education: Effects on students’ perceptions of the
teaching–learning environment. British Journal of Education Psychology (2012), 82, 398-419. DOI:10.1111/j.2044-8279.2011.02032.x
Sutkin, G., Wagner, E., Harris, I., & Schiffer, R. (2008). What makes a good clinical teacher in medicine? A review of the literature. Acad Med. 83(5):452-66. doi: 10.1097/ACM.0b013e31816bee61. PMID: 18448899
UNAM/CUAIEED/SEPPA (2021). Informe de evaluación de la docencia en asignaturas teórico prácticas en el contexto por la pandemia COVID-19.
UNESCO/OREALC. (2007). Declaración de Buenos Aires. Buenos Aires: Autor. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001599/159986S.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.