Mediation strategies that facilitate the integration of the context in the learning of Biology with students of diversified cycle, Costa Rica- 2023
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v15i1.5166Keywords:
Biology, contextualization, education, environment, mediation strategiesAbstract
The purpose of this study was to identify the main mediation strategies that teachers apply in Biology classes for the integration of the context, whether they considered the educational environment, the community or the students' own experiences in the teaching and learning process; the informants were the students participating in the OLICOCIBI project (Costa Rican Biological Sciences Olympics) of the National University of Costa Rica. For this purpose, interviews were conducted with students who were finalists in the Olympics, where they were asked if the teacher used resources to teach them about the different contents through the use of context; In addition, a focus group composed of teachers of students who qualified for the final of the OLICICOBI was conducted, in which they analyzed what mediation strategies they use and the benefits of using contextualized learning, within the main results, it was shown that for the integration of the context, teachers implement strategies such as project-based learning, inverted classroom, cooperative learning and masterful strategy for the enhancement of cognitive, social, affective and life skills of students. It was concluded that the pedagogical mediation promotes motivation and interest in students to continue learning and to be aware of their surroundings and the reality in which they find themselves as seen from the contents developed in the subject of biology.
References
Alzate-Ortiz, F. A., y Castañeda-Patiño, J. C. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24(1), 411-424. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.21
Audesirk, T., Audesirk, G., y Byers, B. (2017). Biología. La vida en la Tierra con Fisiología (10 ª ed). Pearson.
Azorín, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n161/0185-2698-peredu-40-161-181.pdf
Bejarano, R. (2022). La enseñanza de la biología en educación básica: Una experiencia desde la perspectiva del arte y la cotidianidad. Revista Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza. [Congreso Latinoamericano de Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental]. Número Extraordinario, 3128-3136. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18528/11926
Chibás, M.C. y Navarro, G, G. (2020). El aprendizaje contextualizado de la Biología 1 de Secundaria Básica. LUZ, 19(3), 81-90. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1054
Cordero-Tapia, F., Silva-Reyes, L., López-Toro, L., y Castillo-Retamal, F. (2022). Actividades en entornos naturales: dificultades, importancia y beneficios en el contexto escolar. VIREF Revista de Educación Física, 11(2), 119-127. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349632/20808817
Forero, X. A. (2022). El papel de la interacción en la educación superior: hacia modelos pedagógicos más flexibles. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 134-148. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2363
García, A. X. y Morena, Y. A. (2020). La experimentación en las ciencias naturales y su importancia en la formación de los estudiantes de básica primaria. Bio-grafía, 13(24). https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10361/9288
Gatica-Saavedra, M. y Rubí-González, P. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Revista Electrónica Educare, 25(1), 321-332. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582021000100321
González-Zamar, M. D. y Abad-Segura, E. (2020). Diseño del espacio educativo universitario y su impacto en el proceso académico: análisis de tendencias. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(25), 1-13. https://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1512/2870
Guerrero, C. (2022). Estrategias de mediación educativas contextualizadas a las características de los niños y niñas del Jardín Infantil Mi Pequeño Puerto, Valparaíso. [Tesis de Maestría, Universidad Andrés Bello]. Repositorio UNAB. https://repositorio.unab.cl/xmlui/bitstream/handle/ria/47392/a140602_Guerrero_C_Estrategias_de%20mediación_educativas_contextualizadas_2022_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, H. I. C. (2020). El contexto y las formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje. Didasc@ lia: didáctica y educación, 11(4), 76-86. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7798824.pdf
Hinojo, F. J., Aznar, I., Romero, J. M., y Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico: Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/184523/Art.%201.pdf?sequence=1&isAllowed=y
León-León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Approaches to pedagogical mediation. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 5(1), 136-155. https://doi.org/10.22458/caes.v5i1.348
León-León, G. y Zúñiga-Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2), 81-104. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582019000200081&script=sci_arttext
Matos de Rojas, Y., Mejía, M. M., Barreto, Y. A., y Vethencourt, M. (2018). El trabajo en equipo para promover la participación de los actores sociales. Telos, 20(2), 226-247. https://core.ac.uk/download/pdf/196159208.pdf
Mendoza, M. M. y Vigueras, J.A. (2019). La motivación como herramienta en el aprendizaje escolar. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2019. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/motivacion-aprendizaje-escolar.html
MEP. (2017). Programa de Estudio de biología Educación Diversificada. Ministerio de Educación Pública. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/biologia2017.pdf
Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e pesquisa, 44. https://www.scielo.br/j/ep/a/5JC89F5LfbgvtH5DJQQ9HZS/
Ortiz, W. N., Motta, E. G., Lozada, R. S., y Umaña, G. E. A. (2023). Transformando Territorio. El Aula como Escenario de Aprendizaje Contextualizado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 7412-7431. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7484/11324
Osorio, L. A. G., Geremich, M. A. V. y De Franco, P. D. M. F. (2022). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), 001-011. https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/download/117/183
Ríos-Cabrera, P. y Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Rivas Dusut, D., Oliver, G. E. C., y Lorenzo, T. M. C. (2022). La contextualización espacio-temporal en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba. LUZ, 21(4), 81-94. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1210
Santos-Ellakuria, I. (2019). Fundamentos para el aprendizaje significativo de la biodiversidad basados en el constructivismo y las metodologías activas. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(2), 90- 101. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/18981/innovacion_y_buenas_practicas_docentes_9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Toledo, P. y Sánchez, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 472-491. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/86870/aprendizaje%20basado%20en%20proyectos.%20Una%20experiencia%20universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vargas, N. M. y Orozco, C. C. (2020). Mediación pedagógica y evaluación: Una mirada desde un modelo de marco abierto en educación inicial. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(3), 1-33. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n3/1409-4703-aie-20-03-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.