Follow-up of the academic trajectory of the cohort enrolled in a public university in Colombia, 2011: dropout, lag and graduation

Follow-up of the academic trajectory of the cohort enrolled in a public university in Colombia, 2011: dropout, lag and graduation

Authors

Keywords:

school failure, higher education, university student, dropout

Abstract

Historical cohort study that describes the academic trajectory associated with dropout, lag and graduation in undergraduate programs at a public university in Colombia. A sample of 3120 people enrolled in 2011 in study plans of ten academic periods was analyzed, who were followed up to four semesters after the duration of the program. Students with up to four disengagement episodes were found, 61.6% of whom disengaged at least once. Attrition, graduation and lagged students were 52.7%, 38.4% and 8.9%, respectively. This type of descriptive analysis can be used to determine operational criteria for monitoring student dropout.

Author Biographies

Doris - Amparo Parada - Rico, Universidad Francisco de Paula Santander

Doris A. Parada Rico. Enfermera, Magister en materno perinatal, Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Correo electrónico: dorisparada@ufps.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4713-6688

Diana - Carolina Silva - Sanchez, Universidad Francisco de Paula Santander

Diana C. Silva Sánchez. Enfermera, Especialista en Gerencia de Salud Ocupacional, Especialista en Promoción y Comunicación para la Salud, Magíster en Educación, Candidata al Doctorado de Salud Pública. Correo electrónico: dianacarolinass@ufps.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2767-1958

v, Universidad Francisco de Paula Santander

Luz M. Bautista Rodríguez. Enfermera, Especialista en Gerencia de Servicios de Salud, Especialista en Gestión Aplicada a los Servicios de Salud, Especialista en Docencia Universitaria, Maestría en Enfermería con Énfasis en Gerencia en Servicios de Salud. Correo electrónico: luzmarinabr@ufps.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8891-4397

References

Albarrán-Peña, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.36.2806.

BBVA, F. (2019). Ranking 2019 7 edición. Indicadores sintéticos de las universidades españolas. Madrid: Ivie. Obtenido de https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2019/04/Presentacion_Uranking_2019.pdf

Blanco, C., Meneses, F., & Paredes, R. (2018). Mas allá de la deserción: trayectorias académicas en la educación superior en Chile. Calidad en la educación, (49), 1037-187. doi: http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n49.579 .

Carvajal, C., González, J., & Sarzoza, S. (2018). Variables Sociodemográficas y Académicas Explicativas de la Deserción de Estudiantes en la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Playa Ancha (Chile). Formación universitaria, 11(2), 3-12. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200003

Castaño, E., Gallón, S., & Vásquez, J. (2008). Análisis de los factores asociados a la deserción estudiantil en la Educación Superior: Un estudio de caso. Revista de educación, 345, 255-280. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2506107

Castro-Montoya, B., Manrique-Hernández, R., González-Gómez, D. & Segura-Cardona, A. (2020). Trayectoria académica y factores asociados a graduación, deserción y rezago en estudiantes de programas de pregrado de una universidad privada de Medellín (Colombia). Formación universitaria, 13(1), 43-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100043

Cortés-Cáceres, S., Álvarez, P., Llanos-Ortiz, M., & Castillo-Collado, L. (2019). CI Deserción universitaria: La epidemia que aqueja a los sistemas de educación superior. Revista Perspectiva, 20(1), 13-25. https://www.researchgate.net/publication/334154850_CI_Desercion_universitaria_La_epidemia_que_aqueja_a_los_sistemas_de_educacion_superior

Chalpartar, L., Fernández, A., Betancourth, S., & Gómez, Y. (2022). Deserción en la población estudiantil universitaria durante la pandemia, una mirada cualitativa. Revista virtual Universidad Católica del Norte. 66, 37-62. doi: https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a3

Consejo Superior, UFPS. (13 de septiembre de 2019). Acuerdo 051 de 2019. Compilación de Acuerdos que conforman el Estatuto Estudiantil de la Universidad Francisco de Paula Santander. Norma. Cúcuta, Norte de Santander, Colombia: UFPS.

Consejo Superior, UFPS. (29 de marzo de 2022). Acuerdo 010 de 2022. Política de Bienestar Universitario de la UFPS. Cúcuta, Norte de Santander, Colombia: UFPS.

Díaz, E., Riaño, M., Ballesteros, S., Mora, D., Soto, L., Valero, I., & Bautista, M. (2020). Acompañamiento psicológico y permanencia en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 24, 1-11. doi: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392020216830

Estupiñan-Roa N. Aproximación teórica de la deserción, permanencia y graduación en la universidad desde las ideas de Vincent Tinto. Mundo FESC [Internet]. 1 de septiembre de 2021 [citado 31 de marzo de 2024];11(S2):300-14. Disponible en: https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/980

García, K., Ferrer, Y., Rodríguez, J., & Fragozo, Z. (2022). Deserción estudiantil en Colombia: un análisis de los factores predictores y sus indicadores. Encuentros, 297-310. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551173

Gamboa Suárez, A. A., Urbina Cárdenas, J. E., & Prada Núñez, R. (2019). Conflicto armado, vulnerabilidad y desescolaridad: Determinantes del abandono escolar en la región del Catatumbo. Saber, ciencia y libertad, 14(2), 222-231. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/5891

García, L., Aguilar, J., & Parada, A. (2022). Deserción universitaria en el contexto colombiano: recorrido diacrónico entre el 2018 y 2022. Senderos pedagógicos (13), 97-111. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/article/view/1200

Guerrero, S. (2018). Caracterización de la deserción en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia durante el periodo 2008-2015. Revista Lasallista de investigación, 15(1), 16-28. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1794-44492018000100016&lng=es&nrm=iso

Gutiérrez, D., Vélez, J., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. Revista EducaT, 16-26. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/educat/article/view/4738

Miller, A. B., Goff, D. C., BammannDr., K., & Wild, P. (2014). Cohort studies. En W. Ahrens & I. Pigeot (Eds.), Handbook of Epidemiology (pp. 259-291). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09834-0_6

Ministerio de Educación de Colombia. (2009). Deserción Estudiantil en la Educación Superior Colombiana. Metodología de Seguimiento, Diagnóstico y Elementos para su Prevención. Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf

OECD. (2019). How many students complete tertiary education? In Education at a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en

Porta, M. (Ed.). (2014). A Dictionary of Epidemiology. In A Dictionary of Epidemiology (pp. 49–50). Oxford University Press. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780195314496.001.0001/acref-9780195314496

Poveda Velasco, I. M. (2019). Los factores que influyen sobre la deserción universitaria. Estudio en la UMRPSFXCh - Bolivia, análisis con ecuaciones estructurales. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 63-80. Recuperado en 28 de junio de 2023, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372019000200007&lng=es&tlng=es

Rigo, D. Y., & Lubomirsky, A. A. (2020). Factores situacionales asociados a la desvinculación académica. Vínculos entre procrastinación y compromiso en estudiantes universitarios. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 5(8), 108-118. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/33327

Rodríguez, P., Brum, L., Correa, A., Laporta, P., Cantieri, R., Núñez, C., Verrastro, N., & De León, G. (2014). La desvinculación en la primera generación de estudiantes de un programa innovador de la Universidad de la República, Uruguay1. Revista de la Educación Superior, 43(170), 113–134. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.02.004

Rueda Ramírez, S. M., Urrego Velásquez, D., Páez Zapata, E., Velásquez, C., & Hernández Ramírez, E. M. (2020). Perfiles de riesgo de deserción en estudiantes de las sedes de una universidad colombiana. Revista de Psicología, 38(1), 275-297. https://doi.org/10.18800/psico.202001.011

Sapelli, C. (2009). Los Retornos a la Educación en Chile: Estimaciones por Corte Transversal y por Cohortes. Documento de Trabajo Nº 349. Instituto de Economía, Pontificia Universidad Católica de Chile. https://acortar.link/CuTmib

Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior. (2023). Estadísticas de deserción y permanencia en educación superior SPADIES 3.0 - indicadores 2021.

https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/spadies/secciones/Estadisticas-de-desercion/#:~:text=El%20aumento%20en%20la%20tasa,18%2C79%25%20en%202021.

Sorina, D., Roman, I., & Vac, C. (2019). Emotional intelligence of students-instrument of adaptation and control of the university dropout. Journal of Educational Sciences & Psychology, 43-50. https://www.proquest.com/docview/2302390383

Tinto, V. (1994). Rethinking the causes and cures of student attrition. The University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/L/bo3630345.html

Universidad Nacional de Colombia. (2007). Cuestión de supervivencia. Graduación, deserción y rezago en la Universidad Nacional de Colombia (p. 266). https://bienestar.unal.edu.co/fileadmin/user_upload/publicaciones/cuestion_supervivencia.pdf

Vergara Morales J. R., Boj del Val E., Barriga O. A. y Díaz Larenas C. (2016). Factores explicativos de la deserción de estudiantes de pedagogía. Revista Complutense de Educación, 28(2), 609-630. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.50009

Published

2024-11-29

How to Cite

Parada - Rico, D. .-. A., Castro - Montoya, B. .-. A., Silva - Sanchez, D. .-. C., & Luz - Marina. (2024). Follow-up of the academic trajectory of the cohort enrolled in a public university in Colombia, 2011: dropout, lag and graduation. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(2), 1–37. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/5054

Issue

Section

Artículos
Loading...