The Importance of the Development of Inclusive Material
Keywords:
Inclusive Materials, Inclusive, Usability, Flexibility, Mobility, EvaluationAbstract
Teaching materials or resources correspond to the means used to facilitate interaction between all learners and the reality of the learning process. Here we highlight all learners because it is important to include students with a disability or special need. Listed in the background of the Uniform Norms on Equal Opportunities (OHCHR, 2021, p. 3), it indicates that people with disabilities exist throughout the world and at all levels, which is increasing. The materials are important, they serve as a link between the contents and the procedures, added to this importance, of considering the relevant aspects to craft or develop them in an inclusive way. The videos prepared by the UNED on the Universal Design of Learning are an example to be followed. This work is a demonstration of a diagnostic test used as an example of a material prepared with an inclusive intention.
References
África, C. E. (s.f.). Creación, adaptación y evaluación de materiales. Universidad Internacional Iberoamericana.
Barroso, J. (2013). Nuevos escenarios para la formación. La integración curricular de las TIV. En J. Barroso y J. Cabero (Coords.), Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la Comunicación aplicada a la formación y desarrollo curricular. Pirámide.
Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Paidós.
Cabero, J. (2013). El diseño, la producción y la evaluación de TIC aplicadas a los procesos de enseñanza-aprendizaje. En J. Barroso y J. Cabero (coords.), Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Madrid: Pirámide.
Cambridge English. (productor). (2017). How to use 'the thing is' - chunks - informal conversation in English. [Video]. Youtube. https://youtu.be/cHtVZTNXW6I
Lorente, M.C.; Barroso, J. y Cabero, J. (2015). Las tecnologías de la información y la comunicación: principios para su aplicación, integración y selección educativa. En J. Cabero y J. Barroso. Nuevos retos en tecnología educativa. Síntesis.
Martínez, F. (2006). La integración escolar de las nuevas tecnologías. En J. Cabero (coord.), Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. McGraw-Hill.
Medina, A. y Domínguez, M. C. (2015). Modelo didáctico-tecnológico para la innovación educativa. En M.L. Cacheiro-González, C. Sánchez y J. M. González (coords.), Recursos tecnológicos en contextos educativos. UNED.
OHCHR. (2021). Normas Uniformes sobre Igualdad de Oportunidades. https://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/PersonsWithDisabilities.aspx
Pascual. M.A. (2011). Principios pedagógicos en el diseño y producción de nuevos medios, recursos y tecnologías. En M. L. Sevillano (Coord.), Medios, recursos didácticos y tecnología educativa. Person.
Self-made Millennial (productora). (2018) How to Make a Good Impression in a Job Interview - IT'S COUNTER-INTUITIVE! [Video]. Youtube. https://youtu.be/BXjzpQeC4PQ
Anexos
Video: ¿Cómo elaborar material con Quizizz y utilizar Quizizz?
Diagnostic B1+
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.