Quality management system for a collaborative platform. Cafam University Foundation
Keywords:
Collaborative platform, internal management system, quality management, self-assessment, information systemsAbstract
This document presents the proposal for an information management protocol of the internal quality assurance system (SIAC) in Unicafam, whose general objective was the systematization, management and use of information to develop improvement measures based on quality indicators. achievement generated by the institution and by the higher education information systems. In relation to the elements object of analysis for the corresponding purposes were Macroprocesses; self-appraisal; evaluation; self-regulation and information systems. This proposal was justified by the institution's need to establish precise rules about the use of the collaborative platform, as well as to specify the roles that the interested parties have in the internal quality management systems. Methodologically, it was a feasible study based on a field study. It is concluded that the protocol is pertinent to existing regulations and to the internal quality assurance system at Unicafam.
References
Águila, V. (2004). “El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional”. Revista Iberoamericana de Educación. 35(5), 1-7. Recuperado desde: https://doi.org/10.35362/rie36122886.
Camisón, C., Cruz, S. y González, T. (2006). Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Pearson Educación.
Carrigan, M. and Jordan, K. (2021). Platforms and Institutions in the Post‑Pandemic University: a Case Study of Social Media and the Impact Agenda. Postdigital Science and Education. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00269-x
Espinoza, E., y Calva, D. (2020). La ética en las investigaciones educativas. Universidad y Sociedad, 12(4), 333-340. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-333.pdf
Estévez, N., Quintero, W. y Cálao, C. (2020). “Sistemas de gestión de la calidad en las instituciones de Educación Superior en Colombia [Tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC. Recuperado desde: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/34095.
Fontalvo, T., Delahoz, E. y Morelos, J. (2021). “Diseño de un sistema integrado de gestión de la calidad para programas académicos de educación superior en Colombia”. Formación universitaria, 14(1), 45-52. Recuperado desde: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100045
González, O., Batista, A. y González, M. (2020). “Sistema de gestión de la calidad del proceso de extensión universitaria, una experiencia en la Universidad de La Habana”. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 11(2), 105 - 134. Recuperado desde: https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.3324.
Hernández, A., Santos, O., Ruiz, A. y Romero, A. (2021). “Sistema de gestión de la calidad y expectativas de desarrollo en docentes de una universidad privada”. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 901–909. Recuperado desde: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.246.
Hernández, H., Martínez, D., y Rodríguez, J. (2017). Gestión de la calidad aplicada en el mejoramiento del sector universitario. Espacios, Vol. 38, N° 20. https://www.revistaespacios.com/a17v38n20/a17v38n20p29.pdf
Hernández, R., y Mendoza, Ch. (2018) Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-Hill. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612
Liu, R., and Shi, Ch. (2018). Exploring different types of interaction on collaborative learning in online platforms. Int. J. Innovation and Learning, Vol. 23, No. 4. https://doi:10.1504/IJIL.2018.10011972
Mayweg, E., Zimmermann, M., Thinh, N., and Pinkwart. N. (2021). A review of technologies for collaborative online information seeking: On the contribution of collaborative argumentation. Education and Information Technologies 26:2053–2089. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10345-7
Ministerio de Educación Nacional (25 de julio de 2019). “Decreto 1330 en sustitución del capítulo 2 y supresión del capítulo 7 del título 3 de la parte 5 del Libro 2 del decreto 1075 de 2015 - Único Reglamentario del Sector Educación”. Colombia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021). “La garantía de calidad en la educación superior”. Recuperado desde: https://es.unesco.org/themes/educacion-superior/examen-politicas-calidad.
Sotelo, J., Sosa, M. y Carreón, E. (2020). “Validación del instrumento de evaluación de desempeño de un sistema de gestión de calidad en una institución de educación superior”. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10 (20). Recuperado desde: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.653.
Suárez, N., y Buendía, A. (2020). Efectos de los procesos de evaluación y acreditación en los académicos. Un estudio de caso en una institución de educación superior colombiana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(113). https://doi.org/10.14507/epaa.28.5353
Torres, M. y Trujillo, A. (2014). “La gestión de la calidad en la universidad estatal a distancia: reflexiones sobre las tareas pedagógicas en una gestión hacia la calidad”. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 5(1), 223-239. Recuperado desde: https://doi.org/10.22458/caes.v5i1.352.
Vykydal, D., Folta, M., and Nénadal J. (2020). A Study of Quality Assessment i Higher Education within the Context of Sustainable Development A Case Study from Czech Republic. Sustainability, 12, 4769; http://doi:10.3390/su12114769
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.