Continuous Improvement in Final Graduation Projects: an experience from 2019 to 2021

Continuous Improvement in Final Graduation Projects: an experience from 2019 to 2021

Authors

Keywords:

Research projects, educational improvement, research proposals, teacher developed materials, graduation requirements

Abstract

Introduction: In 2019, a university major carried out a diagnosis of the educational situation of the graduation projects. Objective: To analyze the impact on the improvement actions implemented in graduation projects, in the years 2019 to 2021. Method: Mixed approach, qualitative predominance; surveys, interviews, databases review and experiences analysis. Results: The diagnosis showed deficiencies in educational materials and knowledge. Six recommendations emerged from the diagnosis and the proposal; they were fulfilled between 2020 and 2021. The proposal applied improved work completion times and final grades. Conclusions and recommendations: This process requires continuous improvement; it implies additional efforts to achieve educational goals.

References

Arroyo-Fernández, M. (2019). Propuesta Educativa Basada en el Análisis de los Factores Académicos que Influyen en el Proceso de Desarrollo de los Trabajos Finales de Graduación de la Carrera Administración de Servicios de Salud de la UNED, durante el año 2019. (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.

Cantero-Acosta, F. & Ulate-Ulloa, C. H. (2015). La investigación y el proceso de elaboración

de Trabajos Finales de Graduación: una propuesta desde la maestría en

Derecho del Trabajo y Seguridad Social. Revista Espiga, 15(30), 1-8.

Dobles-Trejos, C., Ramírez-Abrahams, P. & Herrera-Castro, A. I. (2020). Desde la crisis de la pregunta: Prácticas y reflexiones en torno a los trabajos finales de graduación en la formación de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(2), 490-507.

Flores, L. J., García, A. I., Rueda, A. S. & Gei, A. K. (2018). Mejoras en el sistema de seguimiento y evaluación de proyectos finales de ingeniería. Caso de la Universidad Nacional de Luján. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/190947/301_00017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill.

Jato-Seijas, E., Cajide-Val, J., García-Antelo, B. & Zamora-Rodríguez, E. T. (2018). Percepciones del profesorado universitario sobre los procesos de organización y tutorización de los Trabajos Fin de Grado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 75–91. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.332051

Serrano-Gallardo, P., Martínez-Martín, M. L. & Martínez-Marcos, M. (2017). Factores que determinan la evaluación del trabajo fin de grado. Un análisis multinivel. Educación Médica, 19(6), 339-347. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.05.001

Sierra-Sánchez, J., Liberal-Ormaechea, S. & Luceño-Ramos, B. (2018). Análisis de la materia Trabajos de Fin de Grado (TFG) en los grados de Ciencias de la Comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 41(4), 1-13. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1561

Universidad Estatal a Distancia. (2012). Reglamento General Estudiantil.

Recuperado de

https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/estudian

til/general_estudiantil.pdf

Published

2022-11-30

How to Cite

Arroyo-Fernández, M. (2022). Continuous Improvement in Final Graduation Projects: an experience from 2019 to 2021 . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 235–250. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/4496

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...