Microcurricular innovation for the construction of assessment instruments for pedagody students

Microcurricular innovation for the construction of assessment instruments for pedagody students

Authors

Keywords:

Micro-curriculum innovation, initial instructor formation, evaluation

Abstract

This applied and participative investigation considers a sample of 60 students of a total 180, distributed over careers of Special Education, Pre-school Education. Diagnostics reveal difficulties in analysis and reflection skills of students based in the building of evaluation instruments. Considering this, an innovative micro-curriculum plan is developeded including the problem identification, building, executing and evaluation of the procedure.

References

Aparicio-Gómez, W. O., & Oscar-Yecid, A. G. (2020). Innovación curricular y uso de las TIC (No. 200145). Working Paper

Burgos-Videla, Carmen Gloria, et al. (2018), “Caracterización del discurso sobre innovación curricular en FID en universidades de Chile”. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, núm. 86, vol. XXXIV, pp. 201-234.

Bustichi, Gabriela Susana, et al. (2019) “Motivación y aprendizaje para incrementar el rendimiento académico”, ponencia presentada en “XIV Jornadas Internacionales de Ciencia y Técnica y XII Jornadas de Becarios y Tesistas”, Universidad Nacional del Nordeste, 27 de septiembre de 2019, en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/84683 (Consultado:14 enero 2021).

Campos Jara, Roxana, (2020), “El desempeño de los profesores noveles de ciencias: las competencias profesionales que desarrollan durante los primeros años de ejercicio profesional”. Pensamiento Educativo, 2020, vol. LVII, núm. 1.

Canabal, Cristina, Margalef, Leonor, (2017) “La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje, Profesorado”, Revista de currículum y formación de profesorado, vol. XXI, núm. II, pp. 149-170.

Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) (2019), Desafíos para la evaluación del perfil de egreso, aproximaciones conceptuales, Evaluación del logro de perfiles de egreso: experiencias universitarias, Chile.

Delgado, M. C. (2020). La planificación microcurricular: una herramienta para la innovación de las prácticas educativas. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 103-111.

Flores Arias, Hugo, Guerrero Jadán, Janio, Luna Gómez, Lucía,(2019) “Innovación educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Hamut´ ay”, vol. VI, núm. 1, pp. 82-95.

Martínez Márquez, Laura Elena, (2015), “Evaluación del perfil de egreso: primer paso para la reformulación del currículum”, Revista Investigación Educativa, vol. XXI, núm 21, pp. 210-221

Ojeda, D. D. (2019). La innovación curricular: un camino para la formación docente globalizada. Revista ESPACIOS, 40 (33), 24-31.

Pérez Carvajal, A., Gallar Pérez, Y., & Barrios Queipo, E. A. (2018). Estrategia para el diseño microcurricular por resultados de aprendizaje en el contexto universitario.

Pujolà, Joan-Tomàs, (2020), “El portafolio digital en la docencia universitaria”, Educatio Siglo XXI, vol. XXXVIII, núm. 3, pp. 397-400.

Published

2022-11-30

How to Cite

Santander-Balbontín, P., López-Núñez, M., & Ríos-Galleguillos, L. (2022). Microcurricular innovation for the construction of assessment instruments for pedagody students . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 223–234. Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/4495

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...