Training and updating needs of the Dominican teacher for bimodal university teaching after COVID-19

Training and updating needs of the Dominican teacher for bimodal university teaching after COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4492

Keywords:

Teacher training, professional updating, quality, university, teaching skills, university teaching

Abstract

The purpose of this study is to identify the training and professional updating needs of teachers at the School of Education of the Catholic University of Cibao, in the Dominican Republic, to define the ideal competencies when teaching in the hybrid modality. Currently, in relation to the training and updating of university teachers, it is seen that the country lacks plans or programs that take into account the updating of teachers to develop the skills of managing virtual environments for teaching and learning, so that they can address educational needs in virtual, distance or hybrid mode. Therefore, with an exploratory and descriptive, non-experimental method, an online questionnaire was applied to teachers of the School of Education of the Catholic University of Cibao, as part of the communication strategies within virtual education in pandemic. The results allow taking lines of action to work on strengthening an institutional plan for teacher training and improvement.

References

Baró, M. E. S., & Sinclair, J. F. (2021). Inteligencia emocional enmarcada en la formación docente. Revista Vinculando.

Cervantes, Giselle Miranda, y Dengo, Marie-Claire Vargas. (2019). Identidad profesional y formación docente universitaria: Un proceso en construcción desde la mirada del estudiantado. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 196-215. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379

Culzoni, Cecilia, Panigatti, Cecilia, & Bergesse, Cristian. (2021). El proceso de enseñanza y aprendizaje en asignaturas de matemática para ingenierÃa durante el aislamiento por Covid 19. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 70-82. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592021000100010&lng=es&tlng=es

De Los Heros Rondenil, Martín Gabriel, Murillo López, Sandra C., & Solana Villanueva, Nélyda. (2020). Satisfacción laboral en tiempos de pandemia: el caso de docentes universitarios del área de salud. Revista de Economía del Caribe, (26), 1-21. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062020000200001&lng=en&tlng=es

Espinosa Martín, M. T. (2014). Necesidades formativas del docente universitario.

Red U. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 161-177. http://hdl.handle.net/10251/137709

Flores Peña, Maira Rosalía, & Navarrete Cueto, Carlos Antonio. (2020). Diagnóstico de necesidades de capacitación en el uso de plataformas virtuales ante la contingencia del COVID-19 en los estudiantes y docentes de Educación Media Superior Tecnológica. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe5), 00017. Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2494

Fondo, María del Carmen (2019). Seis competencias docentes clave para el siglo XXI. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (29), [fecha de Consulta 3 de enero de 2022]. ISSN: Disponible en: Fondo https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92159587007

Franco López, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (64). https://web.p.ebscohost.com

García-Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), pp. 09-22. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.19683.

Hernández, A. (2017). Miradas sobre la educación superior dominicana. Publicaciones UAPA.

Hernández R., Fernández C. y Baptista P. (2010). Metodología de la investigación. (Quinta Edición). México: McGraw-Hill.

Macías Ibarra, S. D., y Rodríguez Saif, M. J. (2021). Implicaciones de la formación permanente proactiva en el ejercicio de la docencia universitaria. Transformación, 17(2), 341-355. http://scielo.sld.cu/scielo.php.

Moreira-Segura, C. & Delgadillo-Espinoza, B. (2015). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Revista Tecnología en Marcha, 28(1), 121-129. Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0379-39822015000100121&lng=en&tlng=es.

Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida.

Linares González, E. E., García Monroy, A. I., & Martínez Allende, L. (2021). La profesionalización docente: nuevos retos para los docentes de educación superior en la UPIBI del IPN. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo

Educativo, 11(22) http://.2007-7467-ride-11-22-e019.pdf (scielo.org.mx)

Reynosa Navarro, Enaidy, Rivera Arellano, Edith Gissela, Rodríguez Galán, Darien Barramedo, & Bravo Díaz, Rosa Elena. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto covid-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149. Recuperado en 05 de marzo de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600141&lng=es&tlng=es.

Rodríguez-Alayo, A., & Cabell-Rosales, N. (2021). Importancia de la competencia digital docente en el confinamiento social. Polo del Conocimiento, 6(1), 1091-1109. Disponible en: http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i1.2210

Seje Jallorana, Ana María, Gonzales-Sánchez, Aracelli, Rivera Cuzco, Madeleine, & Huaringa Tello, Luis. (2021). La satisfacción docente y práctica pedagógica durante la emergencia sanitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 854-862. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.242

Published

2022-11-30

How to Cite

Núñez-Manzueta, A. M., Uceta-Lantigua, A., & Ramírez-Chinchilla, K. (2022). Training and updating needs of the Dominican teacher for bimodal university teaching after COVID-19 . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 168–188. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4492

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...