The 2030 agenda as a roadmap for the generation and transfer of knowledge in a sustainable event

The 2030 agenda as a roadmap for the generation and transfer of knowledge in a sustainable event

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4486

Keywords:

Sustainable development, 2030 Agenda, SDG, Public administration, Training, Sustainable event

Abstract

Public Administrations are promoting initiatives to territorialize the 2030 Agenda. Universities have to be a benchmark and dimension actions aimed at achieving the Sustainable Development Goals (SDGs). The project How to contribute to the SDGs from the Public Administration? seeks to generate a meeting space that favors sharing experiences, revitalizing, contributing and transparently reporting the impact of public administrations on the SDGs. The project has been developed through an innovative system of social impact with actions in three areas of contribution to the SDGs from the University: training through informative sessions and a knowledge portal, transfer of knowledge through the publication of good practices related to the SDGs, and the consideration of the principles of the SDGs in the implementation of a sustainable project. 47 Administrations have participated, which shows the interest in the dialogue space offered. The online modality of the project has made it possible to reach 678 enrolled people (60.62% women), as a counterpoint, the online modality makes the interaction between speakers and participants somewhat difficult. The project has made it possible to identify new lines of action in which the Associated Center can contribute to continue advancing in the challenges established by the SDGs for public management. The economic, social and environmental return on investment for each euro invested was €8.05.

References

AccountAbility. (2011). Norma AA1000. Compromiso de los grupos de interés. Recuperado de https://www.mites.gob.es/ficheros/rse/documentos/monitoreo/aa1000ses_es.pdf

AENOR. (2013). UNE-ISO 20121. Sistemas de gestión de la sostenibilidad de eventos. Requisitos con recomendaciones de uso. Madrid: AENOR.

Asamblea General de Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (A/RES/70/1).

Recuperado de https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

CRUE Universidades Españolas. (2019). Memoria de acciones CRUE en materia de Agenda 2030. Recuperado de https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/09/2019.07.22-Memoria- Crue-ODS-2018_vf1.pdf

EFQM. (2019). Modelo EFQM. Madrid: Club Excelencia en Gestión.

GRI, United Nations, y WBCSD. (s.f.). SDG Compass. La guía para la acción empresarial en los ODS. Recuperado de https://sdgcompass.org/wp- content/uploads/2016/06/SDG_Compass_Spanish-one-pager-view.pdf

Instituto de la UNESCO para el Aprendizaje a lo largo de toda la vida. (2017). Ciudades del Aprendizaje y los ODS: una Guía de Acción. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260559

Instituto de las Mujeres. (s.f.). Mujeres en Cifras - Empleo y Prestaciones Sociales - Ocupaciones, sectores y ramas de actividad. Obtenido de https://www.inmujeres.gob.es/MujerCifras/EmpleoPrestaciones/OcupacSectRamasActivid ads.htm

Labeaga Azcona, J. & Martín García, R. (2021). Modelo de evaluación del impacto del retorno social de la inversión de los Centros Asociados de la UNED (Material no publicado).

Ministerio de Fomento. (2018). Agenda Urbana Española. Recuperado de https://apps.fomento.gob.es/CVP/handlers/pdfhandler.ashx?idpub=BAW061

Naciones Unidas. (s.f.). Década de Acción: Diez años para transformar el mundo. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/decade-of-action/

Pacto Mundial. Red Española. (s.f.). El Pacto Mundial de Naciones Unidas. Recuperado de https://www.pactomundial.org/pacto-mundial-de-las-naciones-unidas/

Parlamento Europeo. Oficina en España. (2021). ¿Dónde están ellas? Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/spain/es/parlamento_europeo.html

Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). (2020). Como evaluar los ODS en las universidades. Recuperado de https://reds-sdsn.es/wp- content/uploads/2020/04/Gui%CC%81a-COMO-EVALUAR-ODS-2020-AAFF.pdf

Sustainable Development Solutions Network (SDSN) Australia / Pacífico. (2017). Como empezar con los ODS en las Universidades. Una Guía para las Universidades, los centros de educación superior y el sector académico. Recuperado de https://reds-sdsn.es/wp- content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf

UNED Tudela. (2021). Jornadas ¿Cómo contribuir a los ODS desde la Administración Pública?

Recuperado de https://extension.uned.es/actividad/idactividad/24923

UNED Tudela. (2021). ODS y buenas prácticas en la administración pública. Recuperado de https://ods-administracion.quned.es/

UNED Tudela. (2021). UNED Tudela con los ODS. Recuperado de http://ods- tudela.quned.es/ods&proyecto=0

Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza (UICN). (2019). Estrategia de incorporación de género en eventos de la UICN. Recuperado de https://www.iucncongress2020.org/sites/www.iucncongress2020.org/files/iucn_staff/page s/estrategia_de_incorporacion_de_genero_en_eventos_de_la_uicn_final_anexo_1.pdf

Published

2022-11-30

How to Cite

Fernández-Rodríguez, L. J., Iturre-Ibiricu, A. C., & Arrechea-Enériz, R. (2022). The 2030 agenda as a roadmap for the generation and transfer of knowledge in a sustainable event . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 13(2), 66–87. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4486

Issue

Section

I International Conference on Academic Quality Management in Higher Education Institutions
Loading...