Achievements and shortcomings of the Ceibal digital education system in Uruguay and its implication for Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4408Keywords:
Ceibal Plan, Uruguay, digital education, internet, constructivism, constructionismAbstract
The suspension of lessons due to health regulations, during the Covid-19 pandemic, exposed the relevance, for teachers and students, of computers and internet connection. Costa Rica suffered for its failure to foresee these requirements. This essay exposes Uruguay's Ceibal Plan, whose educational resilience represented a positive contrast worldwide. Its experience was a systemic political-educational paradigm. Since 2007, computers were distributed and Internet connectivity was ensured for teachers and students, and teacher training was provided with online didactic resources. Studies point to shortcomings that are also noted. Their reduced social appropriation produced decreased teacher's interest in using these resources. Its educational digital heritage is highlighted and the necessary conditions for its replication are emphasized.
References
Adell, J y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En Hernández, M, Pennesi, D, Soberino y Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC, pp.13-32. Asociación Espiral, Educación y Tecnología. Barcelona. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/29916/1/Adell_Castaneda_emergentes2012.pdf
Aguilar Fuchs, Jorge (2022) Desempeño de estudiantes latinoamericanos en prueba PISA y su posicionamiento a nivel internacional. Friedrich Naumann Foundation for Freedom. https://www.freiheit.org/es/andean-states/desempeno-de-estudiantes-latinoamericanos-en-prueba-pisa-y-su-posicionamiento-nivel
Alarcón, A y Méndez G. (2020). Seguimiento del retorno a las clases presenciales en centros educativos en Uruguay. UNICEF. Uruguay. https://www.unicef.org/uruguay/media/3856/file/Seguimiento%20del%20retorno%20a%20las%20clases%20presenciales%20en%20centros%20educativos%20en%20Uruguay.pdf
Angela Behrendt. (2013). Educación e inclusión. Los procesos de enseñanza aprendizaje en la educación primaria y la inclusión digital. Un estudio de casos en Uruguay. En Báez Sus, Mónica. Aportes para (re)pensar el vínculo entre educación y TIC en la región. FLACSO Uruguay. https://publicaciones.flacso.edu.uy/index.php/edutic/article/view/15/16
Banco Mundial (2020). Datos. Gasto corriente en educación, total (% del gasto total en instituciones públicas) – Costa Rica – Uruguay. https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.CTOT.ZS?locations=CR-UY
Banco Mundial (2020). Datos. Gasto público en educación (% del PIB) – Latin America & Caribbean, Costa Rica – Uruguay. https://datos.bancomundial.org/indicador/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=CR-UY
Banco Mundial. (2022). Uruguay: panorama general. https://www.bancomundial.org/es/country/uruguay/overview
BID – Banco Mundial (2021). El estado de la conectividad educativa en América Latina. Desafíos y oportunidades estratégicas. Grupo de Trabajo sobre Tecnología e Innovación en la Educación. Diálogo Interamericano. Washington, DC. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2021/11/El-estado-de-la-conectividad-educativa-en-America-Latina-Desafios-y-oportunidades-estrategicas-1.pdf
Canal 13 (Productor). (2020). Cerrando la brecha digital en Costa Rica. https://youtu.be/scxq_lr3NuU
CITEAL. (2017). 10 Años Plan Ceibal. Hicimos Historia Haciendo Futuro. UNESCO. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/uy_8088.pdf
Cobo, C, y Rivera, P. (2018). Enhancing social inclusion through innovative mobile learning in Uruguay. Case study by the UNESCO-Fazheng project on best practices in mobile learning. UNESCO. https://www.researchgate.net/publication/329814428_Enhancing_social_inclusion_throughinnovative_mobile_learning_in_Uruguay_Case_study_by_the_UNESCO-Fazheng_project_on_best_practices_in_mobile_learning
Cura, D., Scasso M., Ribeiro, N. & Márquez, M. (2022). Desafíos y oportunidades para la equidad educativa. Principales barreras para el acceso y el aprovechamiento de las herramientas de Ceibal, en niños, niñas y adolescentes de Uruguay. Unesco. Montevideo. https://www.unicef.org/uruguay/media/6786/file/Desaf%C3%ADos%20y%20oportunidades%20para%20la%20equidad%20educativa.pdf
De Melo, G., Machado, A., Miranda, A. & Viera, M. (2013). Profundizando en los efectos del Plan Ceibal. Instituto de Economía – FCEyA – UdelaR y Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE), México. http://fcea.edu.uy/Jornadas_Academicas/2013/file/MESAS/Economia%20de%20la%20educacion_plan%20ceibal/Profundizando%20en%20los%20efectos%20del%20Plan%20Ceibal.pdf
De Pablos, J., Colás, M., & González, T. (2011). La enseñanza universitaria apoyada en plataformas virtuales. Cambios en las prácticas docentes: el caso de la Universidad de Sevilla. ESE. Estudios sobre educación. Nº 20, p. 23-48. https://dadun.unav.edu/handle/10171/18348
Forcade, J. (2015). Plan Ceibal: de los pizarrones a las computadoras. Cuadernos de Educación Año XIII – Nº 13. https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/155/1/Plan%20Ceibal%2c%20de%20los%20pizarrones%20a%20las%20computadoras.pdf
INEC. (2019). Encuesta Nacional de Hogares. San José: Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. https://www.inec.cr/encuestas/encuesta-nacional-de-hogares
Larrouqué, D. (2013). La implementación del plan ceibal: coaliciones de causa y nueva gerencia pública en Uruguay. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 22 (1). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2013000100002
LATU, Laboratorio Tecnológico del Uruguay. (2009). Plan Ceibal descentraliza soporte técnico al instalar cuatro centros en el interior. https://web.archive.org/web/20131031035220/http://latu21.latu.org.uy/es/index.php/inicio/1603-plan-ceibal-descentraliza-soporte-tecnico-al-instalar-4-centros-en-el-interior
Losada, D., Correa, J. & Fernández, L. (2017). El impacto del modelo «un ordenador por niño» en la educación primaria: un estudio de caso. Revista Educación XXI. 20(1). Universidad Estatal a Distancia (UNED). España. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/17515.
Lugo, M. y Kelly, V. (2011). El modelo 1 a 1: un compromiso por la calidad y la igualdad educativas. La gestión de las tic en la escuela secundaria: nuevos formatos institucionales. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, IIPE-UNESCO. Buenos Aires. Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002821.pdf
Milder, D. (2022, 23 de abril). El Ceibal por dentro: la nueva cara que el gobierno quiere dar al plan que creó Vázquez y cumple 15 años. El País. https://www.elpais.com.uy/que-pasa/el-ceibal-por-dentro-la-nueva-cara-que-el-gobierno-quiere-dar-al-plan-que-creo-vazquez-y-cumple-15-anos
Miranda, H. (2016). El acceso a internet como derecho fundamental. Revista Jurídica IUS Doctrina. (15), pp.1-23. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r38098.pdf
Muñoz, L, Brenes M., Bujanda, María., Mora, M., Núñez, O. & Zúñiga, M. (2014). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: Caso Costa Rica. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). San José, Costa Rica. https://adeladigital.net/es/publicacion/las-politicas-tic-en-los-sistemas-educativos-de-america-latina-caso-costa-rica/
Papert, S y Cavallo, D. (2001). Los centros de aprendizaje punto de partida para el aprendizaje en el siglo XXI. Un llamado a la acción a nivel Local y Global. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/Tema4
Papert, S. (1993). The children's machine: rethinking school in the age of the computer. BasicBooks. New York. https://eric.ed.gov/?id=ED364201
Peña-Acuña, B. y Ayala, M. (2018). Aprendizaje rizomático/Rhizomatic Learning [bilingüe en castellano e inglés; bilingual in English and Spanish]. Asociación Cultural y Científica Iberoamericana ACCI. MADRID. https://www.researchgate.net/publication/325737349_Aprendizaje_rizomaticoRhizomatic_Learning_bilingue_en_castellano_e_ingles_bilingual_in_English_and_Spanish/citation/download
Ruiz, H. (2006). La necesidad de marketing político para la reforma de pensiones en Nicaragua. Trabajo final de graduación (Maestría en Administración de Negocios con mención en Mercadeo Ejecutivo) Posgrado. San José, Costa Rica. http://aleph23.uned.ac.cr/F/FMY4QUKC4DHIVC35HCGUGTVV4USARTGJH819A31D2GSMNRMJAE-34593?func=full-set-set&set_number=011907&set_entry=000001&format=999
Ruiz, H. (2022). Ley de inversiones de Uruguay: política fiscal que muestra un desempeño de interés para el estudio en Costa Rica. Revista Nacional De Administración. 13 (1), pp. 33-47. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/rna/article/view/4232/5667
Severin, E. y Capota, C. (2011). Modelos Uno a Uno en América Latina y el Caribe Panorama y perspectivas. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Modelos-uno-a-uno-en-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Caribe-Panorama-y-perspectivas.pdf
UNITED NATIONS. (2020). United Nations E-Government Survey 2020. Department of Economic and Social Affairs. New York. https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2020-Survey/2020%20UN%20E-Government%20Survey%20(Full%20Report).pdf
Vacchieri, A. (2011). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina Caso Argentina. UNICEF. https://www.educ.ar/recursos/fullscreen/show/23418
Vega, R. y Lentini, V. (2020). Brecha digital y desigualdades territoriales afectan acceso a la educación. https://estadonacion.or.cr/brecha-digital-y-desigualdades-territoriales-afectan-acceso-a-la-educacion/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.