Virtuality in the time of pandemic from the topographic engineering education perspective
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4117Keywords:
Virtual Education, Advantages, DisadvantagesAbstract
This article tries to expose the topographic engineering degree, from the University of Costa Rica, professors’ experience regarding changing to virtual education because of the Covid-19 pandemic. A semi-structured qualitative instrument was applied for collecting information. The instrument was responded to 24 teachers, and it was answered in July 2021 Technical difficulties, deterioration of mental health, from virtual education were the main results.
References
Alqahtani, A. Y., y Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education Sciences, 10(9), 1–16. https://doi.org/10.3390/educsci10090216
Antonio, M., Cueva, L., Amelia, S., y Terrones, C. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID- 19 : El caso de la PUCP Impact of virtual classes on the university students in the context of COVID-19 quarantine : The case of the PUCP. 8(3). https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/588
Barbera Alvarado, N., Hernández Buelvas, E., y Vega Martínez, A. (2020). Desafíos de la gestión pedagógica en la virtualidad ante la crisis del COVID-19. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 2(Especial), 43–48. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.05
Bates, T. (2009). ¿Se comprende realmente lo que es el e-learning? In I. Octaedro : Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (Ed.), Políticas, prácticas e investigación en tecnología educativa (pp. 109–132). Octaedro : Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació, ICE.
Bonilla, L., y Gutiérrez, A. (2016). Deliberación entorno a la Educación Virtual. Interconectando Saberes, 1(1), 77–89. http://revistas.uv.mx/index.php/IS/article/view/1112/2057
Cepal. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45360/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., y Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13. https://doi.org/10.14201/eks.20327
Fainholc, B. (2004). La calidad en la educación a distancia continúa siendo un tema muy complejo . RED - Revista de Educación a Distancia, 12. http://hdl.handle.net/10201/99606
Fajardo Pascagaza, E., y Cervantes Estrada, L. C. (2020). Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Academia y Virtualidad, 13(2), 103–116. https://doi.org/10.18359/ravi.4724
Fernández, M., Álvarez, Q., y Mariño, R. (2013). E-learning: Otra manera de enseñar y aprender en una Universidad tradicionalmente presencial. Profesorado, 17(3), 273–291. https://www.redalyc.org/pdf/567/56729527016.pdf
García-Peñalvo, F. J., y Seoane Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 119–144. https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
Garzón Daza, C. (2021). Las competencias docentes en el siglo XXI de cara a la virtualidad de la educación con ocasión del Covid-19. Revista Boletín Redipe, 10(5), 177–188. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1295
Jiménez, C., y Puente, R. (2007). La investigación de mercados on-line: ¿realmente funciona? DEBATES IESA, 12(2), 20–24. https://www.researchgate.net/publication/311511072_La_investigacion_de_mercados_online_realmente_funciona
Kuklinski, H. P., y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia (Outliers School. (ed.); Primera).
Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andina, 17(30), 1148–1150. https://www.redalyc.org/pdf/2390/239035878001.pdf
Nabe-Nielsen, K., Fuglsang, N. V., Larsen, I., y Nilsson, C. J. (2021). COVID-19 Risk Management and Emotional Reactions to COVID-19 Among School Teachers in Denmark. Journal of Occupational y Environmental Medicine, 63(5), 357–362. https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000002136
Olarte, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas Laborales, 138, 285.313.
Orozco, L. (2021). La evaluación de la calidad en las universidades virtuales y el e-learning (Universidad de Guadalajara (ed.); Primera). Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/publication/358753314
Rappoport, S., Rodríguez Tablado, M., y Bressanello, M. (2020). Enseñar en tiempos de COVID-19 (UNESCO (ed.); Primera).
Riquelme, V. C. (2021). Ansiedad al aprendizaje en línea : relación con actitud , género , entorno y salud mental en universitarios. 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1284
Rodenes, A., Salvador, R., y Moncaleano, G. (2013). E-learning: características y evaluación. Ensayos de Economía, 43, 143–159. https://core.ac.uk/download/pdf/41778912.pdf
Silvio, J. (2009). Calidad y sostenibilidad de la educación virtual. 1998. http://www.educoas.org/portal/bdigital/lae-ducacion/139/pdfs/139pdf4.pdf
Temesio-Vizoso, S. (2016). Educación inclusiva: Retos y oportunidades. Revista de Educación a Distancia (RED), 51. https://doi.org/10.6018/red/51/9
Torres Moura, A., Nóbrega da Costa, A., y Gama Alves3, L. (2020). Educação e Saúde: reflexões sobre o contexto universitário em tempos de COVID-19. Health Sciences, SciELO Preprints. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.640
Unesco. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento (Unesco (ed.)). Organización de las Naciones Unidaspara la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
Vicerectoría de Docencia. (2009). Resolución VD-R-8458-2009. 2009. http://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2017/02/VD-R-8458-2009.pdf
Villafuerte., V., J., Bello., P., J., Pantaleon., C., Y., y BERMELLO., V., J. (2020). Rol de los docentes ante la Crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE, 8(1), 134–150. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214
Wolf, P., y Ghilani, C. (2008). Topografía (ALFAOMEGA (ed.); 11th ed.).
Zamora, A. A., Obando, V. C., Solórzano, T. B., Guzmán, J. C., Gaitán, W. G., Melara, J. A. M., Castro Obando, V., Castro, L. F., Garita, V. V., y Solano, A. O. (2021). Informe Hacia la Sociedad de la Información y el Conocimiento 2021. http://www.prosic.ucr.ac.cr/informe-hacia-la-sociedad-de-la-informacion-y-el-conocimiento-2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.