Project-Based Learning and its didactic application in the teaching of location measures
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v13i1.4043Keywords:
Project based learning, measures of central tendency, teaching strategies, teaching-learningAbstract
In recent years, there have been many difficulties in the teaching-learning of mathematics, before this arises the need to seek innovative teaching-learning practices that place the student at the center of the educational process. Project-Based Learning (PBL) is an active methodology that facilitates teacher-student interaction and achieves significant learning. The objective of this work is to determine the incidence of PBL and its application in location measures at the basic level. The applied methodology describes an exploratory-descriptive quantitative investigation. The results indicate a considerable difference before and after the application of the ABP.
References
Alhogbi, B. G. (2017). Aprendizaje de la matemática basado en el contexto de las ciencias. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 21–25. http://www.elsevier.com/locate/scp
Aprendizaje basado en proyectos – Kit de Pedagogía y TIC. (n.d.). Retrieved February 8, 2021, from http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-basado-proyectos/
Castellano, R., Rodríguez, J., & Ortiz, A. M. (2020). Validación de un cuestionario de ABP en Educación Secundaria : análisis de la formación e implementación en el aula. Espacios, 41(39), 212–230. https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p16.pdf
García-Quiroga, B., Coronado, A., & Giraldo-Ospina, A. (2017). Implementación de un modelo teórico a Priori de competencia matemática asociado al aprendizaje de un objeto matemático. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 7(2), 301–315. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072
Gutiérrez-Rodríguez, C. A. (2018). Fortalecimiento de las competencias de interpretación y solución de problemas mediante un entorno virtual de aprendizaje. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 8(2), 279. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170
Izagirre, A., Caño, L., & Arguiñano, A. (2020). Mathematical competence in primary education by problem based learning. Educacion Matematica, 32(3), 241–262. https://doi.org/10.24844/EM3203.09
Jiménez-Espinosa, A. (2019). La dinámica de la clase de matemáticas mediada por la comunicación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 121–134. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10016
José Sánchez. (2013). Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos. Actualidad Pedagógica, 1, 4. http://www.estuaria.es/wp-content/uploads/2016/04/estudios_aprendizaje_basado_en_proyectos1.pdf%0Ahttp://actualidadpedagogica.com/wp-content/uploads/2013/03/estudios_aprendizaje_basado_en_proyectos1.pdf
López Torres, E. (2015). Aprendizaje Basado en Proyectos para el desarrollo de las competencias profesionales del maestro: una propuesta de innovación docente desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 0(29). https://doi.org/10.7203/dces.29.3775
María, I., Guerrero, M., & Ruiz, E. B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su implementación en las clases de música de los centros de Educación Primaria. Rev. Electrón. Complut. Inves. Educ. Music, 16, 21–41. https://doi.org/10.5209/reciem.64106
Medina Nicolalde, M., & Tapia Calvopiña, M. (2017). El aprendizaje basado en proyectos una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. Olimpia: Publicación Científica de La Facultad de Cultura Física de La Universidad de Granma, 14(46), 236–246.
Metodología de aprendizaje basado en proyectos | Universidad UNADE. (n.d.). Retrieved February 8, 2021, from https://unade.edu.mx/metodologia-de-aprendizaje-basado-en-proyectos/
Muñoz-Repiso, A. G.-V., & Gómez-Pablos, V. B. (2017). Project based learning (PBL): Assessment from the Perspective of Primary Level Students [Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria]. Revista de Investigacion Educativa, 35(1), 113–131. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Nicolás, A. M. B., & Ramos, P. R. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos: Una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos, 40(163), 109–122.
Rodríguez-sandoval, E., Vargas-solano, É. M., & Lozano, J. T. (n.d.). Evaluación de la estrategia. 13(1), 13–25.
Trujillo-Losada, M. F., Hurtado-Zúñiga, M. C., & Pérez-Paredes, M. J. (2019). Fortalecimiento de los proyectos educativos de las instituciones educativas oficiales del municipio de Santiago de Cali. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 319–331. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9177
Trujillo Sáez, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria - Trujillo, Fernando - Google Libros. Madrid: Ministerio de Educación de España. https://books.google.com.ec/books?id=XslmCwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=el+aprendizaje+basado+en+proyectos&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwishvuvmLPtAhVS1VkKHZQSCm4Q6AEwAHoECAEQAg#v=onepage&q=el aprendizaje basado en proyectos&f=false
Vargas, A., Niño, J., & Fernández, F. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Revista Boletín Redipe, 9(3), 167–180. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/943/857
Vivanco Galván, O., Castillo-Malla, D., & Jiménez-Gaona, Y. (2018). Multidisciplinary HACKATHON: strengthening project-based learning. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(1), 118–135.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.