Proven and implemented practices in the Commitment of Improvement of the English Teaching Bachelor’s degree of National University during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.3803Keywords:
commitment of improvement, good practices, SINAES, National University, English Teaching bachelor’s degree, Curriculum, Academic Staff, Student Performance, AlumniAbstract
This article systematizes the achievements and opportunities for improvement implemented in the execution of the Commitment of Improvement of the English Teaching Bachelor’s degree of the National University, Omar Dengo campus, during the years 2019 and 2020, after its second reaccreditation by SINAES in 2019. A selection of proven practices carried out in the components of the Curriculum, Academic Staff, Student Performance, and Alumni is presented in a mixed context of face-to-face and emergency remote participation. Furthermore, due to the health emergency caused by the COVID-19 pandemic, adjustments and modifications were made to the work plan, and therefore the programmed activities were managed and executed to maintain the major’s quality standards.
References
Cerdas, G., Chaves, O. y Jiménez, I. (2009). Acreditación: en busca del mejoramiento permanente en los programas de estudio. II Congreso en Lingüística Aplicada (CILAP), [Ponencia] Escuela de Literatura y Ciencias de Lenguaje. Universidad Nacional. Campus Omar Dengo.
Chaves, L., Chaves, O., & Rojas, D. (2015). El efecto de la calidad en un programa de estudios acreditados: Caso del bachillerato en la enseñanza del inglés en la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Calidad en la Educación Superior, 6(2), pp. 179-199.
Chaves et al. (2018). Informe de Autoevaluación para reacreditación. Universidad Nacional: ELCL y DED.
Chaves, O., & Cordero, D. (2015). Dinámicas para las instituciones de educación superior del siglo XXI implementadas en el Bachillerato en la Enseñanza del Inglés de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista de Lenguas Modernas, 23, pp. 365-377.
Chaves, O., Jiménez, I. y Seravalli, G. (2013). La acreditación del BEI: compromiso con el éxito estudiantil. en CONLAUNA: I Congreso Internacional de Lingüística Aplicada, [Ponencia] Universidad Nacional, Sede Regional Brunca.
Chaves, O., Rojas, D., & Chaves, L. (2016). Sistematización de experiencias en el proceso de acreditación del Bachillerato de Enseñanza del Inglés (BEI). Revista Universidad en Diálogo, 6(1), pp. 111-125. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/udre.6-1.7
Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje. Bienvenida. (2020). Universidad Nacional de Costa Rica. http://www.literatura.una.ac.cr/
Giangiulio Lobo et al. (2020). Informe de avance de cumplimiento de Compromiso de Mejoramiento. Universidad Nacional: ELCL y DED.
González et al. (2012). Acreditación y reacreditación en la Universidad Nacional (Costa Rica): dos experiencias de mejoramiento continuo. Bibliotecas, 30(2).
Guido, E., Calderón, M. L., & Gallardo, E. (2011). Aspectos priorizados en los planes de mejora de las carreras acreditadas y fomento de una cultura de evaluación en la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), pp. 1-24.
SINAES. (2009). Manual de Acreditación Oficial de Carreras de Grado. San José, CR: SINAES. Recuperado de: https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Manual_de_Acreditacion_Oficial_de_Carreras_de_Grado.pdf
Torres-Salas, María Isabel et al. (2018). La evaluación externa: un mecanismo para garantizar la calidad de la educación superior en Costa Rica. Revista Electrónica Educare. Vol. 22(2), pp. 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.16
Universidad Nacional (2007). Modelo Pedagógico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/9724/Modelo%20Pedagogico.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.