Principles of curricular design from complexity: the case of the National Technical University

Principles of curricular design from complexity: the case of the National Technical University

Authors

  • César Toruño-Arguedas Ministerio de Educación Pública

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3684

Keywords:

Curriculum, complexity, curriculum design, curricula, higher education

Abstract

This essay carries out a proposal of curricular principles from complexity to the case of the National Technical University (UTN), Costa Rica's only public university with an Educational Model based on complexity. For this purpose, a theoretical curriculum approach is carried out and the contributions of complexity are integrated from the cross-cutting axes and principles of flexibility, integration, eclecticism and quality, incorporating operational elements for its implementation in curriculum designs. The essay allows to conclude the existence of guidelines and operational principles for curriculum design from the premises of complexity and allows to establish research scenarios for other substantive elements of the design, implementation, and evaluation of the university curriculum. 

 

References

Apple, Michael. (1996). Política Cultural y Educación.
Alfaro, Milena; Badilla, Eleonora; Miranda, Ximena. Hacia la transdisciplinariedad en la docencia en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 12, núm. 1, 2012, pp. 1-37
Badilla, Eleonora. (2009). Diseño curricular: de la integración a la complejidad. Revista actualidades Investigativas en Educación. 9 (2), 1-13. http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Diseño%20Curricular%20De%20la%20Integración%20a%20la%20Complejidad%20-%20Badilla.pdf
Casarini, Marta. (2005) Teoría y diseño curricular. México : Trillas.
Cázares, Leslie; y Cuevas, José. (2007). Planeación y evaluación basadas en competencias. México, D.F: Trillas.
CINDA (2009). Diseño curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Santiago: Fondo de Desarrollo Institucional.
Diaz, Mario. (2005). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Instituto Colombiano para el Fomento y Desarrollo de la Educación Superior Colombia. Disponible en: http://ue.fcien.edu.uy/archivos/FES_Colombia.pdf
Escudero, Juan; Bolívas, Antonio; Guarro, Amador; Moreno, Juan; Area, Manuel y Santana, Joel. (2000). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid, España: Síntesis Educativa.
Gimeno, José. (2010). ¿Qué significa el currículum?. En José Gimeno (comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 21-44). Madrid, España: Morata
Gimeno, José. (2001) El currículum: una reflexión sobre la práctica. España: Morata
Gimeno, José. (1997). La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia. España: Morata.
Gómez, Raúl; y Jiménez, Javier. (2002). De los principios del pensamiento complejo. En: Velilla, M. (comp). Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogota: Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior.
Grundy, Shirley. (1998). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata
Kemmis, Stephen. (1998). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. España: Morata.
Magendzo, Abraham. (2008). Dilemas del currículum y la pedagogía: analizando la Reforma Curricular desde una perspectiva crítica. Chile: LOM.
Magendzo, Abraham. (1986). Currículum y cultura en América Latina. Santiago: PIIE.
Morin, Edgar. (1994) Introducción al Pensamiento Complejo. Disponible en: http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/electivas/067_psico_preventiva/cursada/bibliografia/morin_introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf
Moreno, José. (2002). Tres teorías que dieron origen al pensamiento complejo: sistémica, cibernética e información. En: Velilla, M. (comp). Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogota: Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior.
Taba, Hilda. (1974). Elaboración del Currículo. Teoría y Práctica. Buenos Aires: Troquel.
Torres, José. (1998). "Las razones del curriculum integrado", Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata, 29-95. Recuperado de http://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Torres-Santome-Las-razones-del-curriculum.pdf
Tyler, Ralph. (1973). Principios básicos del currículum. Argentina: Troquel.
Toruño, César. (2020a). El currículum en el contexto costarricense: propuesta de definiciones para su conceptualización. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 39-59. https://doi.org/10.15359/rep.15-1.2
Toruño, César. (2020b). Propuesta sistematizada para la evaluación de estructuras curriculares. El caso de la Universidad Técnica Nacional. Yulök Revista De Innovación Académica, 3(2), 29-43. https://doi.org/10.47633/yulk.v3i2 (julio a diciembre).200
Universidad Técnica Nacional. (2018). Modelo Educativo. Alajuela: s.e.
Villarini, Ángel. (1996). El currículo orientado al desarrollo humano integral. San Juan: Organización para el Fomento del Desarrollo del Pensamiento.
Velilla, Marco. (2002). La franquicia como estrategia para el mejoramiento de la calidad educativa. En: Velilla, M. (comp). Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogota: Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior.
Zabalza, Miguel. (2004). Diseño y desarrollo curricular. España: Narcea.

Published

2021-11-30

How to Cite

Toruño-Arguedas, C. (2021). Principles of curricular design from complexity: the case of the National Technical University. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 295–322. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3684

Issue

Section

Artículos
Loading...