Factors that influenced the dropout and educative lag of the student population in the Elementary School of the University of Costa Rica, Rodrigo Facio’s campus

Factors that influenced the dropout and educative lag of the student population in the Elementary School of the University of Costa Rica, Rodrigo Facio’s campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3616

Keywords:

college teaching, college student, academic performance, dropout

Abstract

This article is aimed at determining the factors that affect the academic lag and dropout of the student population from the formation programs of elementary education career at the Universidad de Costa Rica, Rodrigo Facio’s campus. Within the framework of a quantitative research with a descriptive scope, a questionnaire was applied to 17 students in a condition of academic lag or alert. The results suggest some factors for which they drop out or postpone their studies, factors that are mainly related to family and socioeconomic reasons. As part of the implications of the study for quality management, actions are proposed for the attention and monitoring of this population.

Author Biographies

Luis Enrique Marín-Vargas, Universidad de Costa Rica.

Esteban Francisco Ibarra-Vargas, Universidad de Costa Rica.

Sección de Educación Primaria, Universidad de Costa Rica. Costa Rica, Correo electrónico: esteban.barra@ucr.ac.cr, https://orcid.org/0000-0001-5915-5101

Diego Armando Retana-Alvarado, Universidad de Costa Rica

References

Abarca, A. y Sánchez, M. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22.

Álvarez, P., Cabrera, L., González, M. y Bethencourt, J. (2006). Causas del abandono y prolongación de los estudios universitarios. Paradigma, 27(1). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000100002

Consejo Nacional de Rectores. (2008). Memoria de la Cátedra UNESCO de Dirección Universitaria. Indicadores del sistema universitario público de Costa Rica en el ámbito académico. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores.

Constante-Amores, A., Florenciano, E., Navarro, E. y Fernández-Mellizo, M. (2021). Factores asociados al abandono universitario. Educación XXI, 24(1), 17-44.

Díaz, C. (2008). Modelos conceptuales para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos, 2, 65-86

Fernández-Martín, T., Solís-Salazar, M., Hernández-Jiménez, M. y Moreire-Mora, T. (2019). Un análisis multinomial y predictivo de los factores asociados a la deserción universitaria. Revista Electrónica Educare, 23(1), 73-97.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). McGraw Hill.

Reglamento de Régimen Académico Estudiantil de la Universidad de Costa Rica. 25 de mayo de 2001. Gaceta Universitaria 03-2001.

Sección de Educación Primaria (2016). Informe de resultados del seguimiento a la población activa e inactiva en la Carrera de Educación Primaria de la Universidad de Costa Rica.

Sección de Educación Primaria (2017). Informe de resultados del seguimiento a la población activa e inactiva en la Carrera de Educación Primaria de la Universidad de Costa Rica.

Sección de Educación Primaria (2018). Informe de resultados del seguimiento a la población activa e inactiva en la Carrera de Educación Primaria de la Universidad de Costa Rica.

Sección de Educación Primaria (2019). Informe de resultados del seguimiento a la población activa e inactiva en la Carrera de Educación Primaria de la Universidad de Costa Rica.

Tiana, A. (2015). Informe España 2015. La Educación: Retos y propuestas. Fundación Encuentro. https://www.researchgate.net/publication/287331496_La_educacion_retos_y_propuestas

Published

2021-11-29

How to Cite

Montero-Méndez, S. P. ., Marín-Vargas, L. E., Ibarra-Vargas, E. F., & Retana-Alvarado, D. A. (2021). Factors that influenced the dropout and educative lag of the student population in the Elementary School of the University of Costa Rica, Rodrigo Facio’s campus. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(2), 41–69. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3616

Issue

Section

Artículos
Loading...