Implementación de un sistema de inteligencia de negocios. Escuela de Ciencias de la Administración UNED

Implementación de un sistema de inteligencia de negocios. Escuela de Ciencias de la Administración UNED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3520

Keywords:

inteligencia de negocios, ciencias de la administración, educación superior, educación a distancia, dashboard.

Abstract

Business intelligence is a relevant concept in the business field. Thanks to the current technology achievements, there are a new broader set of options that allows to establish direct contact with internal and external clients of the organization and provide key information that helps the decision making and strategic planning processes. Universities are no exception to these global changes, and it has turn increasingly necessary to implement Business intelligence tools to optimize all the resources available, to measure and accomplish the organization KPI´s. This article presents an experience on the implementation of a Business Intelligence system in the UNED´s Costa Rica Business School. The experience began in 2020 as a project, with the goal of detecting the needs that this type of system must address. The results came through a mixed methodology and the use of different applied online instruments on the sectors involved (professional sector, students, and specialist in the field). Among the main findings stands the relevance of the implementation of this technological alternative, as well as the fact of having a platform for its proper management. It is also important that the organization is prepared at a technical and cultural level to be able to implement the BI solution.

Author Biographies

Francisco Rafael Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Productor académico del Programa de Aprendizaje en Línea de la UNED.

Jorge Luis Arce-Solano

Cátedra de Finanzas, Escuela de Ciencias de la Administración, Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.  https://orcid.org/0000-0002-6933-6843

Karen Padilla-Romero

Cátedra de Negocios Internacionales, Escuela de Ciencias de la Administración, Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica. https://orcid.org/0000-0003-1405-4387

Glenda Muñiz-Umaña

Carrera de Recursos Humanos, Escuela de Ciencias de la Administración, Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica. https://orcid.org/0000-0003-3039-0081

References

Ayala, J., Ortiz, J., Guevara, C., y Maya, E. (2018). Herramientas de Business Intelligence (BI) modernas, basadas en memoria y con lógica asociativa. Revista PUCE, (106). http://revistapuce.edu.ec/index.php/revpuce/article/view/144/246

Brath, R. y Peters, M. (2004). Dashboard design: Why design is important. DM Direct, 85, 1011285-1. Recuperado de http://cs.furman.edu/~pbatchelor/csc105/articles/TUN_DM_ONLINE.pdf

Camelo, A. A. G., Llanos, M. A. D., & Bermúdez, G. M. T. (2016). Research inteligencia de negocios: estudio de caso sector tecnológico colombiano. Redes De Ingeniería, 7(2), 156-169. Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/REDES/article/view/10728

Castillo, J., González, A., & Muñoz, L. (2018). Inteligencia de Negocios como apoyo a Sistemas de Información de Egresados de Instituciones de Educación Superior. In Memorias de Congresos UTP (pp. 81-88). Recuperado de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/memoutp/article/view/1855

Caseiro, N., y Coelho, A. (2019). The influence of Business Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 139-145.

Collaborative Institutional Training Initiative (2019). CITI Program. Recuperado desde https://www.citiprogram.org/index.cfm?pageID=154

Creswell, J. (2014). Diseño de la investigación: Métodos Cualitativos, Métodos Cuantitativos y Mixtos. USA: SAGE Publicaciones.

Data Science Institute (2020). ¿Qué es Business Analytics y Big Data? Recuperado de https://www.dsilatam.com/post/que-es-big-data-business-analytics

Data Science Institute (2020). Visualización de Datos como el área clave de Business Intelligence. Recuperado de https://www.dsilatam.com/post/visualizaci%C3%B3n-de-datos-como-el-%C3%A1rea-clave-de-business-intelligence

Davenport, T.H. (2013). Analytics 3.0: In the new era, big data will power consumer products and services. Harward Business Review 91: 64–72.

Fernández, S. y Urbiola, P. (2018). Transformación digital y competencia en el sector financiero. Documento de trabajo, 19(01), 2. Recuperado de https://www.mineco.gob.es/stfls/mineco/ministerio/ficheros/libreria/ICE905.pdf#page=75

Grabińska, A., & Ziora, L. (2019). The application of Business Intelligence systems in logistics. review of selected practical examples. System Safety: Human-Technical Facility-Environment, 1(1), 1028-1035.

González Granizo, S. Plataforma web BI: Automatización de informe y creación de tabla dinámica a partir de cubo de datos OLAP. https://ddd.uab.cat/pub/tfg/2016/tfg_35102/Articulo_TFG_final.pdf

Gutiérrez, A., Pérez, C. B., Castro, L. A., Chávez, F., & de Vega, F. F. Narrativa visual en inteligencia de negocios para apoyar al proceso de toma de decisiones Visual stories in business intelligence to support decision making. http://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/CienciaDigital/article/view/650/1568

Grover, V; Chiang, R.; Liang, Ting-Peng; Zhang, D (2018). Creating Strategic Business Value from Big Data Analytics: A Research Framework . Journal of Management Information Systems. 2018, Vol. 35 Issue 2, p388-423. 36p.

Heller, C. (2019). Near-term applications of artificial intelligence: Implementation Opportunities from Modern Business Practices. Naval War College Review, 72(4), 73-100.

Hernández, H. M., Mass, R. C. O., & Pérez, L. M. Z. (2016). Inteligencia de los negocios. Clave del Éxito en la era de la información. Clío América, 10(20), 194-211. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5826494

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ta edición). México: McGrawHill Education.

Hussein, M. y Poloczek, E. (2018). How does Business Intelligence shape Data Driven Decisions?. Journal of Data Envelopment Analysis and Decision Science, (2), 5-15.

Lombardero, L. (2015). Trabajar en la era digital: tecnología y competencias para la transformación digital. Lid Editorial. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=cZGQCgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=transformaci%C3%B3n+digital&ots=NmeTw8i7yI&sig=zT8YX4HyB4CCQHBuuWn7x2mzO-E#v=onepage&q=transformaci%C3%B3n%20digital&f=false

Meseguer Barrionuevo, B. (2016). El business intelligence en las PYMES: herramienta power BI. https://repositorio.upct.es/bitstream/handle/10317/5728/tfm-mes-bus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Negash, S. y Gray, P. (2008). Inteligencia de negocios. En Manual sobre sistemas de apoyo a la toma de decisiones 2 (págs. 175-193). Springer, Berlín, Heidelberg. Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-48716-6_9#citeas

Popovic, A., Puklavec, B., & Oliveira, T. (2019). Justifying business intelligence systems adoption in SMEs Impact of systems use on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(1), 210-228.

Rikhardsson, P. y Yigitbasioglu, O. (2018). Business intelligence & analytics in management accounting research: Status and future focus. International Journal of Accounting Information Systems, 29, 37-58.

Rajnoha, R., Štefko, R., Merková, M., & Dobrovič, J. (2016). Business intelligence as a key information and knowledge tool for strategic business performance management. Economics and management. (19), 183-203.

Rodríguez, C. (2017). Tendencias en business intelligence del Big data al social intelligence. Revista Tecnológica; no. 10.

Salinas, E. W. H. (2019). Inteligencia de negocios aplicada a la gestión de ventas de una empresa agroindustrial. Recuperado de http://181.224.246.204/index.php/CIENTIFI-K/article/view/2140/1800


Silva Solano, L. E. (2017). Business Intelligence: un balance para su implementación. InnovaG, (3), 27-36. Recuperado a partir de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/innovag/article/view/1974

Sotaquirá Ayala, W. J. (2017). Power BI como herramienta de big data & business analytics para Onelink Colombia (Master's thesis, Universidad EAFIT). https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/11767/SotaquiraAyala_WilliamJesus_2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Suša-Vugec, D., Bosilj-Vukšić, V., Pejić Bach, M., Jaklič, J., & Indihar Štemberger, M. (2020). Business intelligence and organizational performance: the role of alignment with business process management. Business process management journal. 1-25

Tello, E., y Velasco, J. (2016). Inteligencia de negocios: estrategia para el desarrollo de competitividad en empresas de base tecnológica. Contaduría y administración, 61(1), 127-158. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0186104215000807

Teruel, M., Maté, A., Navarro, E., González, P., y Trujillo, J. (2019). The New Era of Business Intelligence Applications: Building from a Collaborative Point of View. Business & Information Systems Engineering, 61(5), 615-634.

Tovar, C. (2017). Investigación sobre la Aplicación de Business Intelligence en la Gestión de las Pymes de Argentina. Palermo Business Review, 15, 79-97. Recuperado de https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr15/PBR_15_05_Tovar.pdf

Published

2021-05-26

How to Cite

Mora-Vicarioli, F. R., Arce-Solano, J. L. ., Padilla-Romero , K. ., & Muñiz-Umaña , G. . (2021). Implementación de un sistema de inteligencia de negocios. Escuela de Ciencias de la Administración UNED. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 12(1), 76–103. https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3520
Loading...