Study on the triggers of burn syndrome in the four schools and the UNED Postgraduate Studies System
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.3341Keywords:
burnout, UNED, Career, Chair, Program, PostgraduateAbstract
The present work Theoretical and methodological foundations of the research, triggering factors of burnout syndrome characteristic of the work of people in charge of chair and / or program of the four schools and the Graduate Studies System of the UNED has as objective, present the theoretical and methodological foundations with which the research is carried out. How the experience is systematized and the operationalization of it in the UNED. In a second moment, the factors and symptoms of the burnout syndrome will be shown, according to some authors such as Bosqued, M. (2008) and Gil-Monte (2011). In addition, support the importance of research for PROFIED and for UNED. Regarding the methodological part, explain how to achieve the objectives, approaches, sources of information, collection techniques. Epistemological considerations about definitions, factors, symptoms and manifestations of burn syndrome. Finally, the example of the survey to apply for people in charge of Chair and / or Program.
References
Amador, R. Rodríguez, Serrano, J. Olvera L. Martínez, B. (2014). Estrés y Burnout en docentes de educación media superior. Revista medicina, salud y sociedad. 4, 119-141. Recuperado de http://cienciasdelasaluduv.com/revistas/index.php/mss/article/view/80/89.
Araujo, P. (2014). Manual introductorio al uso del programa. PSPP para el análisis de datos. Biblioteca Lascasas. Recuperado de http://www.indexf.com/lascasas/documentos/lc0773.php
Barrantes, R. (2010). Investigación: Un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo y cuantitativo. San José, C.R: EUNED.
Bosqued, M. (2008). Quemados el síndrome del Burnout. Qué es y cómo superarlo. Barcelona: Paidós Iberica, S.A.
Cárdenas, C. Méndez, R. González, T. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesionales universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 14, 1-22. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/669/720.
Cordero, R. Molina, R. Páez, W. Vargas, Y. (2010). Informe final del proyecto N° 724-A9-547. Análisis de las funciones y valoración de la carga de trabajo del puesto docente a nivel de primaria, de las agremiadas y agremiados de la Asociación Nacional de Educadores (ANDE). Universidad de Costa Rica.
Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. Primera Edición. México: McGraw-Hill.
Díaz, López y Varela. (2012). Factores Asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica. 11, 217-227. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/649/1531.
El colombiano. (27 de mayo, 2019). Nueva enfermedad en la lista de la OMS: desgaste profesional o burn-out. Recuperado de https://www.elcolombiano.com/tendencias/burnout-o-desgaste-profesional-nueva-enfermedad-listada-por-la-oms-AN10842992
Escudero, J. Ortiz, J. Delfín, L. (2013). La antigüedad en el trabajo y su relación con el síndrome de quemado por el trabajo (burnout) en los profesores del área académica de artes de la universidad veracruzana, en Xalapa- Enríquez, Veracruz, México. Periodo de estudio 2012-2013. Revista de Ciencia Administrativa, (2), pp 19-25.
Edelwich, J. Brodsky, A. (2000). Definición del burn out. Recuperado de http://www.universia.es/fases-burn-out/burn-out-sindrome-quemado/at/1121751
Espinoza-Díaz, E. Tous-Pallarés, J y Vigil-Colet, A. (2015) Efecto del Clima Psicosocial del grupo y de la personalidad en el síndrome de quemado en el trabajo de los docentes. Anales de Psicología. 31(2). Murcia. Versión impresa ISSN 0212-9728. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.2.174371
Gil Monte P. (2011). El síndrome de quemarse por el Trabajo (Burnout). Madrid: Pirámide.
Guillén, R. Guil R y Gestoso C. (2000). Psicología del Trabajo para relaciones laborales. España: Mc Graw Hill.
León, G. (2011). Los profesionales de secundaria, como factores de riesgo en el síndrome de Burnout. Revista Electrónica Educare, 15, 177-191. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/890.
Martínez, A. (2010). El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, (112). Septiembre. 2010. Recuperado de http://www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n112/DATOSS.htm
Martínez J. (2015). Cómo se defiende el profesorado de secundaria del estrés: burnout y estrategias de afrontamiento. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 31 (1). Universidad de Murcia, España Versión impresa ISSN 1576-5962. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2015.02.001
Molina M. Moreno, M. (2012). Síndrome del burnout y engagement en profesionales del sistema penitenciario costarricense. Rev. Ciencias Sociales 137: 65-81 / 2012 (III) ISSN: 0482-5276. Recuperado de http://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/wp-content/revistas/137/05-MOLINA.pdf
Ramírez, T. D’Aubeterre, M. Alvarez, J. (2012). Factores Generadores de Estrés y Trabajo Docente en Venezuela. Valoraciones Diferenciales y Repercusiones Educativas. Docencia Universitaria, 13(1), 55-78. Recuperado el 28 de julio del 2015, desde http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/documentos/docencia_vol13_n1_2012/10_atr._tulio_ramirez_ y_otros.pdf.
Rionda-Arjona. Mares-Cárdenas. (2012). Burnout en profesores de primaria y su desempeño laboral. Revista Latinoamericana de medicina conductual, 2, 43-50. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/rlmc/article/view/27637.
Salanova, M. Martínez, I, Lorente. (2005) L. ¿Cómo se relacionan los obstáculos y facilitadores organizacionales con el burnout docente? Un estudio longitudinal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 37-54. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, España.
Sen, C. (2018). La falta de tiempo, una nueva pobreza. Docs Barcelona. Recuperado de: http://www.lavanguardia.com/vida/20180527/443863947599/documental-cosima-dannoritzer-ladrones-de-tiempo-docs-barcelona.html
Universidad Estatal a Distancia. (2013). Manual descriptivo de puestos. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf
Silva, M. García Pérez, R. González, M. & Rato, A. (2015). Prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo y variables sociodemográficas en un grupo de maestras de Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9, 55 - 62.
SINAES. (2011). Modelo de Acreditación Oficial de Carreras de Grado del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior para la Modalidad a Distancia.
Universidad Estatal a Distancia. (2013). Manual descriptivo de puestos. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/ejecutiva/images/rechum/UnidadServiciosPersonal/Historico/ManualPuestosAbril2014.pdf
Ponce C. Bulnes M. Aliaga T. Atalaya M. & Huerta R. (2014). El síndrome del "quemado" por estrés laboral asistencial en grupos de docentes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 8, 87-112. Recuperado dehttp://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4050/3226
Vélez, P. Mayorga, D. (2013). Relación de los factores de riesgo psicosociales y el síndrome de burnout en docentes de planta de la Universidad Francisco de Paula Santander en el periodo del 2011-2012. Revista Ciencia y Cuidado, 10(2), 85-95
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.