Analysis of the psychometric properties of the reflections on study inventory

Analysis of the psychometric properties of the reflections on study inventory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.3318

Keywords:

metacognition, psychology, reliability, validity

Abstract

This work evaluates the psychometric properties of the Reflections on university study inventory, which consists of 32 items. This inventory is designed to measure the level of metacognitive awareness of the students' study processes. The design of this work is non-experimental, instrumental, and cross-sectional, with a sample of 197 psychology students from the University of Buenos Aires (80 % women and 20 % men), between 18 and 48 years of age (M = 23.82, SD = 6.14). The reliability analysis yields an adequate value (α = .83) of internal consistency. Regarding the construct validity, an Exploratory Factor Analysis shows a structure of 8 factors that explains 67.72 % of the variance. The benefits of the instrument are discussed in light of the results found and the current theoretical-conceptual aspects.

Author Biography

Rocío Giselle Fernández-Da Lama, Pontificia Universidad Católica Argentina

Licenciada en Psicología en la Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires (2018), cursa el Profesorado de Educación Media y Superior en Psicología en la misma universidad. Actualmente trabaja en el Centro de Investigación de Psicología y Psicopedagogía de la Pontificia Universidad Católica Argentina. Las líneas de trabajo son educación superior, psicometría, y evaluación psicológica.

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Published

2020-11-14

How to Cite

Fernández-Da Lama, R. G. . (2020). Analysis of the psychometric properties of the reflections on study inventory . Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(2), 27–50. https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.3318

Issue

Section

Artículos
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