How to define a research problem? ABP Proposal for Educational Management.
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v12i1.3282Keywords:
Research problem, problem-based learning, methodological proposal, learning strategy, educational management.Abstract
The article is a methodological proposal for the teaching person of the course "Foundations and methodology in research in education"; seeks to be an input for teaching the posing to a research problem, answering the question: How to define a problem? It upholds in the “Problem-Based Learning”, a self-directed method that promotes responsibility, collaborative work, the development of critical and creative thinking skills for decision-making, through simulated experience, where research and analysis of the largest number of alternative solutions allows the person in university formation to know and understand the situations relating to the professional practice in Educational Administration.
References
Barrios, JS, y Cardona S. (2015). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): el “problema” como parte de la solución. Adelante Head. Revista institucional. ISSN:2215-7999-Vol.6. Cartagena, Colombia. Recuperado:
https://www.researchgate.net/publication/325877492
Campos, J. (2015). Cómo hacer un trabajo final de graduación. Lineamientos para la Escuela de Ciencias de la Educación. San José, Costa Rica. EUNED
CECED (2019). ¿Qué son las estrategias de aprendizaje? San José, CR: UNED Recuperado: https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos.pdf.
García, J, Cerdas, V, y Torres, N. (2017). Gestión curricular en centros educativos costarricenses: Un análisis desde la percepción docente y la dirección. EDUCARE. Vol. 22, núm.1, 2018. Universidad Nacional. CIDE. Recuperado:
https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194154980010/html/index.html
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta ed.México:McGrawHill
Herrera, L, y Gómez, M. (2019). Influencia ABP en el Nivel de Razonamiento de Estudiantes de Educación Superior. REDIPE 8 (12): 105-116. Red Iberoamericana de Pedagogía.
Recuperado: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/877/798
Morales, S. (2018). Análisis de los retos de gestión del administrador educativo vinculados a la implementación de un cambio en el proyecto curricular del colegio subvencionado Santa María de Guadalupe durante el II semestre del 2018. TFG de grado. Universidad Estatal a Distancia. Costa Rica.
Nuñez, S. Ávial, JE, y Olivares, SL. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamerica de Educación Superior RIES.N.23Vol VIII.pp 84-103. México. Recuperado:
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084
Programa Estado de la Nación en el Desarrollo Humano Sostenible. (2019). Resumen Séptimo Informe de la Educación. 7 ed. San José CR: Masterlitto.
https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2019/08/Estado-Educacio%CC%81n-RESUMEN-2019-WEB.pdf
Real academia española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.3 en línea]. Recuperado: https://dle.rae.es/diccionario
Restrepo, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria Educación y Educadores, vol. 8, 2005, pp. 9-19 Universidad de La Sabana Cundinamarca, Colombia. Recuperado: https://www.redalyc.org/pdf/834/83400803.pdf
Servicio de Innovación Educativa, Universidad Politécnica de Madrid (2008). Aprendizaje basado en problemas. Recuperado de https://innovacioneducativa.upm.es/guias/ABP-guia.pdf
Villalobos, LR. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, Costa R
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.